1 Att vara gymnasielärare. Min skiss om ”egna förväntningar på läraryrket”.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
MFSMFS Ett äventyr utöver det vanliga. SIDA:s utbildning i Härnösand o Tre intensiva dagar som förbereder dig inför din resa o Träffa andra som ska ut.
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Att träna Läsförståelse
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Kulturell och ideologisk jämförelse
Den svenska förskolan.
Källbystugans kvalitetsarbete
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Ungas frågor om alkohol och droger
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Konsten att leda sig själv
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Nya utvecklingssamtal
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Individuell utvecklingsplan på gymnasiet. Hur kan idrottsgymnasierna sätta individen och dess utveckling i centrum? Hur vet vi att de verkligen utvecklas?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Ta ställning och handla!
för att synliggöra fritidshemspedagogiken?
Kan vi sluta skjutsa våra barn?
Niklas Olsson Sps3d. Mina intressen Som ni säkert redan har sätt så brinner jag för golfen, därför tillbringar jag en hel del av min vakna tid på eller.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
1 Mål och betyg. Samhällets målsättning och lärarens målsättning.
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Att rita en instruktion
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Elevaktiva utvecklingssamtal
Hur joner och jonföreningar bildas
Vägledare Ingela Holmquist (HQ) Tel:
INTROSPEKTION introspektion (nylat. introspe´ctio, av lat. introspi´cio 'se in i', 'beskåda', 'betrakta'), iakttagelse av egna upplevelser, t.ex. känslor,
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
KÄLLKRITIK.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Hälsoteket ska förbättra hälsa och välbefinnande hos de boende i Angered genom att: skapa möjligheter för människor att ta ett större eget ansvar.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Idrottspsykologi.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Kaktusen är taggig, har en mjuk insida, och är en riktig överlevare. Alla kaktusar kan blomma om förutsättningarna är de rätta!
Större flexibilitet i utbildningssystemet Ansökan om försöksverksamhet : Ge möjlighet att börja förskoleklass, grundskola vid andra tidpunkter än vid höstterminens.
Vem är jag, Vem är du?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar ang
Mobila Skolteamet Sjöbo
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Lära för livet!.
Normaliseringsprocessen
Presentationens avskrift:

1 Att vara gymnasielärare. Min skiss om ”egna förväntningar på läraryrket”.

2 Att vara lärare är mycket stimulerande och roligt då eleverna ”ger mycket tillbaka” i form av ideer, roliga kommentarer och gemensam känslan av en förhöjd stämning efter en lyckad dag.

3 Eleverna reagerar ofta med att ange ytterlighets- lägen genom att påstå att ”lektionen var urkass” eller ”lektionen var ”Såå Brraa”, vilket ställer stora krav på läraren vad det gäller förberedelse och genomförandet av lektionerna.

4 I gymnasiet kan jag som lärare ”ta upp och värdera” samhällets värderingar, vilka avhandlas i morgontidningarna, tillsammans med eleverna för att förbereda dessa för vuxenlivet och lära eleverna att själva skapa en mer nyanserad bild av olika händelser, inte bara ”urkass eller helbra”. Det finns ju alltid flera sätt att se på ex. vis religionsfrågor, moraliska frågor och allmänpolitiska frågor.

5 Ungdomar behöver träna i att se skeenden i livet och i samhället (även läsa mellan raderna) samt att självständigt ta ställning i olika frågor för att skapa sig en egen bild av vad som sker (ta ett steg tillbaka och betrakta allt ovanifrån).

6 Jag finner det mycket viktigt att särskilt hjälpa de elever som haft en ”sämre start i livet” att få likvärdig: kunskapsnivå språkutveckling –värderingsgrund tolerans och förståelse möjlighet till fortsatt livslångt lärande

7 Det känns också mycket viktigt för mig att delge mina elever erfarenheter ur ”mitt eget liv” där jag sett hur en skolkamrat, genom att bli beroende av alkohol, lämnat sin familj och sina barn, och slutat sina karriär på en parkbänk. Allt medan hustrun ensam fått klara av att ensam ge sina barn en trygg och ordnad uppväxtmiljö.

8 Kan jag som lärare stödja och bistå familjer och barn i liknande situationer ger det mig en mycket stor tillfredställelse.

9 Texter & Litteratur Regeringens skrivelse1998/99:121, Utvecklingsplan. Se / utbildningsdepartementet, SOU och skrivelser. Skolverket, Nyhetsbrev 1999:17, Gymnasieskolan s. En viktig hemsida för lärare: Utbildningsdepartementet (1994), Läroplaner för det obligatoriska skolväsendetoch de frivilliga skolformerna Lpo 94, Lpf 94.