Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
”Om ni fortsätter vara så bra flyttar vi tillbaka till Stockholm…”
Väljarnas syn på välfärden Utmaningar, möjligheter, konfliktområden
Geografi Henrik Carlsson.
Samhällsekonomi 2.
Metodstöd.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Enhetschef Fastighetsutveckling
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Sidas attitydmätning om utveckling och bistånd 2008 Magnus Liljeström Vokativ Ab.
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
Äldrepolitik Äldreomsorg.
Vad innebär val av vårdenhet?
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Sömlösa övergångar Per Granstrand, Verksamhetsarkitekt - Bolagsverket
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
AU Digital samverkan LO Process
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Välfärdstjänsternas utveckling 1980 – 2012 Annika Wallenskog SKL
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011och 2012.
Förstudie.
Kontaktcenter  Kommunal tjänsteman  Ut och träffa förvaltningar  Lökar  Rekrytering  Lokaler och infrastruktur  Utbildning  Driftstart.
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
Välkommen till Ledardagen!
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Den ljusnande framtid är vård
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
”Vägen mot e-samhället”
Kommundirektörsföreningen
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Hur ska landstingen klara de framtida utmaningarna? Forum Vårdbyggnad Av Björn Sundström Sveriges Kommuner och Landsting.
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Innovativa e-tjänster för kompetensutveckling och verksamhetsstöd för kundservice Innoveta.
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
VAD TÄNKER FINLÄNDARNA OM SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSTJÄNSTERNA SERVICE OCH DESS FRAMTID?
BNP (BruttoNationalProdukt):
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Välfärdens långsiktiga finansiering Annika Wallenskog – SKL.
Hållbarhetsrapport 2016 för de offentliga finanserna Konjunkturinstitutets årliga oberoende utvärdering av den långsiktiga hållbarheten i de offentliga.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Några trender i välfärden Invånare har ökade och nya krav på välfärden Ökad (ungdoms-)urbanisering Ökad polarisering (levnadsförutsättningar)
Sveriges största näringslivsorganisation
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Innoveta Innovativa e-tjänster för kompetensutveckling och verksamhetsstöd för kundservice.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
SLL om tjänster för det kommunala området
Välfärdens finansiering

Framtidens innovation
Presentationens avskrift:

Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens ålderssammansättning

Befolkningsutvecklingen i Sverige per åldersgrupp, prognos år 2008 – 2025

Demografiskt sårbarhets- index, NUTS 2- regioner 2020

Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kan offentlig sektor växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens ålderssammansättning Rekryteringsbehovet Flytten (flykten) till städerna Vårdbehovet – teknikutvecklingen Befolkningens krav

Kommunerna och kontaktcenter Framtida utmaningar Tänkbara lösningar Höj skatten (gör om privat konsumtionsutrymme till offentligt) Begränsa det offentliga åtagandet Rationalisera / effektivisera Lite av varje

Vad jag tror…. Lika hög skatt (c:a 50%), men ett… …..snävare offentligt uppdrag. Fler utförare av välfärdstjänster, men också…. ….fler privatfinansierade tjänster. En högt driven teknikutveckling blir en förutsättning för en god omsorg. Medborgare som inte accepterar sämre service om den är skattefinansierad…. ….än om den är privatfinansierad. Välfärdstjänster som finansieras på olika sätt för olika personer (men av samma utförare) - utifrån behov.

Vad jag önskar…. För att slippa höja skatten i Jönköping och ändå klara utmaningarna de kommande åren skulle jag behöva 50 projekt till med samma potential som Kontaktcenter. e-tjänster och e-förvaltning har goda förutsättningar att effektivisera och förbättra – utan att kosta. (om man gör rätt från början).

Mitt första råd…… Se till att säkra rationaliseringspotentialen. KC får inte kosta mer pengar. 1. Säkra 0-läget och bestäm KC’s volym 2. Tillskjut inte mer pengar 3. Fördela kostnaderna efter användning

Varför kontaktcenter ? Medborgare får en tydlig väg in mot hela kommunen Ger en bättre service genom snabbare handläggning Minskar kostnaderna för den totala ärendehandläggningen

Genom att marknadsföra kontaktcentrat som ”vägen in till kommunen” minskar risken för att man uppfattar att det är svårt att veta vart man ska vända sig, svårt att få kontakt och att man blir slussad mellan olika instanser. Självklart finns själva ”växelfunktionen” också hos kontaktcentrat (i de fall man söker specifik person, men inte vet direktnummret). Medborgare får en tydlig väg in mot hela kommunen

Servicegraden till medborgarna ökar genom att många ärendena kan lösas direkt i kontaktcentrat. Att tidsåtgången minskar är bra för medborgaren och sparar resurser för kommunen. Alla får ett bemötande av någon som är proffs på bemötande. Viktigt för synen på Jönköpings kommun. Ger en bättre service genom snabbare handläggning

Antalet e-tjänster kommer att öka dramatiskt. Kontaktcentrat bidrar till att öka användningen av självbetjäning på internet genom att vi aktivt hänvisar de som har möjlighet och lust till snabb service genom tjänster som finns på nätet. Större delen av samtalen i ett kontaktcentret stannar där. Endast ett mindre antal går vidare till handläggare, vilket frigör tid vid förvaltningarna. Vi får ett samlat grepp över ingående ärenden, vilket möjliggör effektivisering och förbättringar av kvaliteten. (Vad frågas det om ? Hur frekvent är frågan ? Kan vi svara på ett bra sätt ?, o s v) Minskar kostnaderna för den totala ärendehandläggningen