Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete på Svedenskolan
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Exempel utifrån ett antal målområden
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Värdegrund och lika rättigheter i skolan
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Systematiskt kvalitetsarbete
Dagordning föräldraråd 2/6
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
”Life is what happens to you while you are busy making other plans”
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Pedagogiskt ledarskap och kvalitetsarbete i förskolan - en beskrivning av hur vi jobbar i Ånge kommun Framtidens förskola Lars Thorin.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Föräldramöte Ht
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Språklig medvetenhet.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Mål Vad skall åstadkommas? Resultat Blev det som vi ville?
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
”Draghjälp” kring implementering av allmänna råd för fritidshem
Systematiskt kvalitetsarbete
Nya föreskrifter och allmänna råd
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Uppföljning och utvärdering
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Hur kan vi förstå begreppet?
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Nämndplan 2015.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete
Huvudmannauppdrag 7 maj , 13 maj
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan - så här ska vi jobba i Ånge kommun

Systematiskt kvalitetsarbete Skollagen 4 kap 3§ ”Varje huvudman inom skolväsendet ska på huvudmannanivå systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp och utveckla utbildningen” Skollagen 4 kap4§ Sådan planering ska också genomföras på varje skolenhet och förskoleenhet. Då ska elever, pedagoger, vårdnadshavare vara delaktiga Rektor och förskolechef är ansvariga

Systematiskt kvalitetsarbete Skollagen 4 kap 5§ ”Inriktningen på det systematiska kvalitetsarbetet ska vara att nå de nationella målen” Skollagen 4 kap 6§ ” Det systematiska kvalitetsarbetet ska dokumenteras” Skollagen kap 4 7§ ” Om det kommer fram att det finns brister i verksamheten ska huvudmannen se till att nödvändiga åtgärder vidtas. Skollagen kap 4 8§ ” Huvudmannen ska ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen

Vad innebär det här i praktiken Vi måste bli duktiga att kartlägga och upptäcka det som inte fungerar i vår verksamhet Kritiskt tänkande är nödvändigt, vi måste ha förmågan att granska vår verksamhet med kritiska ögon utan att tycka att vi gör ett dåligt jobb Det måste finnas en plan för årets olika utvärderingsaktiviteter som alla känner till det i god tid

Vad behöver vi följa upp regelbundet i vår verksamhet? Barnens utveckling i förskolan Lärmiljlöernas kvalité måste ständigt utvärderas och åtgärder vidtas när vi ser brister Vilka förutsättningar i form av lokaler, lekmaterial och övriga resurser har vi för att kunna skapa bra resultat?

2.6 Uppföljning, utvärdering och utveckling Förskollärare ska ansvara för att varje barns utveckling och lärande kontinuerligt och systematiskt dokumenteras, följs upp och analyseras för att det ska vara möjligt att utvärdera hur förskolan uppfyller läroplanens mål Att dokumentation, uppföljning, utvärdering och analys omfattar hur läroplansmålen integrerar med varandra

2.6 Uppföljning, utvärdering och utveckling Att verksamhetens förutsättningar, struktur, innehåll, aktiviteter och pedagogiska processer dokumenteras, följs upp och utvärderas Att dokumentationen omfattar hur barnens förmågor och kunnande ständigt utvärderas i förhållande till vilka förutsättningar förskolan ger. Att era utvärderingsmöjligheter ständigt kritiskt granskas, mäter vi rätt saker? Syftet är att resultaten av analyser och dokumentation ger förändringar i förskolans verksamhet

2.7 Förskolechefens ansvar Att systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten Att all personal blir delaktiga i det systematiska kvalitetsarbetet Att förskolans lärmiljö utformas så att barnen får tillgång till en bra miljö och material för utveckling och lärande.