Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordningsprojekt för införande av anmälnings- och studieavgifter
Advertisements

Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Bedömning under luppen
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Konkurrera med kvalitet – studieavgifter för utländska studenter Albin Gaunt God morgon Tack för att vi fått komma hit.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Kvalitet i grundutbildningen1
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
Högskoleverkets granskning av pedagogik och ämnesdidaktik i lärarutbildningen Anders Jakobsson.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Anteckningar från mötet på utbildningsdepartementet 28 oktober 2010.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven.
UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,
Nya föreskrifter och allmänna råd
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Budgetpropositionen för sept 2009Nils-Fredrik Ankarcrona PLUS-enheten2 BP 2010  Behov av nya tillfälliga platser (700 mnkr)
Betyg och internationell mobilitet - avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter.
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet Är regeringsbeslut som beskriver bland annat universitetets –Anslagstilldelning inom GU och FO –Ersättning per.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Seminarium om tillgodoräknande
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Uppföljning av förutsättningar för studentinflytande.
Riksrevisionens årliga revision HfR 7-8 maj
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Välkommen till studentdagen 2016
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Validering inom Lärarlyftet
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
UKÄs nya kvalitetssäkringssystem
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
Samverkan kring tre regeringsuppdrag
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
CSN:s informationsutbyte med Ladok
Universitetskanslersämbetets granskning av konstnärliga utbildningar i design och konsthantverk
Utvärderingssystem
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Strategin Statens roll i utbildningssystemet – slutrapport
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010

Bakgrund Prop 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Regeringsuppdrag till HSV Utgångspunkten är att lärosätena själva ska ta ansvar för kvalitetssäkring av sin verksamhet HSVs roll är att bedöma om satta mål uppnås – fokus på resultat

HSV ska utveckla ett system för kvalitetsutvärdering av utb på grundnivå och avancerad nivå Samarbete med universitet och högskolor, SUHF, SFS och företrädare för yrkeslivet Påbörja arbetet enligt det nya systemet vid årsskiftet 2010/2011 Fyraårscykler Utvärderingarna kommer att ligga till grund för omprövning av examenstillstånd och för viss del av resurstilldelningen

Resultat Resultat = hur väl utb uppfyller målen i högskolelagen och i examensbeskrivningarna i förordningen Faktiska studieresultat i förhållande till förväntade studieresultat Inte förutsättningar och processer…

Bedömningsunderlag Självständiga arbeten Självvärderingar och platsbesök Enkäter till studenter

Extern bedömargrupp Ska tillsammans med HSV anpassa och precisera kvalitetsaspekterna och hur de ska bedömas Ämnesexperter, arbetslivsföreträdare och studentrepresentanter ska ingå i bedömargruppen HSV ansvarar för att bedömningarna blir transparenta, likvärdiga och förutsägbara

Självständiga arbeten Inte en bedömning av individresultat Inte en överprövning av examinatorns bedömning Helhetsbedömning av utbildningens resultat - samlad kvalitet

Självvärdering Redovisa resultat som inte visas genom de självständiga arbetena Redovisa och förklara förutsättningar som har påtaglig betydelse för utbildningens resultat Bör normalt kompletteras av platsbesök Ska utformas så att den fungerar kvalitetsdrivande

Lärarnas kompetens och tillgången på lärare ska redovisas och analyseras i relation till resultaten Hur studenternas förutsättningar har påverkat resultaten (om påtagliga skillnader finns i jfr med likvärdiga utb på andra lärosäten)

Enkäter Tidigare studenter – bedöma hur väl mål om utbildningens användbarhet på arbetsmarknaden uppfylls Befintliga studenter – för att komplettera bilden av utbildningens resultat

Samlat omdöme Baseras på det självständiga arbetet och resultat som redovisas i självvärderingen Lärarkompetensen bör kunna påverka det samlade omdömet Studenternas förutsättning kan, i särskilda fall, påverka det samlade omdömet Om enkätsvaren visar allvarliga brister bör inte högsta omdömet ges

Omdömen Allvarliga brister – ska åtgärdas inom viss tid, annars kan examenstillståndet återkallas Sammantaget god kvalitet – brister kan förekomma i enskilda delar av utbildningen Hög kvalitet – självständiga arbetena, självvärderingen och enkäterna. Brister av mindre betydelse kan förekomma. Lärosätet bör tilldelas kvalitetsbaserade resurser.