Lagen om extraordinära händelser i landstinget

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Krishanteringssystemets framväxt Samordning, samverkan utmaningar
Advertisements

Tabita Björk, Verksamhetschef, KCP, Örebro läns landsting
Västra Götalandsregionen
Systematiskt säkerhetsarbete i Åtvidabergs kommun
Det händer inte … Det händer inte mig….
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Gemensam nämnd.
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
Det säkra landstinget I dag ingående delar i säkerhetsprocessen.
Landstingsstyrelsens förvaltning
Regional katastrofmedicinsk plan
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Behov av habilitering och rehabilitering
Regional krissamverkan i Jönköpings län. Regional krissamverkan i Jönköpings län Fördjupa samverkan mellan myndigheter och samverkande organisationer.
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Landstingsstyrelsens förvaltning
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Socialförvaltningen Anders Engelholm Medicinskt ansvarig sjuksköterska Härnösand kommun Tel: 0611 – Mobil:
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Krishantering regionalt RSK LEH
Piteå kommuns beredskapsplaner.
Regionstyrelsen
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
USam Huvudsyfte: Ge större möjlighet till effektivare samverkan genom att skapa en samlad lägesbild USam ska tidigt säkerställa att samverkan sker mellan.
Samhällets förmåga att motstå och hantera kriser
Utvärdering ledning, organisation, samverkan, ekonomi mm
POSOM ledningsgrupp (Psykologiskt och socialt omhändertagande) MAS
Utalarmering och förstärkningsresurser
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Regional samordning och inriktning i Södermanland
Lokalt exempel RSA & HP med helhetssyn
Vid en svår olycka måste vi ha hjälp av samhällets resurser
SÄKERHETSRÅDET AGENDA Genomgång av föregående protokoll – Wåg Syfte, Organisationsförslag och deltagare – Wåg Lägesbild Allmänsäkerhet - Wåg IT säkerhet.
Samråds- och Samverkansförfarande Samverkan avser den dialog och samarbete som sker mellan självständiga och sido- ordnade samhällsaktörer för att samordnat.
Västra Götalandsregionen
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer
Vad är FRG? En organiserad grupp av frivilliga med särskild utbildning
Stabsarbetsplan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad? Varför? Stabens delar.
Regionalt råd – Hooks Herrgård Stabens delar.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Lägesuppföljning & rapportering
Ramverk stabsarbete.
Handlingsprogram – enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
1 Projekt Sambruk Jämtland Samnyttjande av resurser för medborgarnas bästa.
Krisberedskap i Sverige och Töreboda Företagarfrukost Töreboda 27 januari 2016.
Myndigheterna Vad gör dom övriga myndigheterna i händelse av kris? Livsmedelsverket (SLV) Folkhälsomyndigheten (FHM) Statens kriminaltekniska Laboratorium.
Allvarlig händelse, förhöjt beredskapsläge och särskild sjukvårdsledning -vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
Regionbildning på gång? 18 augusti Lång dags färd mot ……? ?
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Katastrofmedicinsk beredskap Stockholms läns landsting
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
LOKAL LÖNEBILDNING.
Webbaserade GIS-verktyg för räddningstjänsten vid georelaterade (geologi/geoteknik) naturolyckor & TiB på SGI Mats Öberg, GIS-arkitekt SGI
SVU och SIP – två processer
Risk- och sårbarhetsanalyser
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Lokal ISF SAMVERKAN OCH LEDNING Tränings- och diskussionsfrågor.
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
Presentationens avskrift:

Lagen om extraordinära händelser i landstinget

Katastrof- och beredskapsenheten Stefan Lindh, enhetschef Marie Tollefsen Markström, utbildningsledare, beredskapsplanerare AS och lasarettet i Enköping Tomas Roland, RSA analyser

