Hörselteknik i skolan några erfarenheter från riksgymnasiet i Örebro Val av teknik Exempel på utvärderingar och tekniska lösningar
Pedagogiska förutsättningar Pedagogen förmedlar Helklass Styrd turtagning Statiskt utnyttjande av salen Individuella arbetsplatser/bänkar Traditionella lösningar! Alla förmedlar Grupparbeten Spontan dialog Flexibelt utnyttjande av salen Konferensbord + individuella arbetsplatser. Nya tekniska lösningar!
Leverantör A av h-teknik: Om korta mikrofonavstånd ”För hörselskadade personer tillkommer behovet av att förbättra förhållandet mellan önskade och oönskade ljud.” ”…erhålls direktljud från läraren utan maskerande efterklangsljud och andra störande oljud.” T10 & R20
Leverantör A av h-teknik: Om långa mikrofonavstånd ”Genom att den digitala signalprocessorn framhäver tal, samtidigt som den reducerar störande ljud, kan en hörselskadad deltaga i alla aktiviteter på lika villkor som hörande.” (Om att använda central mikrofon)
Stora hörselnedsättningar prioriterar bra SNR Små hörselskador prioriterar enkelhet i teknik
Grundläggande krav på hörselteknik i skolan Tekniken ska vara enkel att använda. Det ska låta bra för alla.
Gemensam samling 3 hsk & 22 hörande
Källa:
Indelning i grupper. Undervisning i intilliggande studios.
Rundupptagande takmikar Riktade takmikar Plafondmik i tak
Rundupptagande takmikar & Riktade takmikar Rundupptagande takmikar & Riktade takmikar Plafondmik & Riktade takmikar Plafondmik & Riktade takmikar & Transett 904 TMS Riktade takmikar & Transett 904 TMS & Selecta T10 mom Transett 904 TMS & Selecta T10 mom Egen användning Test av medhöringsmikrofoner i laborationssal Riktade takmikar & Selecta T10 mom. Riktade takmikar & Selecta T10 mom. Tar ingen plats på borden Enkelt handhavande Myggmikar Tr 904 TMS Selecta T10 momentan
Tr 904 TMS Selecta T10 momentan
f3 f4 f5 f2 f6 f1 Sling- först Teleslinga
Några slutsatser Samarbeta Ställ krav Utvärdera Lyssna själv
Tack för uppmärksamheten!