Hållbar Mobilitet Skåne … verkar för att minska efterfrågan på transporter och få fler att välja alternativ som är mer miljövänliga … initierar och driver.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köpa miljöbil med nya upphandlingsdirektivet
Advertisements

Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Vägen till kommunala bilpooler februari 2011 Niklas Olsson Sales Manager Sunfleet Carsharing Tel
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Lync kommer till alla Beslut i Koncernledningen
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Miljömålsberedningen Miljömålen i förändring – exemplet långsiktigt hållbar markanvändning Rolf Annerberg Miljömålsberedningens ordförande.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Michael Leijonhud Utvecklingskontoret
Energi- och klimatstrategi för Västerviks kommun Antagen vid Kommunfullmäktiges sammanträde
vanliga bilar vs miljöbilar
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Karl-Johan Bodell Kollektivtrafikupphandling ”Kalmar län 2008, 2017” Regionförbundet i Kalmar Län Kalmar den 29 april 2009.
Fossilbränslefri region
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
för dig som reser i Skåne
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
Vad gör Borås Energi och Miljö?
Horisontella mål i projektverksamhet
Regionalt Godstransportråd i Skåne och Blekinge  Ordförande  Banverket, sammankallande  Vägverket  Luftfartsverket  Sveriges Hamnar  Transportindustriförbundet.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Näringsdepartementet Fossiloberoende fordonsflotta Utredningen Remissutfallet Det fortsatta arbetet.
N Ä R I N G S D E P A R T E M E N T E T Alkolåsutredningen ”Utökad användning av alkolås m.m.” ( N 2004:16) Presentation vid uppstartsmöte i Solna
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Maria Elmwall, Energikontoret Östra Götaland 17 september 2014, Energieffektivisering Lantbruk.
Årsrapport Klimatneutrala godstransporter på väg KNEG.
Vi blir Region Jönköpings län
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Transporter 1. Hannele Johansson 2. Per Hansson 3. Bengt Nordström.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Bilpool som en del av ett transportsystem Jonas Hedlund Projektsamordnare HMSkåne.
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
VÄLKOMNA Klimatsamverkan Skånes Fossilfrihet på väg – i Skåne! Johannes Elamzon Social hållbarhet
Biobränslen i fordonsflottan – spelar skogen roll Alice Kempe Teknikavdelningen Energimyndigheten
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Välkommen till Miljöombudsträff Den 14 dec 2015 kl
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Miljömålen består av tre slags mål
Miljöledningssystem 14 november 2018.
Miljöbilar 2007/2008 – Myndigheter som uppfyllt kraven eller ej
Miljömålen består av tre slags mål
Jeanette Schlaucher Miljöstrategiska enheten Länsstyrelsen Skåne Hej!
Klimatsmart och hållbar upphandling
Presentationens avskrift:

Hållbar Mobilitet Skåne … verkar för att minska efterfrågan på transporter och få fler att välja alternativ som är mer miljövänliga … initierar och driver egna projekt … verkar som bas och hjälp i projekt som deltagarorganisationer föreslår

Kommuner som är med i HMSkånes projekt

Varför Hållbara transporter & Mobility Management Klimatförändringar och miljöproblem Är gränsöverskridande fenomen och problem med lokala konsekvenser. hur ska problemet hanteras? vems ansvar är det?

Hållbara transporter + Mobility Management Förändring med början idag! –Attityder och beteende –Styrmedel –Ny teknik –Samhällsplanering En kultur med delat ansvar för att en förändring ska ske. - Alla har miljön som ett ansvars-område. Minska utsläppen av CO2 från transporter

Hållbara transporter Synliggör organisationens transporter –Efterfråga andra transportmedel än bil –Prioritera förnybart, bränsleeffektivitet och kör snålt –Ställ krav vid upphandling av transporttjänster –Handla upp leverans för sig (ej fritt levererat) –Samordnad varudistribution –Minska antalet transporter och minska körsträckan

Ett område Inköpspolicy för fordon 18 kommuner tackade ja till att medverka i projektet. ja till att vara med i en process med målet att minska transportsektorns klimatpåverkan. Ja till att vara med i ett projekt organiserat på ett sätt som gör att de olika aktörerna/deltagarna stimulerades till att samarbete kring uppgiften.

Hur ser det ut? Februari 2009 Skånes kommuner3 600 fordon varav miljöfordon858 – 24 % Region Skåne722 fordon varav miljöfordon441 – 61 %

Inköpspolicy för fordon Projektets mål: –Bilar som köps in ska vara miljöbilar eller dra i genomsnitt 1 dl mindre drivmedel per mil (med undantag för bilar med specialtillstånd) –Minst 10 av de 33 skånska kommunerna ska delta i arbetet

Inköpspolicy för fordon Argumenten Ett verktyg för att minska trafikens miljöpåverkan och öka trafiksäkerheten För att redovisa kommunens samlade syn på och direktiv för fordon. En ledstång att hålla sig i vid alla typer av upphandlingar av fordon – inköp, leasing, bilpool m.fl. Stärker kommunens profil – vad vill man visa! Kommunens anseende- kommunen som ett föredöme. Attrahera människor att jobba i kommunen - med en tydlig miljöprofil i kommunens värdegrund För att kunna styra inköpsarbetet för fordon oavsett om man har ett centraliserat eller decentraliserat inköpsförfarande. Bättre styrning ger bättre ekonomi – kommunens fordon ska ha en rimlig kostnad. Vid upphandling – Minst ½ av arbetet gjort genom en inköpspolicy Viktigt bas för kommunens fortsatta arbete med företagens transporter

