Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa www.nuoriyrittajyys.fi Verksamhetsplan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Team Team Affärsidé AffärsidéBrainstorming.
Advertisements

Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Varför är det viktigt att mäta?
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Välkomna till Polhemsutmaningen! Här på Tekniska Mässan får elever från hela Mälardalen en chans att mäta sina kunskaper om svensk teknikhistoria.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Välkommen till frukostmöte med Connect Väst Morgonens föreläsare Erik Bick och Ulf Ledmyr.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa UF Ett år som företagare.
SAMHÄLLSEKONOMI.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Grundkurs i marknadsföring
Marknadsföring av turism
Intervju inför ViV-projektet.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
Affärsplan Leif Olsson.
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reko fjärrvärme Vad innebär det för fjärrvärmeföretagen?
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Från idé till lönsamt företag. 2. ALMI Företagspartner AB 40 kontor över hela landet. 450 medarbetare. Moderbolag ägs av staten. 17 regionala dotterbolag.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Marknadsföring av Projekt X
En kurs för att hitta din affärsidé
Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan.
BNP (BruttoNationalProdukt):
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Inflation och deflation
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vad gör Almi?.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Mallar svenska.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Vilken bransch? En bransch 3
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
(Företagsnamn) SWOT-analys
Sveriges bagare och konditorer
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme 2. och 3. – Teamen, brainstorming och rådgivaren.
(Företagsnamn) Affärsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentation av affärsplan
Din företags-broschyr
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan

I företagsverksamhetsplanen behandlas: Affärsidén – Företagets verksamhetstanke, vad gör man, åt vem och varför? Produkt/tjänst och produktion – Beskrivning av företagets produkter/tjänster. – Hur produceras produkter/tjänsten? 2

Marknad – åt vem riktas produkten/tjänsten? – vilka är potentiella kunder? – marknadens hela och potentiella efterfrågan? Konkurrenter – vilka är vårt företags konkurreter? – Vårt företags konkurrensfördelar i förhållande till konkurrenterna? Hur differentierar vi vårt företag från konkurrenterna? 3

Kompetens Varför vi är bra på att genomföra idén. Kunderna 4

Vem är den typiska kunden? Vem kan tänkas använda våra produkter och varför? Hur många kunder har vi? 5

Konkurrenter Vilka är våra konkurrenter? Vilka motsvarande produkter/tjänster finns på marnaden? Skiljer sig konkurrenternas produkt jämför med våra produkter? Hur marknadsför sig konkurrenterna? 6

Ekonomiska frågor 1.Hur mycket pengar behöver vi för att genomföra vår idé 2.Vem ansvarar för företagets ekonomiska frågor och bl.a. bankkonto. 7

Risker Vilka risker ser ni med verksamheten och idén. 1. Är idén dyr att genomföra? 2. Kan det innebära risk för era kunder eller för er själva? 8

Vidare information -sidan samt UF-guiden Ni kan använda en färdig mall, som kan hämtas från sidan, eller göra en egen. 9

Bästa affärsidé tävling Företaget kan delta i tävlingen för bästa affärsidé med sin företagsverksamhetsplan eller med affäridé-delen i verksamhetsplanen. Den bästa affärsidén prisas under hösten. Närmare information -sidan. 10