Att utvecklas till en akademiker En kort introduktion.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Källkritik.
RINKEBYSKOLAN
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Mål och betygskriterier
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Att skriva en artikel.
En fördjupning i en samhällsfråga
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Eller formativt lärande…
Hur kan jag säja ord när jag inte ens kan alfabetet ännu?
Betyg och förmågor.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Att synliggöra lärande
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Faktorer för lärande (2I1073)
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Examination. Meteorolog för en dag!  Ni ska, i bestämda grupper, spela in en väderpresentation.  Filen ska vara mig till handa absolut senast måndag.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Hur ska jag få det att bli begripligt? Gilla Din Ekonomi Niclas Modig,
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Hur gör man en debattartikel?
Lönesamtalet.
Utmaningar i arbetet med BfL
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Att lära sig att analysera
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Introduktion & Säkerhet del 1
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Självvärdering.
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Nationer, ideologier och folkmord genom
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Välkommen till svenska 1
Matspjälkningssystemet
Problemformulering En introduktion på kursen
Validering inom Lärarlyftet
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Presentationens avskrift:

Att utvecklas till en akademiker En kort introduktion

Du och dina ”jag” Igår elev Imorgon akademiker Idag student

Den akademiska grunden Självständighet Självständighet Utveckla förmågor Utveckla förmågor Interaktion Interaktion Utbildningens mål att utveckla förmågan till kritiskt tänkande Utbildningens mål att utveckla förmågan till kritiskt tänkande

Den akademiska formen Det akademiska seminariet Det akademiska seminariet Det akademiska samtalet Det akademiska samtalet Det akademiska pappret Det akademiska pappret

Att lämna en identitet och ikläda sig en ny, går det? Elev Elev Lärare Lärare Detaljfokus Detaljfokus ”Korvstoppning” ”Korvstoppning” Återge Återge En passiv mot- tagare av en på förhand angiven kunskapsmassa En passiv mot- tagare av en på förhand angiven kunskapsmassa Student Student Föreläsare Föreläsare Helhetsfokus Helhetsfokus Förståelse Förståelse Använda Använda En aktiv med- aktör i sökandet efter kunskap En aktiv med- aktör i sökandet efter kunskap

Yt- och djupinriktning Istället för att bygga kunskap av detaljer bygger man kunskap genom förståelse och förmåga att tillämpa den nya kunskapen. Istället för att bygga kunskap av detaljer bygger man kunskap genom förståelse och förmåga att tillämpa den nya kunskapen. Istället för att ha en atomistisk syn på kunskap har man en holistisk syn på kunskap. Istället för att ha en atomistisk syn på kunskap har man en holistisk syn på kunskap. Istället för att examinationen består av återgivning och upprepning krävs reflektion baserad på förståelse. Istället för att examinationen består av återgivning och upprepning krävs reflektion baserad på förståelse.

SOLO-taxonometrin Vi kommer under kursen Organisation, 722G67, på kursintroduktionen att återkomma till detta. Vi kommer under kursen Organisation, 722G67, på kursintroduktionen att återkomma till detta. Ni kommer att få läsa en text av Biggs: ”A framework for understanding understanding” Ni kommer att få läsa en text av Biggs: ”A framework for understanding understanding”

Återkoppling På universitetet har vi en vid tolkning av vad återkoppling kan innefatta. På universitetet har vi en vid tolkning av vad återkoppling kan innefatta. Skriftlig eller muntlig Skriftlig eller muntlig Individuell eller i grupp Individuell eller i grupp Från föreläsaren eller från studenter Från föreläsaren eller från studenter Explicit eller implicit Explicit eller implicit

Olika pusselbitar i samma pussel Kritiskt tänkande Kritiskt tänkande Kritisk reflektion Kritisk reflektion Kritiskt förhållningssätt Kritiskt förhållningssätt

Kritiskt tänkande som metod Fråga Fråga Upptäcktensväg Upptäcktensväg Upptäcka nya fenomen och samband Upptäcka nya fenomen och samband Nyfikenhet Nyfikenhet Underlätta för nya upptäckter Underlätta för nya upptäckter Ifrågasätta Ifrågasätta Bevisets väg Bevisets väg Verifiera befint- liga fenomen och samband Verifiera befint- liga fenomen och samband Hållbarhet Hållbarhet Granskning av redan gjorda upptäckter Granskning av redan gjorda upptäckter

Viktiga kriterier för akademin Formatet Formatet Språket Språket Tydlighet Tydlighet Transparens Transparens Logisk härledbart Logisk härledbart Väl underbyggt Väl underbyggt Trovärdighet Trovärdighet

Hultén et al, menar att kritiskt tänkande innebär att: Skapa fler handlingsalternativ Skapa fler handlingsalternativ Skapa säkrare slutsatser Skapa säkrare slutsatser Tydliggöra konsekvenser Tydliggöra konsekvenser Spegla mångfald Spegla mångfald (Sid 21 i ”Kritiskt tänkande” av Hultén, Hultman och Eriksson)

Kritiskt tänkande i praktiken Innebörd och konsekvens Innebörd och konsekvens Vad innebär det för dig som student? Vad innebär det för dig som student? Vad innebär det för mig som föreläsare? Vad innebär det för mig som föreläsare?

Utbildningens mål att utveckla förmågan till kritiskt tänkande Bli bättre på att ställa frågor. Bli bättre på att ställa frågor. Bli bättre på att ifrågasätta: Bli bättre på att ifrågasätta: Val av problem Val av problem Val av perspektiv Val av perspektiv Teorier och modeller Teorier och modeller Bakomliggande faktorer Bakomliggande faktorer Fakta och värderingar Fakta och värderingar