Normer Formar vårt beteende.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barnanpassad utredning
Advertisements

Att träna Läsförståelse
Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
Aktör / Struktur.
Åk 9 - året då det händer -.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Lag och rätt.
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Innovativa pengar Det är inte alltid så lätt att lyfta blicken. Men jag har anat mig till att en av de lite större bistånds- och utvecklingsdiskussionerna.
Stereotyper, fördomar & diskriminering
Socialpsykologi.
Mellan äldreomsorg och psykiatri
Demokrati och hur Sverige styrs
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
”Om vi bara hade fler svenskar” - Om skolpolitik, etnicitet och segregation bland ungdomar med migrationsbakgrund i svenska storstäder Sociologiska institutionen.
Ta ställning och handla!
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Centrum för Genusvetenskap
Centrala begrepp: Tipsrunda
Etik Moral Filosofi.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
PrioriteringsCentrum - Nationellt kunskapscentrum för prioritering inom vård och omsorg. Det interna förtroendet (politiker och verksamhet) Peter Garpenby.
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Homo- och bisexuella läkares situation på arbetsplatsen
Kognitivt perspektiv.
Forum för genusvetenskap
Vem är Benny. Vem är Benny Uppgift: Läs texten Vem är ”Benny”? Hur ska ni förstå Benny? Försök förklara hans handlingar utifrån berättelsen? Hur reagerar.
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
Samhällets ojämlikhet
Leila Jasmin Aisha Mola-i
Vad menas med Normkritik egentligen?
Barn som anhöriga Hearing 17 januari 2013 Hur arbetar BRIS Vad berättar barn för BRIS Slutsatser BRIS.
Genus Manligt & kvinnligt.
Vad säger bilden oss egentligen!?
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
2013 – ÅK1 – version 1. VILKA ÄR VI? JOBBA Värt att veta inför sommar- och extrajobb.
BÖNEDAG FÖR MÄNNISKOHANDELNS OFFER. dags att ändra på att mer än 30 miljoner människor lever i slaveri.
Skolinformation från RFSL
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
ATT ARBETA I LAG. 1 Lag “Ett lag är en grupp människor som arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål.”
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Mångfald och Tolerans.
Klass strukturen.
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
SEGREGERING - INTEGRATION. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Likabehandlingsplanen - Skolans plan för att förebygga och förhindra diskriminering och annan kränkande behandling.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Jämställdhet Vad är det?.
Jämställdhet Vad är det?.
HBTQ-certifiering inom
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Sociologi Introduktion.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Kvinnligt och manligt.
Samhället och individen
hur ska vi bemöta varandra?
Samhällets ojämlikhet
2013 – ÅK1 – version 1.
Religion och andra livsåskådningar
Likabehandlingsplanen
Det är bara lite drygt två procent av elektrikerna som är kvinnor
Presentationens avskrift:

Normer Formar vårt beteende

Normer Är: Som: Föreställningar Idéer Oskrivna regler Formar oss som individer Formar våra relationer till andra människor Formar våra relationer till samhället

Normer Våra värderingar Som vi alla reflekterar mer eller mindre kring att vi faktiskt har Skapas och förhandlas i mötet mellan människor och är därför: Föränderliga Ser olika ut beroende på tid och plats

Positiva normer Hur vi ska bete oss tillsammans med andra: Inte spotta varandra i ansikte Inte gå in i andra på gatan Kommer ni på fler…?

Negativa normer Kan vara förutfattade meningar: Svarta människor har rytm Judar är snåla Homosexuella är fjolliga Invandrare är kriminella Bidragstagare är lata

Negativa normer Kan leda till: Orättvisor Intolerans Okunskap Oförståelse Diskriminering Förtryck

Normer Vi anpassar oss till normer Kan ni komma på andra? Hälsa med höger hand Kan ni komma på andra?

Myndigheten

Normer? Genus: Människor är heterosexuella? Kvinnor ska ha kjol/klänning på sig? Män ska inte gråta? Mammor ska vara hemma och ta hand om barnen? Pappor ska tjäna pengar till hela familjen?

Normer? Etnicitet: White men can’t jump Svarta kan dansa Invandrare ska vara glada att de har ett jobb, vilket jobb som helst

Normer? Klass: Arbetare är lata och förtjänar därför inte bättre utbildning eller jobb Medelklassen… Överklassen…

Normkritiskt Att undersöka hur normer påverkar: Våra värderingar Vår vardag Att förstå hur ojämlikhet och diskriminering fungerar Vem gynnas av normerna vi har i samhället idag?