LAGSTIFTNINGS- PROCESSEN

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Riksdag och regering.
Advertisements

Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
ARKIVERING av examenskommissionernas handlingar
Demokrati.
Ungdomar utanför gymnasieskolan
Så styrs Sverige.
Att göra politik- från ide till verklighet
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
LAG & RÄTT.
Demokrati.
Juridik: Inledning till studiet av rätten
Familjeåterförening varför blev det så här?
Så Styrs Sverige Regering Myndigheter Folket väljer Politisk Parti
EU.
PRIVATJURIDIK Lagar och andra rättskällor, kap 3.
Parlamentarismen Demokratins kärna.
Så Styrs Sverige Regering Myndigheter Folket väljer Politisk Parti
LAG & RÄTT.
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Fullmäktigeuppdraget och kommunallagen
Handläggning enligt SoL
Hur lagar kommer till. Kap1
Så styrs Sverige.
4/7/2017 Juridiska källor Anna Wiberg
Åke Svensson, CSN. Åke Svensson, CSN Inledning och presentation Syfte och mål med utbildningen Vad är Myndighetsnätverket Varför gör vi det här tillsammans?
Önskemål om omplacering Ärendet föredras för Au/Au:s delegater Ärendet bereds inom förvaltningen Ärendet återförs till Au/ Au:s delegater Beslut Omplaceringsprocess.
Regering.
Riksdag.
Val 2014 och riksdagen.
Ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken i Västra Götaland.
Pernilla SMITH Stockholm Vice ordförande 5 november 2013.
Sveriges politiska system Parti och ideologi
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
Kursintroduktion och det svenska rättssystemets uppbyggnad
Att svara på remiss - en kort lathund
Sveriges grundlagar Regeringsformen – hur Sverige styrs
Introduktion till offentligt tryck BIV VT 2010
FMN, SEPTEMBER BRA FÖR FASTIGHETSMÄKLAREN ATT VETA OM ________________________________________________________________ Budgivning vid förmedling.
Avfallsutredningen – bakgrund och utgångspunkter
Onsdag 2/ Hur fungerar staten? Ylva Norén Bretzer.
Riksdag, Regering och ett ärendes gång
Demokrati och vår Riksdag
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Vem gör vad i svenskt parlament?
HUR LAGAR kOMMER TILL PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 1
Sverige är en parlamentarisk demokrati och en monarki.
Genom demokrati. Ordet demokrati betyder folkstyre. Alla människor i samhället får vara med och bestämma. 9 miljoner i Sverige – Vi skall dela på makten.
Allmän juridik, grundlagarna samt vissa rättsprinciper En översikt Jan-Åke Sandell 1.
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Vad menas med värdegrund? En värdegrund kan beskrivas som en samling viktiga normer eller värden. Den gemensamma statliga värdegrunden reglerar statsförvaltningens.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Convention 2018 Vad? Varför? Vem? När?
Gemensam värdegrund för statligt anställda
Barnkonventionen blir svensk lag – Lagrådets yttrande
Lantmäterimyndighetens roll i detaljplaneprocessen
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
Att söka material till PM
Att söka material till PM
Att hitta rättskällor.
Motion väcks och bordläggs
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Övervakningskommitténs roll
Regeringens lagrådsremiss inkom till Lagrådet den 6 juli 2017.
Sverige är en parlamentarisk demokrati och en monarki.
EU:s beslutsprocess.
Hur arbetar riksdagen med EU-frågor?
Riksdagen.
Sveriges grundlagar Regeringsformen – hur Sverige styrs
Presentationens avskrift:

LAGSTIFTNINGS- PROCESSEN UTSKOTT RIKSDAG 9 10 SFS 8 11 LAGRÅD REGERING 5 6 7 DEPARTEMENT Bearbetar betänkande och remissvar. Skriver remiss till lagrådet. Bearbetar lagrådets yttrande. Skriver proposition. 2 UTREDNING Sekretariat Experter Lämnar betänkande. Skickar betänkandet på remiss. Skriver direktiv och tillsätter utredning. 1 3 4 Myndigheter Organisationer Privata organisationer LAGSTIFTNINGS- PROCESSEN Kommuner

