1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
- en positiv och realistisk självbild
Den nya skollagen.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Att bli kontrollerad – att kontrollera
Patientenkät sommaren -13
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Den svenska förskolan.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
HALVLEKSTANKAR. "Bra att utbyta erfarenheter och idéer med andra skolbibliotekarier och fackbibliotekarier!"
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Vad ledde fram till en bättre skola? En utveckling över åtta år
Pedagogisk dokumentation
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
SET Social Emotionell Träning
Vår resa inom pedagogiken
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Föräldramöte Ht
Skyldigheter och rättigheter i skolan
Hovstaskolans styrdokument
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
1 Mål och betyg. Samhällets målsättning och lärarens målsättning.
Läroplansträff fritidshem
Vem är du?.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Elevaktiva utvecklingssamtal
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
1 Att vara gymnasielärare. Min skiss om ”egna förväntningar på läraryrket”.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kurs: Lärarskap I för Gymnasielärare Seminarium Nr 1 V Presentation och samtal i grupp. Utbildningsplanen är klart formulerad med tydliga.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Integritet läroplansanalys.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Begreppet undervisning
Presentationens avskrift:

1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”

2 Syftet med reformeringen var att: ge skolan en ”möjlighet till önskad utveckling” med hjälp av lokalt läroplansarbete. gå mot en ”målstyrd skola” i samarbete med arbetslivet. –ge skolan en ”lokal frihet” genom att släppa på många regler som tidigare styrt skolan.

3 Reformen innebar i huvudsak att: decentralisera ansvaret för skolans verksamhet till kommunerna. genom en ökad flexibilitet i skolans organisation, öka utbildningens kvalitet.

4 Skolorna gavs därmed möjlighet att själva utforma mål och utvärdera resultat (mäta) kvaliteten på utbildningen.

5 Det har senare visat sig att skolorna haft svårt att ”stå tillbaka och betrakta resultatet av sin egen verksamhet”. Gymnasieskolorna har i stället lagt ned mycket kraft på att administrera de många studieinriktningarna och strukturera kurser.

6 Eleverna har fått ökad möjlighet att påverka sin utbildning men oftare varit tvungna att flytta till en ort där önskat program funnits.

7 ”Skolan styrning” Skolan verksamhet är reglerad i ett antal styrdokument: –Skollagen –Läroplaner Lpf 94 för de frivilliga skolformerna (gymnasieskolan) Lpo 94 för de obligatoriska skolformerna

8 Programmål för: Gymnasiet Komvux –Timplaner –Kommentarer och Referensmaterial Kursplaner –Lokala arbetsplaner Skolplaner

9 ”Lärarens yrkesetik och sekretess” En lärare måste genom introspektion klargöra för sig själv: Vilka är mina grundläggande värden?

10 Överensstämmer de med samhällets grundläggande värden? Vem är jag? Vad står jag för? Vad har jag för människosyn? Vad tycker jag om mobbing? Vad tycker jag om invandrare? Vad är min inställning till homosexualitet? Vad är kunskap? Vad menas med intelligens? Vad kan jag tala med andra människor om och vad måste hållas hemligt?

11 När jag ”spaltar upp” ämnet ”mitt etiska förhållningssätt” finner jag att ”hela min personlighet klädes av in på bara kroppen”. Hela min uppfostran, mina föräldrars inställning till ovanstående frågor och många fler belyses. Invävt i detta är också alla de erfarenheter jag inhämtat tidigare i livet. När jag upplevt hur någon blivit ledsen, när jag sett hur någon blivit nedtryckt, knäckt eller misshandlad.

12 Jag tycker att en lärare måste ”föregå som ett gott exempel” inför sina elever, sin familj och hela samhället. En lärares uppgift är ju att ”forma och påverka” elever till att bli ”vuxna och ansvars kännande individer” som tillsammans formar hela samhället och dess värderingar. Därför ligger det ett mycket stort ansvar på just läraren att uppträda så att det blir lätt att använda lärarens sätt att agera, uppträda och uttala sig, som normgivande.

13 Det finns sekretessregler inte bara inom sjukvården. Lärarnas sekretessregler är något lättade i förhållande till de inom sjukvården, med möjlighet för läraren att själv sätta gränser för vad som får berättas och inte berättas. Detta ställer extra stora krav på lärarens förmåga att upprätthålla en god etisk hållning vid samtal med föräldrar, kollegor och elever.

14 Särskilt uppmärksam bör läraren vara i pressade situationer och under stark emotionell påverkan. Detta är ämnet som starkast lockar fram frågan: ”Klarar jag av att bli lärare?”

15 Texter & Litteratur Bonerfält, Lovisa, En Lärares moral och etik, Utbildning som offentligt samtal, texter skrivna av studenter på lärarutbildningen hösten 1997, Pedagogiska institutionen, Högskolan i Örebro, s (I kompendiet Lärarskap 1) Skolverkets rapport nr 187, Reformeringen av gymnasieskolan, en sammanfattande analys, 97 s. (Från liber). Skolverkets Nyhetsbrev 2000:11, Reformeringen av gymnasieskolan-Vad hände?. Se