Www.gu.se Maria Jarl Ordförande Lärarutbildningsnämnden Lektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik VFU-konferens den 14 augusti 2013 Aktuellt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Riksdag och regering.
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Från valfrihet/valtvång till inflytande Ingrid Carlgren, Stockholms universitet •Är det möjligt att återvinna idén om skolan som en samhällsbyggande institution?
Mål med samverksanssystemet
Slutförvaring av använt kärnbränsle en beslutsprocess som pågått i mer än 30 år Kristina Glimelius KASAM 15 november
”Om ni fortsätter vara så bra flyttar vi tillbaka till Stockholm…”
Ungdomar utanför gymnasieskolan
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Staten och det civila samhällets organisationer
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Demokrati.
Till nästa vecka Läs i Millennium, s och svara på följande frågor:
Från teori till praktik
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Hur använder vi demokratin?
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
Redovisning av uppdrag ang
Det svenska politiska systemet:
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Det svenska politiska systemet Svensk modell i förändring.
Läroplansträff Välkomna!.
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Kommunalt huvudmannaskap i praktiken
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
1 Kommentarer ”Lika skola med olika resurser?” Peter Fredriksson IFAU.
Demokrati och hur Sverige styrs
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Så styrs Sverige.
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
#Skolanförst Twitter Facebook Lararforbundet.se Radio, TV, Tidningar.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
 Varje verksamhet gynnas av rak styrning.  Ansvar, befogenheter och ekonomi bör gå hand i hand. Det gynnar effektivitet, resultat, rättssäkerhet och.
PSU under fyra decennier Johan Eklund Mikaela Järnbert Enheten för demokratistatistik, SCB.
Regering.
Riksdag.
Val 2014 och riksdagen.
Vem är det som bestämmer?
OECD Territorial Review of Sweden
Partisekreterare Tomas Tobé Sverigedagen den 7 mars 2015.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Decentralisering, skolval och fristående skolor: resultat och likvärdighet i svensk skola Diskussion Jan-Eric Gustafsson Institutionen för pedagogik.
Strategisk utveckling av lärarutbildning vid Göteborgs universitet Projekt 2012–13 1.
Makt som låg i ett fåtal händer. Folket uteslutna från politiska processer. Riksdagen representerade 10% av befolkningen. Folket ville ha mer makt!
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Barn- och utbildningsberedningen _________________________________________________________________________________ Lapplands Gymnasium B-O Ström.
Demokratins metoder ”Folket ska styra”
Miljömålsberedningen
Riksdagen.
Vem gör vad i svenskt parlament?
Sverige är en parlamentarisk demokrati och en monarki.
Genom demokrati. Ordet demokrati betyder folkstyre. Alla människor i samhället får vara med och bestämma. 9 miljoner i Sverige – Vi skall dela på makten.
Gott ledarskap a och o för skolan! Skolans (o)möjliga ledaruppdrag? Jenny Madestam.
Varmt välkommen till; Styra i ett nytt politiskt landskap.
Demokrati, politik och val. Demokrati = folkstyre För att ett land ska kunna kallas demokratiskt måste det ha: 1.Återkommande fria val. Folket ska fritt.
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
Sverige är en parlamentarisk demokrati och en monarki.
Presentationens avskrift:

Maria Jarl Ordförande Lärarutbildningsnämnden Lektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik VFU-konferens den 14 augusti 2013 Aktuellt från Lärarutbildningsnämnden & Det politiska spelet om skolan och lärarutbildningen

Ny sammansättning i LUN fr.o.m Ordinarie ledamöter Maria Jarl (UFS), ordförande Mats Andersson (NFS), vice ordförande Camilla Björklund (UFS) Monica Lindgren (KFS) Daniel Seldén (SFS) Ersättare Johan Lundin (ITFS) Anna Lyngfelt (HFS) Externa representanter utses av rektor inom kort exempelvis …

Ökad samverkan och kommunikation mellan lärosätet och skolverksamheten är en prioriterad fråga Systematiskt kvalitetsarbete med avseende på uppdraget som lokal lärarutbildare (enkäter) Utveckling av ”utbildningspaket” för lokala lärarutbildare Adjungeringar (och kombinationstjänster) De fristående skolorna (Ny)inrättat Programråd för 2001 års lärarutbildning

Det politiska spelet om skolan och lärarutbildningen Skolpolitik. Från riksdagshus till klassrum (tillsammans med Linda Rönnberg, 2010, Liber) Skolan som politisk organisation (redaktör tillsammans med Jon Pierre, 2012, Gleerups) Skolan och det kommunala huvudmannaskapet (2012, Gleerups)

Idag ska jag prata om Tidsserier SOM-institutet och Valforskningsprogrammet Det politiska spelet om skolan, några exempel Inför valrörelsen 2014 Hur kan vi hantera det mediala trycket?

