Primärvården SJUKVÅRDSRÅDGIVNINGEN Regionstyrelsen 12.3.2013.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Advertisements

Ett gott liv i ett livskraftigt län
Grafer Riks-Stroke årsrapport
Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Viktiga utgångspunkter
Ungas besök på akutmottagningarna inom VGR HSU Analysenheten, Hälso- och sjukvårdsavdelningen Catarina Karlberg Anna Kjellström Jarl Torgerson.
Vad innebär val av vårdenhet?
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Akuta Hembesök av läkare Region Skåne
Matematica/Grundtanke Eliminering av onödiga beräkningsfel i
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Svenska palliativregistret Anita Ottosson.
Framtidens bästa primärvård
VG Primärvård. Beslut VG Primärvård Grundtankar för VG Primärvård Stärka medborgarens och patientens ställning Ge medborgare och patienter.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Akuta hembesöksbilar med läkare
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
Förstudie.
Riktlinjer för telefoni
Jämförelseprojektet Treårigt nationellt projekt, Sveriges kommuner och landsting, Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA) Finansdepartementet.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Medicinsk stab Patientsäkerhet
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Nya lokalerna i Frescati backe (ej med i gamla systemet) Övrigt: Mätningen.
Stöd till Brottsoffer Första enkätinsamlingen februari :a årets svarsfrekvens på 83% 2:a årets svarsfrekvens 92% 3:e året %
Vi har all anledning att vara stolta och glada! Hur står sig LiÖ i Öppna jämförelser ?
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Institutionsägda lokaler Övrigt: Mätningen är gjord terminstiden för VT13 (undantag.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Hälsovalsenheten, Sofia Barakat.
Patientsrömmar och täckningsgrad. Caj Skoglund Vad händer med ansvarsfördelning och patientströmmar i ett vårdvalssystem? Relativt hög fast.
Pilotprojektet vårdnivåhandboken En enkel utvärdering
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Volleybollträff SDF-bidrag LOK stödet 60 % SDF utbildningar och utbildningstimmar 40% Grundbidrag kr Basket 1,321 milj kr Orientering.
Referensgrupp Senior alert Dagordning  Förtydligande av mål och prestationskrav 2013, utdataportalen  Utbildning munhälsa och riskbedömning.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Resultat för Mål och mått våren 2014 Det goda livet för sjuka äldre i Skaraborg 2014.
Varumärket Luleå kommun
Det professionella samtalet
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Tilläggsfrågor och jämförelser med andra Stockholmskommuner Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån.
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
Motions- och Idrottskadeenhet
Det ständiga förbättringsarbete
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Ökat fokus på kvalitet Staffan Björck, analysenheten, Västra Götalandsregionen målrelaterad ersättning, personliga reflektioner om Primärvård sjukhus.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.
Projektledare Jan-Erik Wounsch Ambulanscentrum NU-sjukvården
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Mätperiod – Margit Gehrke Flyckt Projektledare
Det här är 1177 Vårdguiden.
Sjukvårdsrådgivningen Björn Gustafson
Introduktion till hälso- och sjukvården i Sverige April 2016 Hälso- och sjukvård för nyanlända Finns även tillgänglig digitalt på
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Primärvårdscentrum Östergötland
Arbetssättet Mobila Estherteam
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Hälso- och sjukvård i Region Östergötland Hur söker jag vård?
Arbetssättet i telefonrådgivning
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Nära vård i samverkan Förändrade arbetssätt inom Primärvården och Specialiserade vården/ambulansverksamheten i samverkan med kommunerna genom utökad samverkan.
Presentationens avskrift:

Primärvården SJUKVÅRDSRÅDGIVNINGEN Regionstyrelsen

Primärvården 1177 SjkuvårdsrådgivningenVästra Götalandsregionen

Primärvården Syfte med verksamheten Att erbjuda en rådgivningstjänst som upplevs som lättillgänglig Att ge medborgarna trygghet Att erbjuda medborgarna råd utifrån ett gemensamt beslutstöd, ”ett råd gäller” Att informera medborgarna om vart man skall vända sig när man behöver söka vård Att vid behov lotsa medborgarna till rätt vårdnivå

