KÖRKORT Ansvar Integritet Noggrannhet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Leverantör.
Avtalsdatabasen kommer att byta utseende
Automatic Delivery Rewards
Upphandling i Enköpings kommun
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Kostar miljöanpassningar alltid pengar?
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Skrivare kopiatorer och tjänster 09
Maximo Användarmöte hösten 2005 Från behov till betalning
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Några moln tillgängliga gratis på Internet
Hur länge har vi haft vi regler?
Vad innebär val av vårdenhet?
Ersättning för extra djuromsorg för suggor -villkor och riktlinjer
vid Offentlig Upphandling
Miljarder möjligheter på en plats!
Affärsintegration och Asset Management
Konsten att göra bra inköp
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
ERGONOMI Vad är det?.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Att upphandla utvärdering
Upphandling av stöd till bredband
Inköpsrutiner.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Malmö och skatteparadisen! Vi förväntar oss att våra tjänsteleverantörer uppvisar hög affärsetik och bidrar till det gemensamma på samma sätt som andra.
Försäkring av tjänstepension Avropsstöd- Version 1.0 Kontaktperson; Stellan Kolbäck Säkra Södra Berget AB.
Idéburet Offentligt Partnerskap
Skrivare kopiatorer och tjänster 09
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Banktjänster Avropsstöd Version 1.5
Upphandling, inköp och LOU
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
INKÖP/ UPPHANDLING.
Avtalsrätt och offentlig upphandling SOI 22 april 2015
Avropsstöd Trygghetslarm och larmmottagning 2012.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
HFR 21 november 2008 Elektroniska beställningar – steget före e-fakturan.
Konsumenträtt Kap. 8.
Att lämna anbud Ett bildspel om hur du lämnar anbud Information från Upphandlingsenheten.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Banktjänster Avropsstöd Version Innehållsförteckning A) Avropsprocessens steg I materialet i denna presentation finns en beskrivning.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Avfallskärl 2014.
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Lagarna inom handel Kap. 13.
Ramavtalet i korthet Litteratur 2016
Ramavtalet i korthet Vitvaror 2016
Direktupphandling av varor och tjänster
Direktupphandling av varor och tjänster
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Inköpsanalys – att nå inköpsmognad
Välkommen Utbildning Winst för beställare
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Direktupphandling av varor och tjänster
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

KÖRKORT Ansvar Integritet Noggrannhet

LOU Vad styr våra inköp? EU:s upphandlingsdirektiv Lagen om Offentlig Upphandling Göteborgs Stads Upphandlings- och inköpspolicy Stadens budget Beslut i Kommunfullmäktige eller i Kommunstyrelsen Upphandlingsbolagets ägardirektiv Inköpsrutiner i förvaltningen LOU © 2012 Göteborgs Stad Upphandlingsbolaget

Fördelarna med ramavtal Lagen (LOU) måste följas. Därför har vi ramavtal för att underlätta beställning. Olika verksamheter har olika behov Behoven varierar över tid © 2012 Göteborgs Stad Upphandlingsbolaget

Vad avgör om det blir ett kommungemensamt ramavtal eller inte? Det finns gemensamma behov från flera olika förvaltningar och bolag Det finns en stor besparingspotential Det krävs specialkompetens Det finns en stor nytta för förvaltningar och bolag SAM ARB ETE © 2012 Göteborgs Stad Upphandlingsbolaget

Varför ska vi köpa på ramavtal när jag kan köpa billigare ute på stan? Vi väger in andra saker än pris: Vi kontrollerar leverantören – skatter, skulder mm Hänsyn till stadens policies vägs in Vi får kontroll över de kommersiella villkoren Genom att använda ramavtalen så ökar avtalstroheten. En hög avtalstrohet skapar ett ökat intresse från leverantörer att delta i upphandlingar, vilket i sin tur leder till möjligheter till bättre avtalsvillkor, bla bättre priser. Avtalstrohet är en självklarhet! © 2012 Göteborgs Stad Upphandlingsbolaget

Inköp av tvättmaskin – en jämförelse Exempel Winst Nätet Tvättmaskin Siemens 6 539 kr 6 068 kr frakt & inbärning ingår 400 kr installation ingår 500 kr Garanti/försäkring ingår 800 kr Kostnad för att lägga upp ny leverantör hos Intraservice - 500 kr Betalningsvillkor 30 dagar 10 dagar Summa: 6 539 kr 8 268 kr Lägsta pris är inte samma som lägsta kostnad! Ur Göteborgs Stad inköps- och upphandlingspolicy, ”Säkerställa att varor och tjänster köps med rätt kvalitet till lägsta kostnad och med minsta möjliga miljöpåverkan” © 2012 Göteborgs Stad Upphandlingsbolaget

Ramavtalsportföljen Våra ramavtal täcker in den mesta - allt ifrån Almanackor till Äldreboende Vid slutet av 2011 fanns det 1700 ramavtal i Winst med 1000 leverantörer inom 190 ramavtalskategorier De flesta av stadens beställare gör beställningar på i snitt 5-7 ramavtal. Ramavtal ska alltid användas i första hand! © 2012 Göteborgs Stad Upphandlingsbolaget

