Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Ett arbete med att etablera
En reviderad läroplan för förskolan
Vad ser du? Anne Bylund.
Samverkan – himmel eller helvete?
Samordning – samverkan - samarbete Falkenberg 21 november 2011 Berth Danermark
Vad kan du göra för att underlätta för patienter/brukare/…….. så att de kan få ett avlönat arbete. De flesta svaren handlade om vad som erbjuds i era respektive.
Vad innebär ett barnperspektiv
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
I en professionell verksamhet utgör samverkan en del av uppdraget.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Berth Danermark Karlstad SAMVERKAN Himmel eller helvete.
SMAK-seminariet Berth Danermark
1 1.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Överenskommelse om samordning kring barn
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Berth Danermark, Örebro Helhetssyn och Interprofessionell kommunikation (IPK)
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
”Hur samverkar vi kring tidig upptäckt av demens?
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Trygghetssystemen i internationellt perspektiv – några kommentarer Per Molander 22 maj 2012.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
Håkan Gille Kunskap till praktik 2010 Samverkan främjande och hindrande faktorer (Berth Danermark)
Att vara eller inte vara medicinskt ansvarig sjuksköterska, det är frågan…
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Välkommen till den nya hemsjukvården KOMHEM – vård, omsorg och rehab nära dig
Varför Samverkan? Många med offentlig försörjning Problemen kräver helhetslösningar myndigheten äger del- lösningar Nya behov – integration.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Finansiell samordning
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Samverkan – främjande och hindrande faktorer
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Något att tänka på när man söker pengar
Coaching.
Gruppdiskussion 2 Ni har nu fått tre goda exempel på olika metoder och arbetssätt presenterade för er – Vräkningsförebyggande arbete i Eskilstuna kommun,
Katarina Sundin Avd.chef Ekonomi- och Ledningskansli samt biträdande HD
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
Heby kommuns kvalitetspolicy
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Medelvärde, samtliga utvärderingar 2010 – 2017
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Närsjukvårdsmöte Eugenia Strandberg.
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Utveckling av aktörssamverkan på lokal nivå
Resultat från deluppföljning av Dialog och samarbete
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Presentationens avskrift:

Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark

Samverka!

Tre delar Bakgrund, utgångspunkter och teoretiska aspekter Några forskningsresultat från samverkansprojekt Främjande faktorer

Bakgrund, utgångspunkter och teoretiska aspekter

RRV:s senaste rapport om samverkan bristande förankring uppåt i organisationer som förutsätts samverkan ingen känner sig ha huvudansvaret för samverkan helhetsbild över individens situation saknas att verksamheter styrs av olika budgetar att prestationsbaserade ersättningssystem missgynnar samverkan (Regeringens skrivelse Skr. 2011/12:23)

Grundläggande orsak: den ökande sektoriseringen Motkrafter Interprofessionell och interorganisatorisk samverkan

Huvudbudskap Skapa strukturella betingelser för samverkan Skapa förståelse och respekt

Ideal vs verklighet? Brukarens bästa Konsensus Jämlikhet Delat ansvar Tillit Professionalism Utveckling Ökad effektivitet Organisationens intresse Personliga intressen Maktförhållanden Prestigehierarkier Motverkande belöningssystem Gruppmotsättningar Brister i upphandling Co-ocracy

Samverkan: ett samspel mellan olika dimensioner R egelverk O rganisation S ynsätt

Skilda synsätt (olika diskurser) Människan är en helhet (ett bio-psyko-socialt synsätt) Olika kunskapsområden möts Oenighet om vad som är ”sanning” Skillnader i makt (vem definierar problemet?) Skillnader i språk

Sociala representationer

Socio-centrerad kunskap Piaget: Vår kunskap betingas av våra behov, begär och intressen Kunskapen är ändamålsenlig

Ändamålsenligheten Förvanskning Tillägg Utelämning

Administrativa rutiner och regelverk Ekonomi/budget Ansvar och makt (delegation) Formella och informella regler

Organisatoriska förhållanden Uppdrag Resurser Grad av politisk styrning Struktur Utbredning Upphandling

Några forskningsresultat från samverkansprojekt

Andel i anställning vid Supported Employment

Andel i anställning vid Supported Employment, psykiatrisk diagnos

Utveckling av disponibel inkomst vid Supported Employment

Utveckling av disponibel inkomst vid Supported Employment, psykiatrisk diagnos

Förändringar i samverkan (Barn som far illa-projekten)

Förändringar i samverkan i projekt om svårt funktionshindrade barn (organisation)

Projekt om ”Barn som far illa eller riskerar att fara illa”

Pedagogers upplevelse av hinder för samverkan (% n=94)

Exempel på utveckling av samverkan

Främjande och hindrande förhållanden Stabilitet i organisation vs omorganisationer och hög personalomsättning God förankring i organisationens olika nivåer vs okunskap/ointresse på politisk nivå och chefsnivåer Resurser för att bygga samverkansstrukturer vs ”inom befintliga resursramar” God kunskap om varandra vs bristande insikt och förståelse för andras villkor Rutiner för att dela information vs ej löst frågan om sekretess Föräldramedverkan v s föräldrar ej med

Resultat Öka närvaron: förbättring i 2 områden ingen förändring i 2 områden oklart i 1 område Tidig upptäckt: målen delvis uppnådda Utveckla arbetssätt: målen delvis uppnådda

Sidoeffekter (andra resultat inom målområdet) ökat fokus på barnet faller ej mellan stolarna ökad intern samverkan ökat informationsutbyte förbättrad struktur i arbetet ett gemensamt förhållningssätt ökat förtroende från föräldrar ökad kunskap om varandra

Främjande faktorer

Främjande faktorer: operativt perspektiv Tid för samverkan Kunskap om varandra och det man samverkar om Ledningens stöd Respektfullt bemötande

Främjande faktorer: ledningsperspektiv Kunskap om samverkan Samverkan mellan ”ledningarna” Engagemang och delaktighet Klarlägg regelverk och undanröja hinder Tillse att resurser för samverkan finns Involvera samtliga berörda parter Skapa mötesplatser