En liten plan för likabehandling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skolverkets allmänna råd
Advertisements

Hur vi arbetar mot hot, våld, kränkningar och trakasserier
Stenebergsgårdens Likabehandlingsplan
Föräldramöte Tid: – Syfte: Att göra föräldrar delaktiga i skolans likabehandlingsplan Mål: Att stärka samarbetet mellan hem och skola.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Plan mot kränkande behandling
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
för Kyrktåsjö skola och fritidshem Läsåret
Skolans ordningsregler
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Tyresö förskola och skola
Värdegrund och lika rättigheter i skolan
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
STRATDISK – Samverkansprojekt med utveckling av ”Diskoråd” för att förebygga och motverka diskriminering i förskolor och skolor. Projekt Stratdisk har.
Välkommen till Rönnbyskolan
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Caroline Dyrefors Grufman
Vi har en plan! Som grund för planen ligger aktuell lagstiftning där vi särskilt tittat på Skollagen (2010:800) i synnerhet 6 kap. och Diskrimineringslagen.
VFU-ledarkonferens 15:e augusti 2012 Wallenbergs konferenscentrum
Studiens syfte Klarlägga om elevens rättsliga skydd mot kränkningar i samband med utbildning har stärkts sedan barn- och elevskyddslagens tillkomst, dvs.
Redovisning av uppdrag ang
Får inte flickor klä sig i rosa nu
LIKABEHANDLINGSPLAN elever Rudboda skola
Nolltoleransgruppen S:t Olofsskolan Läråret 12/13
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barns rätt till en trygg skola
Välkomna!.
För Barnlyans förskola, Kyrktåsjö Läsåret
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
Lagar och överenskommelser
Arbetar er kommun utifrån styrdokument eller policydokument, i vilket/vilka sexuell läggning uttryckligen nämns i arbetet med att motverka diskriminering.
Har klimatet på skolorna hårdnat?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Läroplansträff fritidshem
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Källor: Lag SFS 2006:67 Skolverkets råd och anvisningar
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Dagordning Ny rektor Ny elevhälsa Ledigheter
Diskrimineringslagen
Barn och elevers rätt till en trygg skolmiljö
De Sju Diskrimineringsgrunderna
Föräldramöte Sätunaskolan VÄLKOMNA.
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Bergfotens Hjälpgrupp En presentation av hur du kan få hjälp av oss.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Tillit, Trivsel och Trygghet i förskolan En översyn av rutiner mm.
För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna eller man, ung.
Likabehandlingsplanen - Skolans plan för att förebygga och förhindra diskriminering och annan kränkande behandling.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Organisation & Arbetsgivaransvar
Att arbeta med fördomar i skolan
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Likabehandlingsplanen
Föräldramöte 6 december 2018.
Samverkansråd
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Presentationens avskrift:

En liten plan för likabehandling BRIS telefonnummer: 116 111 Friends www.friends.se För elever, vårdnadshavare och medarbetare. Ta del av planen i dess helhet på skolans hemsida www.skola.umea.se/bullmarksskola 2010-12-02

Arbetsgång vid diskriminering och annan kränkande behandling Vad är likabehandling? I skolan har alla rätt till lika behandling och alla elever i skolan har samma rättigheter och skyldigheter. För att främja detta arbetar vi i Bullmark och Bodbyn förebyggande. Om en incident eller kränkande behandling, enligt lagens definition inträffar, har skolan skyldighet att kartlägga och agera enligt Diskrimineringslagen 2008:567 och Skollagen 14 kap a. Lagen behandlar: Kön, funktionshinder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och kränkande behandling. I Bodbyns förskola, förskoleklass och fritids kommer vi under läsåret 2010/2011 att utgå från diskrimineringsgrunden kön. Det gör vi genom att: i valet av litteratur och barnböcker tänka på att lyfta både flickor och pojkar. under lek uppmuntra till att pojkar och flickor leker tillsammans och att traditionella flick- respektive pojklekar blandas. I Bullmarks förskoleklass, fritids och skola kommer vi under läsåret 2010/2011 att utgå från diskrimineringsgrunderna etnicitet och kön. läsa litteratur och se filmer om olika kulturer. uppmärksamma FN-dagen. erbjuda eleverna att under en elevens val-period göra ett temaarbete kring olika länder. under höstterminen 2011 anordna Sävarålympiaden, där eleverna tilldelas ett land och får välja ett namn som är typiskt i det landet. i åk 4-6 lägga stor vikt vid kvinnors och flickors roll i historien och religionen, eftersom läromedel i allmänhet inte belyser detta. Alla vuxna som arbetar i förskolan/skolan har skyldighet att ingripa så fort en diskriminering eller annan kränkande behandling upptäcks. Den som upptäcker det ska ta kontakt med ansvarig pedagog. Den ansvarige pedagogen: samlar information och dokumenterar händelsen informerar föräldrar och rektor bedömer och beslutar om vad som ska göras uppföljningssamtal inom en vecka all dokumentation förs vidare till rektor och förvaras 1 6

Arbetsgång vid mobbning Mobbning (www.friends.se ) ”Mobbning kan definieras på en mängd sätt men grundläggande kan sägas att det handlar om ett upprepande aggressivt beteende med ojämn maktbalans mot ett offer som har svårt att försvara sig. En viktig gemensam utgångspunkt är att den som upplever sig mobbad har rätt att bli tagen på allvar. Mobbning är inte engångsföreteelser eller konflikter, utan en systematisk kränkning av en person. Negativt beteende och kränkande behandling måste dock självfallet betraktas som oacceptabelt även vid ett enstaka tillfälle.” Kränkning Kränkning kan ske vid enstaka eller upprepade tillfällen. Det är alltid den som blivit utsatt som avgör om det handlar om kränkning. Konflikt I en konflikt har inte någon av de inblandande övertaget över den andra. Den som upptäcker mobbning/kränkning skriver en incidentrapport. Denna lämnas till ansvarig pedagog. Ansvarig pedagog kartlägger. Rektor beslutar om eventuell åtgärd. Ansvarig pedagog genomför samtal med de inblandade. Vårdnadshavare till de inblandade informeras, helst under samma dag. Uppföljningssamtal med de inblandade inom en vecka. Ansvariga är de som genomfört samtalen. Om mobbningen/kränkningen inte upphört kallar rektor till EVK. Om mobbningen/kränkningen inte heller då upphör går ärendet vidare till polis och socialtjänst. 5 2

Kontaktpersoner Förebyggande arbete Lena Jonsson Rektor Lena Sundström Specialpedagog Bodbyns förskola, förskoleklass och fritids Maria Fredriksson Monica Sjöström Elin Ögren Bullmarks skola, förskoleklass och fritids Madelene Skoglund Viktoria Sjögren Ansvarig för kamratstödjareverksamhet Ann-Cathrin Nylén Klassråd Ordningsregler SET Livskunskap Kompissamtal Trevliga klassaktiviteter Massagesagor Kamratstödjare från åk 3-6 Vuxna ute på varje rast och i matsalen Lärmiljöer Elevens val Förhållningssätt och ledarskap i klassrummet Utvecklingssamtal Fasta placeringar i klassrum och matsal Klassråd Planera lokalerna så att pojkar och flickor vistas i samma rum Gruppstärkande övningar Likabehandlingsplan för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling i Sävar kommundels för- och grundskolor 3 4