Lagstiftningsprocess – kommentar Utgångspunkt är RF 1:4 – Riksdagen stiftar lag. Innan vi hamnar i skissen kan t ex följande ha inträffat:. En riksdagsman anser att en ny lag bör skapas för att reglera en speciell fråga. Han skriver en motion som behandlas av Riksdagens utskott. Utskottet avger ett betänkande (som behandlas i Riksdagen). Därefter meddelar Riksdagen Regeringen att man bifallit förslaget i betänkandet. Därmed går ärendet över till rätt departement och vi hamnar i skissens punkt 1. 1. Utredningskommitén tillkallas efter Regeringens bemyndi-gande. Utredningsdirektiven publiceras i en för alla departe-ment gemensam serie, Kommittédirektien (förk Dir jämte år och nr). Ett register över direktiv finns i den s k kommitte-berättelsen. Ev experter/sakkunniga utses av departements-chefen. Utredningen genomförs på det sätt man funnit lämpligt. (Ofta tillsätts en parlamentarisk kommitté.) 2. Utredningen sammanställer sina överväganden och resultat i ett s k betänkande eller promemoria med lagförslag. Det pu-bliceras i statens offentliga utredningar, SOU-serien. SOU innehåller ofta bra beskrivningar av gällande rätt. Ibland görs utredningar internt inom departementen. Deras resultat har publicerats departementsvis fram till 1992 i den s k departe-mentsserien, DS Ju 1991:1 (dvs Justitiedepartementet nr 1 1991). Numera publiceras dessa betänkanden som DS 2002:1 etc utan angivande av departement. Betänkandet överlämnas till departementet för vidare behandling. 3-4. Betänkandet sänds på remiss (se RF 7:2) till olika myndig-heter och organisationer som kan beröras av förslaget och som kan ha synpunkter. Dessa utarbetar remissvar som bear-betas inom departementet. De leder ibland till ändringar i förslaget. Alternativ till detta är s k ”hearing” som departe-mentet ibland anordnar. 5-8. Innan Regeringen beslutar om att avlämna proposition till Riksdagen, kan lagrådets synpunkter inhämtas (se RF 8:18), vilket främst görs i fråga om viktigare lagförslag. Yttrande begärs in genom s k lagrådsremiss. Deras yttrande leder ofta till ändringar i lagförslaget; yttrandet redovisas i propositionen. När yttrandet kommit departementet tillhanda färdigställer de en proposition till Riksdagen. Propositionen anges med riks-mötets kalenderår och nummer. Det är en del av Riksdags-trycket trots att det upprättats inom Regeringskansliet (dvs departementet).

forts kommentar 7-8. Propositionen, betänkandet och ev motioner som väckts i anslutning till propositionen (s k följdmotioner) lämnas till Riksdagen. 9. Innan propositionen behandlas av Riksdagen bereds den i ett av Riksdagens utskott. Utskottet kan rekommendera Riks-dagen att anta förslaget helt eller med vissa modifikationer (eller att kanske helt avstå förslaget). Utskottets mening redovisas i det s k utskottsutlåtandet. 10. Riksdagen behandlar propositionen och utskottsutlåtan-det. Av Riksdagens protokoll framgår om man följt utskottets rekommendationer eller om fler ändringar föranletts av Riks-dagens debatt. Regeringen underrättas om Riksdagens beslut genom Riksdagens skrivelse (rskr). 11. Då lagförslaget antagits kungörs den genom publicering i svensk Författningssamling (SFS). Beslut om publicering fattas samtidigt med beslutet om att lagen/förordningen utfärdas (s k promulgation). Kungörandet samt promulgationen är villkor för att en författning ska vara gällande. De nämnda publikationerna är utgivna av staten. I den privata publikationen Nytt Juridiskt Arkiv, avd II (NJA II), skrivs i efterhand en redogörelse för hela lagstiftningsärendet i ett sammanhang. (Fritt avskrivet från Riksdagens hemsida, äldre sida)