Svenska folket och skolpolitiken SOM-institutet, Göteborgs universitet Svenska folkets bedömning av skol- och utbildningsfrågor som ett viktigt samhällsproblem Valforskningsprogrammet, Göteborgs universitet Svenska folkets bedömning av Socialdemokraternas, Folkpartiets och Moderaternas politik i skol- och utbildningsfrågor Svenska folkets bedömning av skol- och utbildningsfrågor som viktiga frågor för partival i riksdagsvalen

Nämnt skol- och utbildningsfrågor som ett viktigt samhällsproblem efter partisympati (procent)

Bedömning av Socialdemokraternas, Folkpartiets och Moderaternas skol- och utbildningspolitik (andel bra politik)

Bedömning av Socialdemokraternas skol- och utbildningspolitik efter partival (andel bra politik)

Bedömning av Folkpartiets skol- och utbildningspolitik efter partival (andel bra politik)

Bedömning av Moderaternas skol- och utbildningspolitik efter partival (andel bra politik)

Nämnt skola och utbildning som viktig fråga för partival (procent)

Nämnt skola och utbildning som viktig fråga för partival efter val av parti i riksdagsvalet (procent)

Slutsatser Skola- och utbildningsfrågor allt viktigare över tid Folkpartiet äger fortfarande (2010) skolpolitiken Socialdemokraternas negativa trend i skolpolitiken är bruten Moderaternas skolpolitik osynlig

Det politiska spelet – några exempel Utgångspunkter: Politik är inte bara en fråga för riksdag och regering utan även för lärare och rektorer Flernivåstyrningen och mångfalden av skolpolitiska aktörer Aktörernas roll i beslutsprocesser inom fyra centrala områden (Jarl & Rönnberg, 2010) -Skolan som organisation -Skolans uppdrag -Lärares och rektorers arbete -Granskningen av skolans verksamhet

Ex 1: Decentraliseringsreformerna Ett politiskt laddat systemskifte – 1990-talet Kommunaliseringen av lärar- och skolledartjänsterna aktualiserar motsättningar inom regeringen: -G. Persson ersätter B. Göransson -Utbildningsdepartementet vs. Finansdepartementet motsättningar mellan lärarförbunden: Lärarförbundet vs. Lärarnas Riksförbund motsättningar mellan de politiska blocken: S och V vs. Fp, M och C.

Kommunaliseringens paradox Ett demokratiskt och ett administrativt synsätt på behovet av ökad decentralisering 1970-tal: demokratiseringskrav i fokus 1980-tal: NPM träder in i bilden Kommunaliseringen var både en politisk reform som syftade till ökad demokratisering och en administrativ reform som syftade till ökad effektivisering.

Krav på återförstatligande – 2010-talet Frågan drivs av Fp, V, och SD - M utesluter inte att frågan tas upp till diskussion Men vad avses? -Ekonomin, lärar- och skolledartjänsterna, målstyrningen? Och är det möjligt?

Ex 2: Spelet om lärarutbildningen Pendelrörelse mellan differentierad och sammanhållen utbildning 1988/89: mot mer sammanhållen utbildning (grundskolelärare, åk 1-7, 4-9, och gymnasielärare) 2001/2002: utveckling mot sammanhållen utbildning förstärks (en gemensam lärarexamen) 2011/2012: differentierad utbildning som liknar utbildningen före reformen 1988/89?

Tydlig linje i aktörernas åsikter: två läger S och V har, med stöd av Lärarförbundet, drivit frågan om en sammanhållen utbildning Vissa borgerliga partier, särskilt Fp och M har, med stöd av Lärarnas riksförbund drivit frågan om en differentierad utbildning Exempel: Fp och M reserverade sig mot RD-beslutet om 2001/02-års lärarutbildning med motiveringen att ämneskunskaperna var hotade i den sammanhållna lärarutbildningen.

Ex 3: Spelet om friskolorna Socialdemokratisk regering : Frågan initieras Generösare villkor för offentliga bidrag, slopad karens (Budgetpropositionen 1990) Föräldrars rätt att välja skola inom kommunen lagstadgas, riksdagen enig i beslutet (Förändringar i skollagen 1991) Borgerlig regering : Fortsatta marknadsreformer Skapa reella möjligheter för föräldrar att välja kommunala och fristående skolor på lika villkor Elevens hemkommun ska betala – system med individuell skolpeng I riksdagen röstades förslaget igenom med klar majoritet

Socialdemokratisk regering 1994 Politiken låg fast i stora drag men ersättningsnivån sänktes till 75 procent 2000-talet: enigheten består en ideologisk debatt om valfrihetens vara eller icke vara saknas Men förändringar ”på marginalen” diskuteras ofta, t ex avseende religiösa friskolor samt möjligheten att vara vinstdrivande 2013 förslag från parlamentarisk utredning Frågan i den politiska hetluften

Slutsatser Samsyn eller splittring? Majoritetsbeslut snarare än kompromisser Vinnande majoritet river upp tidigare riksdagsbeslut Exempel på enighet över blockgränser Kontinuitet eller förnyelse? Strävan efter förändring men tidigare lösningar kommer tillbaka

Inför valrörelsen 2014 Kring vilka frågor står de stora striderna? Friskolereformen – vad händer efter JB:s konkurs? Krav på återförstatligande – men vad avses? Läraryrket och lärarutbildningen – är det verkligen kris? Vem äger sakfrågan? Hur länge kan folkpartiet äga sakfrågan? Lyckas oppositionen formulera alternativ? Breda överenskommelser?

Hur kan vi hantera det mediala trycket? Mediestrategi Sprida goda exempel! Långsiktigt och systematiskt kvalitetsarbete Lärarutbildningskonventet - Resultat från alumnenkät till ca alumner presenteras i höst

Tack för uppmärksamheten!