Ledningar i kommunägd mark

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Skatteverket Ewa Almgren och Mattias Karlsson 21 maj 2014
Koloniområden i Göteborg
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
1 Frukostseminarium den 13 februari 2009 Claes Langenius och Joakim Sundbom Den nya konkurrenslagen.
Stadsingenjörsdagarna i Göteborg 2007
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Upplåtelse av kommunens mark för ledningar
Allmänna hänsynsregler
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Lantmäteri – fokus på bredband i mark
Huvudkontor, filialer och fasta etableringsställen - Sverige 14 december 2011 Jesper Öberg, Ernst & Young.
Johan Alfredsson Stadsjurist Stadsledningskontoret
Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013
FMN, MAJ BRA ATT VETA OM Budgivning vid försäljning av fastigheter, tomträtter och bostadsrätter som förmedlas av fastighetsmäklare Vid köp av fastighet,
Nytt från Sveriges Kommuner och Landsting
Fastighetsbildningslagen
1 Rutin hantering av bostadsärenden (reviderat ) Ada och Maria.
Lantmäterimyndigheten
Ren förmögenhetsskada (och annan förmögenhetsskada)
Inskrivningssystemet
Fastighetsmarknad Fastighetsrätt Fastighetsvärdering
Prövning av vindkraft Peter Ardö, Länsstyrelsen i Halland
Lantmäteriets roll vid Bredband på landsbygden Samverkan mellan grannar och rätten att gräva ner en kabel Sara Andersson Byt ut NN mot namnet.
Ofta förekommande frågor
1 Rättshjälp i Sverige Konferens om rättshjälp i Norden, Reykjavik den 5 september 2014.
Handläggning enligt SoL
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Skuldsanering för evighetsgäldenärer
Behörighet som mätningsman
Hur blir Skuruparken snabbast och till lägst kostnad för skattebetalarna ett naturreservat? When you print the presentation do not forget to tick “Scale.
2014 Karl Rüter Tekniska förvaltningen Lunds kommun
Skadeersättningsfallen
Marköverföring – Ny detaljplan Ersättning för allmän plats
Kap.13 Vad är en fastighet Jordabalken
Pernilla SMITH Stockholm Vice ordförande 5 november 2013.
Advokat Anders Linnerborg
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Om ansvar för arbetstagare m m
EVELINA LINDBERG Beredningsjurist Haninge.
Nytt från Sveriges Kommuner och Landsting
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
RÄTTSSÄKERHET LEGALITET OFFENTLIGHET OBJEKTIVITET BESLUT INOM RIMLIG TID Östersund, tisdag 24 september 2013 ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET.
Fastighetsbildningslagen
Fastighetsvärdering.
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
RÅMARK - EXPROPRIATION
Markägare inom Östra Sventorp
Boverkets Allmänna råd 2008:1, Buller i planeringen…….
1 jan Det är ibland oklart vem som ansvarar för en anlägg- nings underhåll och försäkring och om den ingår som kreditobjekt när anläggningen har.
Begrepp och fackuttryck
ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET
Angrepp mot informationssystem Ds 2005:5 Göteborgs Universitet Kristina Ullgren
Genomförande Expropriation Förköp
FV delvis också repetition
Tillgänglighet som diskrimineringsgrund Regionjurist: Sanna Othman
Regler om huvudmannaskap för platser där allmänheten ska ha tillträde
Servitut och Gemensamhetsanläggning - samverkan mellan grannar
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Vatten i gränsen mellan stad och land Tilla Larsson Jordbruksverket Vattenenheten i Alnarp.
Kommunalt övertagande av huvudmannaskap för allmän plats och upplösning av vägföreningar ”Vägföreningsprojektet” i Norrköping Anna Kuling, fd.
Tunnelbana till bostäder eller oljehamn - går tomträttsavtal att säga upp? MEX-dagarna 2017.
Lantmäteriets roll vid Bredband på landsbygden Samverkan mellan grannar och rätten att gräva ner en kabel Sara Andersson Byt ut NN mot namnet.
Ledningar i kommunal mark & ”Utbyggnadslagen” Nätverket SAK 4 maj 2017
Servitut
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Presentationens avskrift:

Ledningar i kommunägd mark Martin Öbo Fastighetskontoret, Göteborgs Stad

Ledningsrättslagen – huvuddrag Rätt för fastighetsägare att tvångsvis kunna nedlägga och behålla ledning i mark expropriativ rätt – markåtkomst Gäller enbart sk allmännyttiga ledningar – dock ska detta begrepp tolkas extensivt Rättigheten uppkommer genom lantmäteriförrättning – alla eventuella förändringar i meddelad ledningsrätt måste även beslutas av lantmätaren vid en ny förrättning Ledningsrätten är en i tiden obegränsad rättighet Rättigheten följer ledningens ägare – ”mellanting mellan servitut och nyttjanderätt” Rättigheten kan upplåtas i fast egendom, däremot inte i tomträtt

Ersättning för upplåtelse Ersättning för upplåtelse av ledningsrätt följer expropriationslagens regler om ersättning; fastighetens minskade marknadsvärde ska såsom huvudregel ersättas.

Ersättning för upplåtelse Oftast fastställs ersättningen (för tomtmark), i de fall lantmäterimyndigheten fattar beslut utan överens-kommelse mellan parterna, till mellan 5 och 10% av fastighetens marknadsvärde, utslaget på den yta som ianspråktages av ledningen.

Villkor för beviljande av ledningsrätt Om ändamålet bör tillgodoses på annat sätt eller om olägenheterna av upplåtelsen överväger fördelarna av en meddelad ledningsrätt – ej ledningarätt Inom detaljplanelagt område – ej i strid mot planen Utom detaljplanelagt område – ej på ett sätt som förhindrar eller försvårar kommande planläggning, ej heller på ett sätt som försvårar en ändamålsenlig markanvändning ”Slasktratten” – om olägenheter av någon betydelse uppkommer från allmän synpunkt bör ledningsrätt inte kunna meddelas

Markägare - ledningsägare Markägarens intresse av att äga full rådighet, full handlingsfrihet, över sin mark Ledningsägarens intresse av att säkerställa ledningens kvarvarande i marken under ledningens livslängd (i vart fall ledningens ekonomiska livslängd och gärna därutöver)

Olika typer av rättigheter för ledningars nedläggande och kvarhållande i mark schematisk bild markägarens intresse av handlings-frihet s k kulverttillstånd; enkla, ensidiga medgivanden nyttjanderätt; arrenderätt servitut ledningsrätt ledningsägarens intresse av att säkerställa ett kvar-varande i marken

När kan ledningsrätt medges? Ledningsrätt medges aldrig inom i plan utlagd mark för allmän platsändamål (skäl; gaturummet är begränsat, utrymmet måste vara mer flexibelt än vad ledningsrätt medger, ökade underhållskostnader utom detaljplanelagt område; inom den s k markreserven (skäl; optimal handlingsfrihet) Ledningsrätt kan medges inom planlagd kvartersmark om ledningsdragningen varken försvårar ett effektivt utnyttjande av gällande byggrätt eller försvårar en eventuellt kommande förändrad byggrätt inom fastigheten Argumentationen i domstol har kretsat kring att som alternativ till ledningsrätt erbjuda annan markåtkomst; ledningsrättslagen är primärt en markåtkomstlag och om denna är säkrad på annat sätt borde ledningsrätt kunna undvikas. LedningsrättsL §§ 6, 8, 9 och 10.

Kommunallagens regler om likabehandling – hur inverkar dessa på ledningsdragning i kommunägd mark? Kommunallagens 2 kap 2 § Ställer krav på likabehandling av kommunmedlemmar om sakliga skäl inte föreligger som kan motivera en särbehandling Kommunallagens 2 kap 8 §, andra stycket Kommuner kan, om synnerliga skäl därtill föreligger, genomföra åtgärder för att främja näringslivet i kommunen

EG-rättens betydelse för kommuners möjligheter till särbehandling av lokala näringsidkare Romfördragets 87.1 artikel om otillåtna statsstöd - förbjuder alla former av offentligt stöd som snedvrider eller hotar att snedvrida konkurrensen genom att gynna vissa företag eller viss produktion allt under förutsättning att stödet påverkar handeln mellan medlemsstaterna