Förstudie Spårväg syd 2017-04-08.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Geografi Henrik Carlsson.
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Seminarium 26 november 2013 Maria Khorsand, vd SP Sveriges Tekniska Forskningsinsitut och ordförande i rådet.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Enhetschef Fastighetsutveckling
Energiledningssystem
Bredbandskartläggning 2011 • Bredbandskartläggningen mäter tillgången till bredband där vi bor och arbetar. • Teknikerna som mäts är fiber, kabel-tv-nät,
Bus Rapid Transit - ett alternativ i kollektivtrafiken?
Tillväxt via besöksnäringen en reell möjlighet när vi erbjuder det resenärerna vill ha Näringsliv och arbetsmarknad Plan och ökonomi EUROPEISKA UNIONEN.
Växjö en mångkampare inom hållbarhet Europas grönaste stad
Fler studentbostäder i Stockholmsregionen 7 december 2012.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
Näringsdepartementet Hur kan den kommande innovationsstrategin för Sverige stödja internationalisering? Sara Modig Nationella Klusterkonferensen Karlstad.
Goda kommunikationer med omvärlden
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Socialdemokraterna i Skåne Socialdemokraterna presenterar Budget 2014 för Budget 2014 för Region Skåne.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Pressträff 26/ Framtidens hälso- och sjukvård och en ekonomi i balans.
Stockholm Nordost! – en vision om regionen år 2030
Förstudie Roslagspilen
Omvärlds- & Framtidsseminarium Kommunfullmäktige
Kulturpolitik Västra Götaland
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
Energiledningssystem - Arbeta systematiskt och strukturerat med energi.
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Inriktningsplanering för
Bakgrund Fem underlag o Kulturens utmaningar och tendenser 2011 o Kommunernas kulturstrategiska arbete 2013 o Kulturplaner i Västra Götaland
SPIS-Elena – Spårvägar i Skåne
VÅREN 2013 KONJUNKTURLÄGE VÄSTERBOTTEN Anna Norin, utredare Regional utvecklingsplanering ,
Storstockholms brandförsvar
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Omkring personer i Sverige kommer få cancer i år. Runt sig har de många nära som också blir berörda. Varje dag med misstanke eller insikt om att.
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Val av transport till resmålet.
Anslutning till Mina meddelanden
Kampanj – „fit on the way“ FIT ON THE WAY – DEN HÄLSOSAMMA HÅLLPLATSEN „BLI FRISK PÅ VÄGEN“ God design och ökad tillgänglighet.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
Företagsamma regioner runt hörnet Workshop, Reglabs årskonferens 2011 Lena Lundström & Bengt Westman.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Traf 2005 Regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser Klart – delrapport Återrapportering i riksdagen Motiv: oro rörigt och.
Förbifarten.
Demonstrationsprogrammet för elfordon Kort Historik 16 feb 2009: Uppdrag att lämna ett samlat kunskapsunderlag om marknaden för elbilar och.
P-O Rehnquist1 Göteborgs universitet i BP 2009 Fortsatt utbyggnad av läkarutbildningen, + 13 platser Utbyggd tandläkarutbildning, + 15 platser Generell.
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Nationell EBH-träff – Osäkerheter och projektrisker Ulf Larsson, Naturvårdsverket.
Vad kan olika aktörer göra för att öka kollektivtrafikens marknadsandel? Och varför ska de göra det? Karin Brundell Freij, WSP
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Infrastruktur Marks kommun
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
BRT - Bus Rapid Transit & stadsmiljöavtal
RVU Stockholm 2015 Trafikförvaltningen, Strategisk utveckling
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Cykelplan
Presentationens avskrift:

Förstudie Spårväg syd 2017-04-08

Utredningsläge SL har arbetat med en förstudie tillsammans med bland annat berörda kommuner. Remisshandling av förstudien klar i augusti 2011. Remissen utsänd till alla berörda planeringsaktörer, däribland Södertörnskommunerna. SL arbetar nu med en slutversion av förstudien med beaktande av remissinstansernas synpunkter. Klart före sommaren. 2017-04-08 2 2

Syfte och mål med spårväg syd Syftet med projektet är att öka tillgängligheten till de regionala kärnorna Kungens kurva/Skärholmen och Flemingsberg Målen med projektet är: Ökad tillgänglighet i tvärled mellan pendeltågssystemet och tunnelbanenätet Hög punktlighet, kortare upplevd restid och god komfort Binda samman områden med hög täthet av befolkning och arbetsplatser Ökat antal kollektivtrafikresor Minskad belastningen i vägnätet 2017-04-08 3 3

Utredningsalternativ Transportslagsövergripande synsätt Bussalternativ Exempelvis kan restiderna förkortas genom att framkomligheten för bussarna förbättras BRT (Bus Rapid Transit) Innebär att busstrafiken får en egen körbana och hållplatserna anpassas för snabba stopp Spårväg Ett flertal olika sträckningar har studerats 2017-04-08

Samlad bedömning i remisshandling (1/3) Det finns ett antal genomförbara spårvägsdragningar Slutlig bedömning av vilka spårvägsdragningar som är genomförbara kommer att göras efter färdig analys av remissynpunkter 2017-04-08

Samlad bedömning i remisshandling (2/3) Utifrån samhällsekonomi och kapacitetsbehov är det inte motiverat att genomföra en spårvägsutbyggnad Spårväg BRT Buss Investerings-kostnad 6 800- 8 100 mkr 3 200- 4 200 mkr 50-300 mkr Nettonuvärdes-kvot -0,8 -0,4 -0,1 Antal påstigande kl 6-9 år 2030 21 000- 26 000 29 000 18 000 Max beläggning, antal resenärer kl 6-9 år 2030 1 800 2 000 600 2017-04-08

Samlad bedömning i remisshandling (3/3) På kort sikt är det intressant att förbättra busstrafiken. Optimering av busstrafiken bör utredas vidare. Arbetet bör ske i samarbete med SL:s stomnätsstrategi. Åtgärder som förbättrar framkomligheten för busstrafiken kan ske på olika fysiska platser och dessa åtgärder kan ske i olika etapper som successivt förbättrar busstrafiken. Spårväg kan bli intressant på längre sikt. 2017-04-08

Exempel på viktiga remissynpunkter som hanteras vid slutförande av förstudien Synpunkter på trafikanalyserna Behov av högre antagande om tillväxt i Kungens kurva Vilken tillväxt av befolkning och arbetsplatser skulle krävas i hela influensområdet för motivera spårvägsutbyggnad? Synpunkter på val av transportslag En satsning på ”fast” infrastruktur attraherar företag och invånare till regionen. Synpunkter på val av sträckning Några ställningstaganden om sträckningsval har inkommit Färre sträckningsalternativ ger tydligare förutsättningar för kommunernas bebyggelseplanering 2017-04-08 8 8