Rörelse och konstruktion

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11 och Gy 11 - en sammanfattning Välkomna! Lars Thorin Utvecklingsledare.
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Gymnasiearbetet p..
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Föräldramöte 12 september 2011
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Öppen lab. kring cellandningen
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
DITT BOENDE.
Vad är teknik?.
1 Modeller och verklighet, 5-10p • Ges på ett flertal av TS ingenjörsprogram • Ges för första gången under läsåret 2004/2005 • Grundläggande naturvetenskap,
1 Begreppssekvens Varför ?. 2 Att beskriva de naturvetenskapliga begrepp som ingår i temat Att definiera den ”röda tråden” i temat Att ge en grund för.
NTA i Karlshamns kommun. Mer än 100 kommuner Introducerades 1997 i Linköpings kommun Syftar till att stimulera nyfikenhet och öka intresse.
Förmågor & Centralt innehåll
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Grupparbete – Väder och klimat
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Högskoleförberedelse
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Teknisk rapportskrivning
Att analysera samhällsfrågor
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Bedömning.
Tekniken i Kristvallabrunn ur ett historiskt perspektiv
Från vardagskunskap till vetenskap
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kunskapskrav och matriser
Examination. Meteorolog för en dag!  Ni ska, i bestämda grupper, spela in en väderpresentation.  Filen ska vara mig till handa absolut senast måndag.
Förmågor och centralt innehåll
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Marknadsföring och försäljning
Optik Läran om ljuset.
Fysik höstterminen 2012 Optik Atom- och kärnfysik Universum
Bäst uppfinningarna!. Teknik och fysikaliska begrepp ha kunskaper om användning av naturvetenskap och teknik i samhället kunna beskriva några vardagliga.
Varför?.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Vem bestämmer? Årskurs 6 Entréskolan vt Årskurs 6.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Marie Norelius Kemiförsök Marie Norelius
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Teknik Vad ska vi göra i tekniken?. Vad är skolans uppdrag? När vi lär oss inom skolan kommer vi att arbeta utifrån olika tankesätt  Historia  Internationellt.
1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef
Lära för livet!.
Rädda klassrummet.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Närvaro
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Rädda klassrummet SLÖJD.
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Presentationens avskrift:

Rörelse och konstruktion ntaskolutveckling.se Mattias Pettersson, Husensjö skola

Syfte • använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle,  • genomföra systematiska undersökningar i fysik, och • använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället. • identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,  • identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,  • värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och  • analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid. Mattias Pettersson, Husensjö skola

Temat Låda Temapärm Temabok Hemsida http://www.ntaskolutveckling.se Mattias Pettersson, Husensjö skola

IBSE

Introduktion/förberedelse Sortera material (arbetsblad 1:3, 1:4) Grupper (2-3 elever) Diskussion om ordet fordon. Mattias Pettersson, Husensjö skola

Uppdrag 1(konstruera ett fordon) Bekanta sig med materialet Spara fordonet? Sammanfatta diskutera (bedömning) Spara ritandet. Mattias Pettersson, Husensjö skola

Uppdrag 2 (Rita så att andra kan bygga) Ev visa en riktig ritning (uppdrag 3), elevexempel. Snabbare variant. (bygg med färre antal bitar) Gör en ritning. (olika perspektiv) Byt med kamrat Bedömning Mattias Pettersson, Husensjö skola

Uppdrag 3 (Bygga efter ritning) Ritning (E3:2) (Färglägga) Bygga Jämföra grupperna emellan Mattias Pettersson, Husensjö skola

Uppdrag 4-5 (Identifiera krafter, Hur påverkar last?) Nytt material Matematik (tabeller, median, medelvärde) Tabeller, analysera data Newtons lagar (Newton´s laws, iPad) Mattias Pettersson, Husensjö skola

Uppdrag 6 (Konsturera efter givna krav) Egna eller bokens. Bedömning (behov-planera-bygga-testa-ändra-testa igen) Filma, spela in ljud - Bygget samt sammanfatta och diskutera Mattias Pettersson, Husensjö skola

Uppdrag 7-8 (Lagra energi i gummisnoddar, Hur bra är motorn?) Visa/Undersöka hur man kan använda gummisnoddar för att få fordonet att röra sig framåt eller bakåt. Uppgift. Förutsägelse - utförande. Anteckna i tabell. Jämföra resultat Analysera data Mattias Pettersson, Husensjö skola

Uppdrag 9 (Bättre användning av lagrad energi) Tillsammans i gruppen. Svårt med begrepp. Testa Mattias Pettersson, Husensjö skola

Uppdrag 10 (Fordonets storlek) Spara till slutet Mattias Pettersson, Husensjö skola

Uppdrag 11 (Propellerdrivet fordon) Luft - både friktion och drivkraft Diskussion Mattias Pettersson, Husensjö skola

Uppdrag 12 (Utveckla propellerfordonet) Ändra en storhet åt gången Förutsägelser Mattias Pettersson, Husensjö skola

Uppdrag 13 (Konstruera för att gå) Om tid finns Fotografera/Dokumentera Kostnadsblad. (alla uppdrag) Mattias Pettersson, Husensjö skola

Uppdrag 14 (Från idé till färdigt fordon) Slutuppdrag Redovisa för hela klassen, film, foto, muntlig redovisning Alla moment: planera-dokumentera (ritning)- utförande-beräkningar-ändringar-tester Olika utmaningar eller egna. Mattias Pettersson, Husensjö skola

Avslutning Litteratur (Flik 17) LPP (https://skolbanken.unikum.net/skolbanken/planering/ 446466429) App (iPad) ”Newton´s laws” Skolverket ”DiNO” Facebook (https://www.facebook.com/NTAskolutveckling?fref=ts) Mattias Pettersson, Husensjö skola