Studieförmåga och gemenskap Daniela Sund Styrelseordförande 19.10.2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Individuellt lärande tillsammans
Att leva med multipel skleros
Ett öppet arbetsliv!- Handisams arbete med arbetsmarknadsinsatser
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Mål och betygskriterier
Må bra på jobbet.
SET Social Emotionell Träning
Kontakt: Steve Wicks
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
- Konsten att ge feed-back
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Workshop om studenternas studieförmåga och gemenskap Åbo Akademi
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Välkommen till Ledardagen!
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Livskvalitet hos anhöriga som vårdar en äldre närstående med inkontinens “Det var inte så här jag hade tänk mig livet” Gunnel Andersson, Med dr, uroterapeut,
Debattera.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Samverkan skola-näringsliv. Syfte: ge eleverna insyn i framtida arbetsmiljöer ge eleverna insikter i yrkesval och utbildningsval höja motivationen och.
RAMS -R ehabilitering, A rbets M arknad och S ysselsättning En verksamhet som riktar sig till personer mellan 18 och 64 år som uppbär försörjningsstöd.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Aktionsforskningsinspirerat utvecklingsarbete - inriktning barnbiblioteksverksamhet Att använda forskning i biblioteksarbetet Stockholm 15 september 2011.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Systematisk kursutvärdering och uppföljningsformer Workshop Bättre lärande! Toppenheternas avslutningsfestival Alexandra Elsing, Yasmin Nyqvist,
ED Tua Haldin-Herrgård. Handledning och stöd som en kunnig, erfaren person i seniorposition ger åt en yngre utvecklingsvillig och –duglig person som befinner.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Hur ska jag kunna sova gott om natten när jag varje dag filtrerar bort 99,99% av den information jag kunde ha tagit till mig – hur kan jag vara säker på.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Yrkesskicklighet - sammanfattning Många olika intressenter och ett flertal perspektiv som kompletterar varandra – ändå vissa grundläggande och gemensamma.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Idrottspsykologi.
Pimp my undervisning Daniela Sund. Varför ordnar vi Pimp my undervisning 2.0? I fjol framkom många konkreta förslag och idéer Problem uppdagades.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Formare 2015 Motivation.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Journalen som ett verktyg för patientmedverkan – hur inför vi nya arbetssätt? Dokumentering Madeleine Marklund Portföljansvarig Inera Processledare Emma.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Något att tänka på när man söker pengar
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Christina Nygren-Landgärds
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

Studieförmåga och gemenskap Daniela Sund Styrelseordförande

Vad är studieförmåga? Grunden till arbetsförmåga – Kan jämföras med arbetsförmågan hos en organisations personal – God studieförmåga  goda arbetslivsfärdigheter – Hållbar arbetsförmåga viktig i arbetslivet – man måste kunna se till att upprätthålla sin egen arbetsförmåga och arbetsork Svårt att förstå/lära sig som utexaminerad om man är utbränd som studerande – Ger förståelse för arbetsgemenskapens betydelse En utmaning – studerande i Åbo är ensammast i landet enligt SHVS undersökning – Ger förståelse för välbefinnandets betydelse Sådant som underlättar studiernas framskridande och inlärandet – Goda studiefärdigheter – Studiekondition – Motivation

Hur främjas studieförmågan? Bra stödtjänster – Handledning, rådgivning, studiepsykolog – Behövs i alla skeden av studierna Goda undervisningsmetoder – Interaktiv Uppmuntra till aktivt deltagande och för dialog med studerande Föreläsaren får kontinuerlig feedback och märker om studenterna tagit till sig infon Studerande får vara med och skapa kunskap, vilket höjer motivationen hos många då de märker att de kan och förstår – Planera kurserna så att man får ta del av olika metoder och examinationsformer under ett år Fysiskt tillgängliga studier där olika behov beaktas

Hur främjas studieförmågan? Förbättrande av den sociala förmågan – Både i studiesammanhang och inom ämnets förvaltning och informationsgång Lära sig vikten av olika funktioner i en organisation – Förstå nyttan av gemenskap och grupparbete Förstå nyttan av det stöd medstuderande/personal kan ge Möjlighet att påverka – Ämnesmöten Diskussion kring kursutvärderingar, kursplanering och förbättringsförslag --> studerande känner sig som fullvärdiga medlemmar då deras röster hörs och de märker att man lyssnar på vad de har att säga – Kursutvärdering som även följs upp