Beställarinstruktion Beställarinstruktion instruerar dig om hur du skall beställa på ett ramavtal, och framförallt vilken leverantör du ska beställa ifrån. Det är viktigt att alla beställningar görs på det sätt vi har avtalat om. Konsekvenserna om vi inte gör det kan bli kostsamma i form av skadestånd. Så läs alltid beställarinstruktionen innan du beställer! I Winst hittar du beställarinstruktionen om du klickar på nyckelsymbolen © 2012 Göteborgs Stad Upphandlingsbolaget

Ramavtalets användningssätt I beställarinstruktionen står det hur ramavtalen ska användas. De vanligaste beställningssätten är: Rangordning Förnyad konkurrensutsättning Annan anvisning Kombinationer av anvisningar

Ramavtalets användningssätt RANGORDNING Beställning ska ske från leverantör som rangordnas etta. Denna leverantör har vid upphandlingen ansetts mest fördelaktig. Rangordningen framgår av beställarinstruktionen och/eller av kolumnen "Rangordning" i Winst. Så här gör du: Kontakta alltid leverantör nr 1 först. Ange ditt behov, t.ex. Vad ska du ha? När behöver du det? Om inte leverantör nr 1 kan leverera enligt dina önskemål, kontaktar du leverantör nr 2. Om du beställer från leverantör nr 2, dokumentera varför leverantör nr 1 inte fick beställningen, exempelvis i kommentarsfältet i Gasell eller liknande. © 2012 Göteborgs Stad Upphandlingsbolaget

Ramavtalets användningssätt FÖRNYAD KONKURRENSUTSÄTTNING Förnyad konkurrensutsättning innebär att alla leverantörer inom ramavtalet tillfrågas innan beställning. Att göra en förnyad konkurrensutsättning kräver specialkompetens. Kontakta annars inköpssamordnare eller motsvarande på din förvaltning/bolag eller Upphandlingsbolaget. Det finns ett verktyg i Winst som stödjer denna process. För att få tillgång till verktyget måste du vara upplagd med egna inloggningsuppgifter. © 2012 Göteborgs Stad Upphandlingsbolaget

Ramavtalets användningssätt ANNAN ANVISNING Det finns beställarinstruktioner som innehåller annan anvisning, dvs. inte rangordning eller förnyad konkurrensutsättning. Exempel på avtalsområden med annan anvisning kan vara olika vårdområden. KOMBINATIONER AV OLIKA ANVISNINGAR Kombinationer av olika anvisningar kan förekomma. Här är det extra viktigt att du läser beställarinstruktionen för att göra rätt. Exempel på avtalsområden med kombinationer kan vara Hantverkstjänster, Tryckeritjänster med flera. © 2012 Göteborgs Stad Upphandlingsbolaget

Ramavtalens villkor Det finns generella avtalsvillkor som alla ramavtal utgår ifrån. Sedan anpassas varje ramavtalsvillkor så att de bäst uppfyller stadens behov för det specifika avtalsområdet. De anpassade villkoren redovisas i dokumentet ”Avvikelser och tillägg till avtalsvillkor” Detta återfinns under "Bilagor till avtal" i Winst. 2015 2014 2013 2012 Generellt gäller: Inga avgifter får förekomma, oavsett benämning Betalning sker 30 dagar efter ankomststämplad faktura och godkänd leverans. Normalt ingår leveransen i priset Orderbekräftelse skall skickas, om du som beställare begär det. Dröjsmålsränta enligt svensk räntelag. © 2012 Göteborgs Stad Upphandlingsbolaget

% Olika prislistor TUMMEN-UPP PRODUKTER På vissa ramavtal har vi nettoprissatta produkter, dvs. en prislista på specificerat sortiment där vi fått förmånliga priser. Sortimentet baseras på de varor/tjänster som staden köper mest av. Dessa produkter är märkta med en ”Tummen-upp”-symbol i Winst. RABATTSORTIMENT Sortimentet är baserat på leverantörens gällande prislista minus rabattsats (angiven i procent) Detta är vanligt när det är stor variation av produktutbudet, t.ex. inom Data/IT. % © 2012 Göteborgs Stad Upphandlingsbolaget

Olika prislistor KOMBINATION Ramavtal kan också innehålla en kombination av ovanstående. Det finns ett avtalat nettoprissatt sortiment ”Tummen-upp” på de varor som vi köper mest. På övrigt sortiment, ”sällanköpsvaror”, finns en avtalad rabatt. Sträva alltid efter att köpa ”Tummen-upp” sortimentet. I Winst visas alltid Tummen-upp produkterna först. För att kunna söka i övrigt sortiment måste du aktivt bocka ur Tummen-upp symbolen. © 2012 Göteborgs Stad Upphandlingsbolaget

Titta efter denna symbol i Winst Miljösortiment Inom de flesta ramavtal finns det ett miljösortiment. För att underlätta märks dessa ut i Winst. Läs mer om vilka miljömärkningar en produkt kan ha på Upphandlingsbolagets hemsida. Den största möjligheten att påverka Stadens förbrukningsmönster har du som beställare! Titta efter denna symbol i Winst © 2012 Göteborgs Stad Upphandlingsbolaget

Inköpsprocessen © 2012 Göteborgs Stad Upphandlingsbolaget