Primärvården Åtagande för verksamheten 2013 Sjukvårdsrådgivning dygnet runt, årets alla dagar, via telefonnummer 1177 Medicinsk bedömning baserat på ett nationellt, gemensamt beslutstödsystem Utifrån bedömt medicinskt behov ge råd om egenvård och/eller hänvisa till rätt vårdnivå Vid behov följa upp patienter som fått egenvårdsråd

Primärvården Vid bedömt behov av vårdbesök kunna erbjuda bokad tid på vårdcentral eller jourmottagning, alternativt föreslå direktbesök, alternativt kunna boka telefontid till sjuksköterska på vårdcentral. När bokning alternativt direkthänvisning sker ska, efter bedömt behov och patientens medgivande, rådgivningsdokumentation göras/vara tillgänglig för mottagande vårdenhet Upplysning om hälso-och sjukvårdens utbud Förmedla primärvårdens beredskapsjourer. Förmedla läkare vid dödsfall utanför vårdinrättning, utfärda döds- bevis samt akuta besök i hemmet /kommunala boende- enheter

Primärvården SAMTALSUTVECKLING InkommandeBesvarade Inkl call back Summa Ing.+utg samtal

Primärvården Årsarbetare SVR

Primärvården Dag för dag inringande

Primärvården

10 vanligaste kontaktorsakerna i VGR 2012 Administrativ åtgärd5,40% Läkemedelsfråga4,92% Feber – barn4,71% Buksmärta – vuxen4,46% Allmän medicinsk information4,17% Halsont2,76% Hosta – barn1,90% Bröstsmärta1,71% Öronbesvär –barn och kräkning eller illamående – barn1,69% Hosta – vuxen1,56%

Primärvården Hänvisningar i VGR 2012 Råd40,86% Primärvård36,6% Specialistvård16,01% Ambulans3,85% Tandvård0,83% Uppföljning0,6% Övrigt1,25%

Primärvården Servicenivå 1 jan11 – dec12 dvs antal samtal besvarade inom 3 minuter

Primärvården Servicenivå 2 jan 11 – dec 12 dvs antal besvarade samtal inom 9 minuter

Primärvården ANTAL INKOMMANDE SAMTAL RESP. MEDELVÄNTETID v år 2012

Primärvården VAD PÅVERKAR TILLGÄNGLIGHETEN? Ökning av antal inkommande samtal Infektionsläget Vad står på löpsedlarna? Tillgänglighet övrig vård Storhelger Samverkande sjukvård Call-back samtal

Primärvården Smått och gott Budget % av budgeten utgörs av personalkostnader Kostnad per besvarat samtal 2012 var 139 kr Resultat 2012 var 2,5 milj

Primärvården Tolktjänstens utformning Tolktjänst 8-22 varje dag Eget nummer för respektive språk arabiska somaliska Flöde:  Talsvar på arabiska eller somaliska  Tolk svarar och presenterar sig, informerar om att en sjuksköterska ska kopplas in  Sjuksköterskan kopplas in och då startar själva rådgivningssamtalet Sida 17

Primärvården Patientenkät i talsvaret 2012 Bemötande

Primärvården Patientenkät i talsvaret 2012 inlyssnande/förståelse

Primärvården Patientenkät i talsvaret 2012 kunskap hos sköterskan

Primärvården Patientenkät i talsvaret 2012 nöjdhet

Primärvården Viktiga händelser SVR 2012 Gemensam organisation Ledningsgrupp SVR Produktions- och kapacitetsplanering Påbörjat arbete med gemensamt bemanningsmål Rutiner, arbetssätt Gemensamma utbildningsinsatser Gemensamma lönekriterier Arbetstidsavtal på gång Dokumentationsgrupp Gemensamt forum för med. patientsäkerhet

Primärvården Målrelaterad ersättning 2013 Besvarade samtal inom 3 min % % % % 75- Ersättning 50 % 60 % 80 % 95 % 100 %

Primärvården SJUKVÅRDSRÅDGIVNING GÖR SKILLNAD

Primärvården