SVP-Projektet - en satsning för effektiv och högkvalitativ vård inom område Sahlgrenska Karin Edlund Projektledare
Projektledning & Nils Karin Edlund Ulla Sören Akademin: Anna Forsberg
Metod - med huvudprocessen i ett utvecklingsarbete är att skapa värde för kunderna (i det här fallet patienterna). (Lindstedt & Burenius, 1998)
oöverträffat patientvärde utgör i det här fallet av: –en korrekt behandlad –trevligt bemött –välinformerad –och trygg patient
är att patienterna, genom standardvårdplanerna, ska erbjudas en högkvalitativ basnivå på vården, med ökad insyn och delaktighet. Därutöver syftar arbetet till effektivare och säkrare vård genom överskådlig dokumentation och god vårdplanering.
avser att införa högkvalitativa, evidensbaserade och datoriserade standardvårdplaner samt ta fram kvalitetsnormer för den planerade omvårdnaden och för de tvärprofessionella insatserna.
inom kirurgiska specialitéer och inom uppdrag SVP-team halvtidstjänst under 18 månader
(SVP) är en generell handlingsplan formulerad i enlighet med omvårdnadsprocessen. Den anger en basnivå för sjuksköterskans omvårdnadsinsats (och/eller det tvärprofessionella teamets vårdarbete). Den kan användas för patienter med samma medicinska diagnos, för patienter som går igenom likartad behandling eller för patienter med likartad omvårdnadsproblematik. Planen skall ge utrymme för viss individualitet, men ska om den visar sig otillräcklig kompletteras med en individuell vårdplan (IVP). (Edlund & Forsberg 2003)
bakom tyst kunskap på och riktlinjer och
SVP-tåg 16&29 Elektiv ortopedi –Spinal stenos och 13&26&38 Ortopedi & Geriatrik 39 Endokrinkirurgi –Halskirurgi –Öppen 40 (gamla 32:an) Akutkirurgi –Commotio –Pancreatit
SVP-tåg 1&3 Lungmedicin –NIPPVning (Kolpatient) 25 Njurmedicin –PTRA vid 34 Dialysen –Dialys via CDK
SVP-tåg Gastro-, intestinal & akut (Högsbo) 254 (Mölndal) Njurmedicin
Projektslogan Om du säkrar kvalitén så säkrar lönsamheten sig själv
”What is documented reflects the character, the competency, and the caring of the nurse. Just like other aspects of nursing have to be learned, practiced and refined, so does documenting.” Sheryl Feutz-Harter 1989