Inköpspolicy för fordon Omfattning –samliga inköp av bilar och leasing av bilar som får framföras med B-körkort (under 3,5 ton) i kommunen. –bruksbilar, poolbilar samt tjänste- och förmånsbilar. Områden i policyn –Miljö och trafiksäkerhet –Bilval –Drivmedel –Energieffektivitet –Utbyte av befintliga fordon –Uppföljning

Inköpspolicy för fordon Drivmedel 1.Biogas Förnybar El 2.Etanol (E85) Rapsmetylester (RME) Syntetisk diesel från förnybart ursprung Fordonsgas50 ( blandning 50 % biogas och 50% naturgas) El 3.Naturgas Diesel(Koldioxidutsläpp från 0,93 l diesel motsvarar koldioxidutsläpp från 1 l bensin. (Ref. Vägverket) Syntetisk diesel från fossilt ursprung 4.Bensin

Inköpspolicy för fordon Uppföljning I varje kommun ska finnas en bilansvarig dit samtliga fordons inköp eller försäljning ska anmälas av utsedd kontaktperson på respektive förvaltning. Uppföljningssystem ska finnas

En antagen och förankrad Inköpspolicy för fordon innebär att … …det finns ett verktyg på lokal nivå som gör att: organisationen har rätt antal fordon fordonen anpassas på ett optimalt sätt till verksamheten fordonen administreras och sköts på ett effektivt sätt med tydlig ansvarsfördelning miljöhänsyn integreras i den pågående verksamheten inom detta område organisationen agerar långsiktigt

En arbetsmiljöfråga Om man utför arbete för en arbetsgivares räkning omfattas man av arbetsmiljölagen! Oavsett om man kör med företagets fordon eller med egen bil eller cykel!

Hur går det? Kristianstad antagen policy våren 2008 Östra Göinge Antagen policy juni 2008 Höör Antagen policy september 2008 TrelleborgAntagen policy september 2008 HörbyPolicy antagen KlippanPolicy antagen LommaPolicy som en åtgärd för att uppnå miljömålen i kommunen. SjöboDokument om miljöhänsyn vid Simrishamn upphandling som första delen Tomelilla av ett större arbete …………

Framtida fordon Utvecklingen för miljöbilar %13%18%33%43% hittills Viktigt att utvecklingen fortsätter även under lågkonjunktur EU:s mål g/km koldioxid emissioner (0,4 l/mil) g/km

Regeringen skärper kraven på myndigheternas bilinköp Från och med 1 februari 2009: –Statliga myndigheter ska endast köpa miljöfordon –För utryckningsfordon minst 50% miljöbilar –Även då myndigheter handlar upp taxiresor eller hyrbilar ska detta var miljöbilar. –Alkolås på bilar som köps in eller leasas – 75 % av fordonsflottan ska ha alkolås 2012.

Ny fordonsskatt Föreslås träda i kraft retroaktivt från 1 juli 2009 –Nya miljöbilar befrias från fordonsskatt under de första 5 åren –Dagens miljöbilsdefinition gäller så även nya bensin och dieseldrivna bilar <120 gram koldioxid är befriade från fordonsskatt i 5 år. –Skattebefrielse även för de bilar som köps in av kommuner och företag

Inköpspolicy & EU Europakommissionen har lagt ett direktivförslag till Europarådet om obligatoriska krav vid upphandling av vägtransportfordon som offentliga myndigheter eller enheter gör. vägtransportfordon - i dessa ingår lätta fordon (personbilar, lätta lastbilar och lätta minibussar <3,5 ton) och tunga fordon (lastbilar och bussar) dock ej arbetsmaskiner.

Inköpspolicy & EU …vid utvärdering av fordonsupphandling ska, utöver fordonets pris, även externa kostnader för energi- förbrukning, koldioxidutsläpp och utsläpp av föroreningar internaliseras i den totala prisbilden genom att livscykelkostnader redovisas och beaktas.

Handhavande av fordon Bränslekostna dTvättDäck KörjournalS Parsamkörnin gOljaLufttry ckMotorvärm areKörjournal Uppföljning Ansvarsfördel ningikommun enTransportvo lymperfordon ochårUtbyte Vem ansvarar för vad – Ansvarsrutiner för inköp, skötsel, hantering och uppföljning samt checklistor. Rutiner för en tydlig organsiation och tydliga ansvars- förhållanden för fordon. rutin för att säkra en minskad miljöpåverkan från skötseln och driften av verksamhetens fordon – en miljöanpassad driftsfas, samt en ökad trafiksäkerhet genom en allt bättre kontroll av fordonen Bättre fordonshantering leder till bättre fordonsekonomi och en rimlig fordonskostnad

Handhavande av fordon Bränslekostna dTvättDäck KörjournalS Parsamkörnin gOljaLufttry ckMotorvärm areKörjournal Uppföljning Ansvarsfördel ningikommun enTransportvo lymperfordon ochårUtbyte Nätverk för bilansvariga i regionen –Samverkan gör arbetet lättare för alla medverkande och ger erfarenhetsutbyte –Utbildning & Kunskapsspridning

Vårt förhållningssätt – Att välja hållbarare Vi behöver framsynta: –Upphandlare/Inköpare –Resenärer –Bilansvariga –Samhällsplanerare –… Alla har möjlighet att bidra i förverkligandet av visionen om ett hållbart samhälle.