Delegationen för jämställdhet i skolan DEJA – Delegationen för jämställdhet i skolan www.jamstalldhetiskolan.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredningen om män och jämställdhet
Advertisements

Analys av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Kollaskolan
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
– en rättighet för ALLA barn?
Jämställdhet i skolan Nu kör vi!
Elever med utländsk bakgrund -
Barn- och utbildningsförvaltningen/Kvalitetsenheten Andel elever i årskurs 9 med lägst betyget E i minst 16 ämnen.
SKOP Elever - Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Elevundersökning 2010 SKOP:s arkivnummer: S19APR10 Elever - Västra skolan, alla.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Grundskolan år 9 Skola och fritid 2008 BILD 1 Elever som trivs bra i skolan.
Gymnasieskolan år 2 Skola och fritid 2008 BILD 1 Elever som trivs bra i skolan.
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
VAD SKA DU BLI NÄR DU BLIR STOR?
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Bilder från rapporten: Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten 2008/2009 Annika Nordstrand utredare folkhälsa Norrbottens läns landsting
Hälsosamtal med skolsköterskorna Norrbotten år 2008/2009
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Plug in riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt visar SKL:s öppna jämförelser att ca 77% fullföljer.
Dagordning 24 nov Välkomna! Omtaget – områdesrektor Karl Nordlund Nya organisationen – Solkustens skolområde Mål i LB-planen Nya intagsregler till gymnasieskolan.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Bertil Almgren.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Fortsatt goda resultat sammantaget Matematik – en utmaning –Försämring jmf m föreg över tid i prov år nio och gymnasiet –Färre når kravnivå/mål än i svenska.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Ta ställning och handla!
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Handlingsplan för att bekämpa mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck (HRV) samt våld i samkönade relationer 56 åtgärder inom sex insatsområden:
Jämställdhetspolitiken
”Lär dig säga jag och nej”
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
N Ä R I N G S D E P A R T E M E N T E T Alkolåsutredningen ”Utökad användning av alkolås m.m.” ( N 2004:16) Presentation vid uppstartsmöte i Solna
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Liv och Hälsa ung 2013 – kort om undersökningen Hur mår våra ungdomar? Vi tittar på några utvalda livsstilsfaktorer och levnadförhållanden… Vi analyserar.
Resultat för utvalda frågor från LIV OCH HÄLSA UNG 2013 Uppsala län.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Sjukredovisning skolor IDA Några intressanta resultat utifrån PN enkäten 2008 Resultat PN-enkät 2008 Elever och föräldrar fritidshem Skolor.
Måluppfyllelse Åtgärder Lärande i förskola och förskoleklass
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Kunskapslyft Barn och Unga. Nulägesbilder av skolan i Örebroregionen.
Att bryta långvarig skolfrånvaro Workshop 8 oktober Psynk
Guðbjörg Linda Rafnsdóttir Kön och makt i Norden. Grand Hotel, Reykjavik, 18 – 19 november 2009.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Liv & Hälsa ung Ojämlikhet i hälsan Källa: - ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung. Hur mår niondeklassare i Sörmland?” -
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Vellinge.se Välkomna till verksamhetsråd!. Vellinge.se Dagordning Resultatanalys förskola och skola Ombyggnaden, evt frågor Skola: Fördjupad dialog kring.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Socialdepartementet 1.Regeringens åtgärdsprogram för ökad hälsa och minskad sjukfrånvaro 2.Förutsättningarna för samordningsförbunden Statssekreterare.
Skolbarns hälsovanor i Sverige 2013/14 Undersökning vart 4:e år 11-, 13- och 15-åringar 8000 elever Start 1985/86 Nationell – internationell jämförelser.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Gymnasievalet 2018 Malene Marmvik, studie-och yrkesvägledare
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Gymnasievalet 2018.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Mål och styrning Läroplansmålen
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Info
Resultat av enkäten Hälsa i skolan Besvarad av elever i åk 8 och 9 vårterminen 2017 Källhagens skola.
Stockholmsenkätens syften
Info
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

Delegationen för jämställdhet i skolan DEJA – Delegationen för jämställdhet i skolan

Delegationen för jämställdhet i skolan DEJA Tillkallades av utbildningsminister Jan Björklund i november Består av en ordförande och åtta ledamöter. Ska lämna ett slutbetänkande hösten 2010.

Delegationen för jämställdhet i skolan DEJA har till uppgift att: Lyfta fram och utveckla kunskap om jämställdhet i skolan. Föra en dialog om jämställdhet med verksamma i skolan. Föreslå åtgärder för att långsiktigt stärka och utveckla jämställdheten i skolan.

Delegationen för jämställdhet i skolan DEJA:s delbetänkande Flickor och pojkar i skolan – hur jämställt är det? (SOU 2009:64) Överlämnades till regeringen i juli 2009.

Delegationen för jämställdhet i skolan Genusskillnader i skolan Pojkar trivs något sämre i skolan, men är mindre stressade av skolarbetet. Flickor känner sig mer utsatta för alla former av kränkningar. Flickor rapporterar psykisk ohälsa i högre grad. Pojkar har i genomsnitt 10 % sämre betyg. Programvalen till gymnasiet är ofta könsstereotypa.

Delegationen för jämställdhet i skolan Skolans ansvar Lagarna ställer stora krav på jämställdhet i skolan. men … Skolan bidrar ibland till att förstärka könsskillnader genom sättet att bemöta eleverna

Delegationen för jämställdhet i skolan Programvalen till gymnasiet Endast i 3 av 17 nationella program råder en jämn könsfördelning, dvs. en fördelning inom intervallet 40-60%. Andelen pojkar är störst på energi- el- fordons- och byggutbildningarna Andelen flickor är störst på hantverks- omvårdnads-, barn- och fritids samt livsmedelsutbildningarna

Delegationen för jämställdhet i skolan Genomsnittliga betygsskillnader i årskurs 9 Betygsskillnaden till flickornas fördel är störst i bild, hem- och konsumentkunskap samt svenska. I matematik, teknik och fysik är skilInaderna mindre, men flickorna är bättre även i dessa ämnen.

Delegationen för jämställdhet i skolan Orsaker till könsskillnader i skolprestationer Genusordningen – skilda förväntningar på flickor och pojkar Flickornas tidigare biologiska utvecklingskurva

Delegationen för jämställdhet i skolan Delegationens fortsatta arbete Undersöka skolarbetets inverkan på flickors och pojkars psykosociala hälsa. Sammanställa och utvärdera metoder för att bryta traditionella könsmönster och könsroller. Föreslå insatser för att stärka jämställdhets- arbetet i skolan.