Hur främjas studieförmågan? Gemenskap – Ca hälften av högskolestuderande känner att de tillhör en studierelaterad gemenskap (gradugrupper, ämnesföreningar, tutorgrupper) – Gemenskapskänsla inom ämnet viktigt Stöd i studierna --> Gemensamma kafferum och utrymmen för graduskribenter

Studieförmåga förbereder studerande inför arbetslivet Arbetslivsfärdigheterna behöver främjas under studietiden – Smidig övergång från studier till arbetsliv Kurser som förankrar teori i praktik Praktikperioder är viktiga Kurs i arbetslivskompetens – Självkännedom » Vad är jag bra på? » Hur säljer jag mig själv? – Inse vilka kunskaper man har och vad man ännu kunde ha stor nytta av att lära sig med tanke på ens karriärplan – Bra CV, personligt brev/ansökning Involvera allmänfärdigheter i kurser på alla nivåer – Grupparbeten, presentationer, informationssökning, opponera (utvärdera andras arbete med ett kritiskt öga)

Hur har behovet av studieförmåga blivit aktuellt? Begränsad studietid och förlängning av arbetskarriären har ökat fokuset på studieförmåga – En studiepsykolog skulle hjälper till med hinder som uppkommer i studierna och garantera att nyutexaminerade är välmående och har god arbetsförmåga – För att orka i arbetslivet behöver man lära sig goda rutiner och arbetsförmåga redan under studietiden Vikt måste läggas vid hur man värnar om sitt orkande och sin arbetsförmåga, ges möjlighet att utveckla färdigheter som behövs i arbetslivet och även vid att studerande inser att arbetsgemenskapen påverkar välbefinnandet

Är det ÅA:s ansvar att främja studerandes framtida arbetsförmåga? JA! – Universiteten är studerandes arbetsgivare och bör således satsa på studerandes studieförmåga i samma utsträckning som man satsar på personalens arbetsförmåga Kafferum skapar trivsel och bildar gemenskap Ändamålsenliga grupprum och arbetsutrymmen Fortsätt satsa på tutorverksamhet - skapar gemenskap och ett första stödnätverk Studiepsykologen kan hjälpa studerande att orka och att komma över mentala hinder som troligen återfinns senare i arbetslivet God motionsverksamhet är viktigt för studerandes hälsa – Glöm inte bort de som inte tidigare har motionerat aktivt och som vill komma igång – Nack-ryggjumppa t.ex. lunchtid

Är det ÅA:s ansvar att främja studerandes framtida arbetsförmåga? JA! – Slopa inte inträdesprov! Studieförmåga handlar om psykiskt välbefinnande under hela studievägen (börjandes från ansökning, slutandes med forskarstudier) Inträdesprov ger ansökaren inblick i vad den kommer att börja studera, känner den att den är inne på rätt inriktning ökar det psykiska välbefinnandet och motivationen

Vilket är studerandens ansvar? Studerande har själva ett ansvar – Ibland är det jobbigt, men man måste ha tålamod Vissa kurser känns relevanta – inspirerar, medan andra känns som ett onödigt ont – Undervisande personal ska kunna förklara varför kursen behövs En god studieförmåga förutsätter: – Goda vanor och rutiner – Gott hälsotillstånd – Sociala relationer – Upplevelse av att man har kontroll över sitt liv

Vilket är studerandens ansvar? Studieförmågan underlättas av – socialt stöd – att man upplever att man behärskar sitt liv – att man känner att ens krafter och färdigheter räcker till – goda studiefärdigheter vet på vilket sätt man lär sig bäst vet under vilka förhållanden man koncentrerar sig bäst kan planera sin tid och studier problemlösningsförmåga & kritiskt tänkande initiativsförmåga

Vilket är studerandens ansvar? Studerande har huvudansvaret för att studierna framskrider och att studieförmågan utvecklas – men ÅA ska erbjuda en god inlärnings- och studiemiljö som är givande att studera i möjlighet till interaktion och diskussion mellan personal och studerande en atmosfär där man stävar efter att ingripa i problem i ett så tidigt skede som möjligt en atmosfär där det är en låg tröskel att fråga om hjälp/råd