Landstingets uppgifter Lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (LEH) Analys och planering Krisledningsnämnd Utbildning och övning Rapportering Förordning(2006:637) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap Rapportering (förberedelser och händelser) Planlägga för verksamhet under höjd beredskap Analys och planering: Kommuner och landsting ska analysera vilka extraordinära händelser i fredstid som kan inträffa i kommunen respektive landstinget och hur dessa händelser i fredstid kan påverka den egna verksamheten. Resultatet ska värderas och sammanställas i en risk och sårbarhetsanalys. Kommuner och landsting ska vidare med beaktande av risk- och sårbarhetsanalysen, för varje ny mandatperiod fastställa en plan för hur de ska hantera extraordinära händelser. Krisledningsnämnd: I kommuner och landsting ska det finnas en nämnd för att fullgöra uppgifter under extraordinära händelser i fredstid( krisledningsnämnd). Bestämmelser finns i denna lag. I övrigt tillämpas kommunallagen 1991:900) Krisledningsnämndens verksamhet: Ordförande i nämnden bedömer när en extraord. händelse medför att nämnden ska sammankallas. Se 3§ LEH (2006:544) Rapportering: Landstinget (3§) ska hålla socialstyrelsen och MSB underättad om vilka förberedelser som vidtagits inför extraordinära händelser. Landstinget ska lämna lägesrapporter och information om händelseutvecklingen vi extraordinära händelser i enighet med vad som föreskrivs i LEH 2 kap 9 § till Länsstyrelsen Planerna ska innehålla uppgifter om den verksamhet som är avsedd att bedrivas under höjd beredskap. Av planerna ska också framgå krigsorganisationen, den personal som ska tjänstgöra i denna och vad som i övrigt behövs för att kommuner och landsting ska kunna höja sin beredskap och bedriva sin verksamhet under höjd beredskap.

Katastrofplaner/beredskapsplaner Alla anställda ska översiktligt känna till katastroforganisationen och veta var katastrofplan och lokala checklistor förvaras på arbetsplatsen. Chefer är skyldiga att hålla checklistor och personallistor aktuella. Reglemente för krisledningsnämd Regional katastrof/beredskapsplan Epidemiberedskapsplan ( smittskyddsenheten) Lokala katastrofplaner Ffff Dddd Ddddd

TIB Tjänsteman i beredskap är den som för landstingets räkning svarar för att initiera beredskaps-/katastroflarm. Sos alarm eller annan myndighet larmar tjänsteman i beredskap (TIB) som skall vara nåbar inom 90 sekunder och kunna inställa sig för tjänst inom 60 minuter. TIB's primära uppgift är att inhämta information om händelsens art samt göra bedömningen vem/vilka som skall informeras och larma enligt larmplan. Chef regional ledning tills chefsläkare AS anländer. För fullgörande av arbetsuppgifterna krävs att TIB samverkar med såväl övriga myndigheter och landsting. Samt har god kännedom om landstingets organisation och förvaltningarnas katastrofplaner.

Ledningsnivåer Krisledningsnämnden tolkar rollen och uppgiften, ledningsfunktion vid extraordinära händelser Regional ledning bedömer behov och resurser, beslutar om inriktning och fördelning av resurser. Lokal ledning arbetar inom ramen av tilldelade resurser

CeSam - Central samverkan inom C-län SOS Alarm Annan mynd/landst CeSam Socialstyrelsens TIB ACIB TIB Krisledningsnämnd Drift Anhörigupplysningen Regional ledning Samverkanspolis MIT Anhörigupplysningen Regional ledning Sambands Polis Lokal ledning Akademiska sjukhuset Lokal ledning Lokal ledning Lasarettet i Enköping Lokal ledning Lokal ledning på Östhammars vårdcentral Lokal ledning Lokal ledning på Tierps vårdcentral Lokal ledning Lokal ledning skadeområde Medicinskt ansvarig Sjukvårdsledare Lokal ledning Akademiska Lasarettet i Enköping Östhammar vc Tierp vc skadeområde Medicinskt ansvarig Sjukvårdsledare CeSam - Central samverkan inom C-län MIT - Medicinsk informatik och teknik TIB - Tjänsteman i beredskap

! Tre beredskapsnivåer Stabsläge Förstärkningsläge Katastrofläge Stabsläge - personer på viktiga positioner samlas för att hålla sig underrättade om läget och följa utvecklingen. Förstärkningsläge - punktförstärkning av viktiga funktioner sker inom sjukhuset/landstinget. På initiativ av TIB eller lokal ledning aktiveras en landstingsövergripande särskild sjukvårdsledningsgrupp på regional nivå (regional ledning). Katastrofläge - hela sjukhuset/landstinget mobiliseras enligt lokal katastrofplan. ! I händelse av förstärknings- eller katastrofläge är landstingets alla sjukvårdsresurser underställda chef av regional ledning.

Ledningsrum

Våra resurser

Tack för uppmärksamheten Frågor ? Gårdagen kommer aldrig igen, men morgondagen kan vi vinna eller förlora.