Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
Samverka!
Tre delar Bakgrund, utgångspunkter och teoretiska aspekter Några forskningsresultat från samverkansprojekt Främjande faktorer
Bakgrund, utgångspunkter och teoretiska aspekter
RRV:s senaste rapport om samverkan bristande förankring uppåt i organisationer som förutsätts samverkan ingen känner sig ha huvudansvaret för samverkan helhetsbild över individens situation saknas att verksamheter styrs av olika budgetar att prestationsbaserade ersättningssystem missgynnar samverkan (Regeringens skrivelse Skr. 2011/12:23)
Grundläggande orsak: den ökande sektoriseringen Motkrafter Interprofessionell och interorganisatorisk samverkan
Huvudbudskap Skapa strukturella betingelser för samverkan Skapa förståelse och respekt
Ideal vs verklighet? Brukarens bästa Konsensus Jämlikhet Delat ansvar Tillit Professionalism Utveckling Ökad effektivitet Organisationens intresse Personliga intressen Maktförhållanden Prestigehierarkier Motverkande belöningssystem Gruppmotsättningar Brister i upphandling Co-ocracy
Samverkan: ett samspel mellan olika dimensioner R egelverk O rganisation S ynsätt
Skilda synsätt (olika diskurser) Människan är en helhet (ett bio-psyko-socialt synsätt) Olika kunskapsområden möts Oenighet om vad som är ”sanning” Skillnader i makt (vem definierar problemet?) Skillnader i språk
Sociala representationer
Socio-centrerad kunskap Piaget: Vår kunskap betingas av våra behov, begär och intressen Kunskapen är ändamålsenlig
Ändamålsenligheten Förvanskning Tillägg Utelämning
Administrativa rutiner och regelverk Ekonomi/budget Ansvar och makt (delegation) Formella och informella regler
Organisatoriska förhållanden Uppdrag Resurser Grad av politisk styrning Struktur Utbredning Upphandling
Några forskningsresultat från samverkansprojekt
Andel i anställning vid Supported Employment
Andel i anställning vid Supported Employment, psykiatrisk diagnos
Utveckling av disponibel inkomst vid Supported Employment
Utveckling av disponibel inkomst vid Supported Employment, psykiatrisk diagnos
Förändringar i samverkan (Barn som far illa-projekten)
Förändringar i samverkan i projekt om svårt funktionshindrade barn (organisation)
Projekt om ”Barn som far illa eller riskerar att fara illa”
Pedagogers upplevelse av hinder för samverkan (% n=94)
Exempel på utveckling av samverkan
Främjande och hindrande förhållanden Stabilitet i organisation vs omorganisationer och hög personalomsättning God förankring i organisationens olika nivåer vs okunskap/ointresse på politisk nivå och chefsnivåer Resurser för att bygga samverkansstrukturer vs ”inom befintliga resursramar” God kunskap om varandra vs bristande insikt och förståelse för andras villkor Rutiner för att dela information vs ej löst frågan om sekretess Föräldramedverkan v s föräldrar ej med
Resultat Öka närvaron: förbättring i 2 områden ingen förändring i 2 områden oklart i 1 område Tidig upptäckt: målen delvis uppnådda Utveckla arbetssätt: målen delvis uppnådda
Sidoeffekter (andra resultat inom målområdet) ökat fokus på barnet faller ej mellan stolarna ökad intern samverkan ökat informationsutbyte förbättrad struktur i arbetet ett gemensamt förhållningssätt ökat förtroende från föräldrar ökad kunskap om varandra
Främjande faktorer
Främjande faktorer: operativt perspektiv Tid för samverkan Kunskap om varandra och det man samverkar om Ledningens stöd Respektfullt bemötande
Främjande faktorer: ledningsperspektiv Kunskap om samverkan Samverkan mellan ”ledningarna” Engagemang och delaktighet Klarlägg regelverk och undanröja hinder Tillse att resurser för samverkan finns Involvera samtliga berörda parter Skapa mötesplatser