Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SVU och SIP – två processer

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SVU och SIP – två processer"— Presentationens avskrift:

1 SVU och SIP – två processer
Prator version 5.3 SVU och SIP – två processer

2 Tidplan Kravstopp 1 september (samtliga 6 Pratorkunder)
Acceptanstester start 23 oktober Leverans till utbildningsmiljö 15 november Leverans till driftmiljö 2 januari 2018

3 Ny lagstiftning 1 januari 2018

4 Två processer – SVU* och SIP
Prator version 5.3 stöder in- och utskrivningsprocessen Prator version 5.3 innehåller stöd för SIP Båda processerna kan ske oberoende av varandra eller samtidigt *SVU – samverkan vid utskrivning

5 Nya lagens intention

6 Primär-/öppenvårdens roll förtydligas
Genom krav att utse fast vårdkontakt när man mottagit ett inskrivningsmeddelande Genom krav att kalla berörda enheter till en SIP om behov finns och patienten samtycker

7 SVU – samverkan vid utskrivning
Processen innehåller följande meddelandetyper Inskrivningsmeddelande Utskrivningsklarmeddelande Extrameddelande* Utskrivningsmeddelande

8 SVU – skillnader mot nuvarande process
Slutenvården kallar inte till samordnad utskrivningsplanering på sjukhus Inskrivningsmeddelandet är signalen till kommuner och primär-/öppenvård att påbörja den egna planeringen inför patientens utskrivning Om samordning behövs är det den fasta vårdkontakten i primär-/öppenvård som ska kalla till ett samordningsmöte – SIP – om patienten samtycker Samordningsmötet kan med fördel ske efter utskrivning

9 SIP – samordnad individuell plan
Förberedelse Genomförande Avslut Initiativ SBAR Kallelse Informationsmeddelande* Uppföljning Plan Kallelse till utvärdering Utvärdering/avslut

10 Samverkansriktlinjer kontra system
Samverkansriktlinje styr vem som ska göra vad samt hur och när Samverkansriktlinjen beskriver hur informationsöverföring ska ske Systemet ger stöd att arbeta enligt överenskommen riktlinje inom ramarna för gällande lag Nya processen blir mer öppen och dynamisk – viktigt för användaren att kunna riktlinjen

11 Varför ett mer öppet system?
SIP kan startas oberoende av var patienten befinner sig (hemma, i slutenvården) av den som upptäcker ett behov SIP kan behöva uppdateras och kompletteras om patientens behov av någon insats upphör eller nya behov uppstår

12 Utbildningsbehov inför Prator 5.3
SIP-processen i Prator är ny för alla användare E-learningfilmer skapas av systemleverantören Användarmanual skapas av systemleverantören Huvudadministratörer/superanvändare får utbildning via EPJ Huvudadministratörer får bedöma utbildningsbehov i sina organisationer baserat på interna/lokala arbetssätt (vilka professioner, vilka moment, vilken typ av utbildning) SVU-processen kommer användarna att känna igen sig i

13 Huvudadministratörer för Prator
Akademiska somatik Kerstin Suber Akademiska psykiatri Eva Smith (kontaktperson) Lasarettet i Enköping Anette Lindgren (kontaktperson) Hälsa och Habilitering Mats Lind, Pia Puskala Primärvården PV IT Uppsala kommun Mads Jakobsson Knivsta kommun Bo Engberg Håbo kommun Irene Eklöf, Monica Lundquist Enköpings kommun Mattias Alsiö Östhammars kommun Jussi Ranta, Anette Frode Tierps kommun Carin Thunman Älvkarleby kommun Britta Gustavsson, Ingela Sjösten Heby kommun Anna-Lena Alriksson, Christina Björses

14 Frågor? Kontakt:


Ladda ner ppt "SVU och SIP – två processer"

Liknande presentationer


Google-annonser