ELEKTRONIKINGENJÖR ARBETSMETODER & VERKTYG
?PROBLEM? Litet större Som störtas bort Händernågot annat ska då hända I omgivningensignalera
!LÖSNINGSFÖRSLAG! Hur kommer vi fram till ett matchande och bra lösningsförslag?
VAD KAN VI? Teorin Konstruera och göra beräkningar Ta fram ett lösningsförslag
HUR VET VI ATT DET ÄR OK? RÄCKER DET MED TEORI OCH BERÄKNINGAR? Teorin Beräkningarna Simulerar Gör experiment Bygger en prototyp I alla dess steg kan vi behöva bekräfta och ibland backa. När alla steg ger samma resultat och vi fått bekräftat att vi tänkt rätt, att det fungerar, kan vi säga att vi har ett lösningsförslag.
FÖRDELAR MED DE OLIKA STEGEN Teorin är ju det allt bygger på Beräkningarna är underlaget Simuleringarna går lätt att ändra så att vi kan testa mycket på kort tid. Även knasiga idéer. Experimentet blir mer ”på riktigt” Prototypen är ”som det ska bli”
SYSTEM Elektronik- system inut
APPARATER FÖR ATT TESTA VÅRT SYSTEM Elektronik- system Signalgenerator Oscilloskop
SIGNALGENERATOR Kallas även tongenerator eller funktionsgenerator Skapar signaler med olika form som vi kan använda för att testa våra experimentuppkopplingar och prototyper
SIGNALER
TIDPLAN & FREKVENSPLAN
SINUS (I TIDPLANET)
I FREKVENSPLANET
FYRKANTVÅG
ARBETSMETODER Lära teori n, exempelvis vad ett filter är hur det fungerar och hur vi kan dimesionera det Dimensionering en kan vi ju då kalla beräkningsdelen Här kan vi använda datorprogram av olika slag. Mer generella av typen mathlab för att göra större och mer komplicerade beräkningar Simulering sprogram för att komma närmare verklighetens komponenter (visa OrCAD)
FILTER Släpper igenom signaler med vissa frekvenser Dämpar alla andra signaler (minskar deras amlitud) Lågpass LP Högpass HP Bandpass BP Bandspärr BS Teoretiska samband som beskriver funktionen
ARBETSMETODER Kopplar på experiment platta/kopplingsplatta Kopplar in en lämplig insignal från en signalgenerator på ingången på vårt system Kopplar in ett lämpligt mätinstrument oftast både på ingången och utgången och mäter Löder på ett laboratoriekort/experimentkort Designar en layout Gör ett enkelt kort och löder Testar vår prototyp
VERKTYG Penna Miniräknare Mathlab Simuleringsprogram (OrCAD) Kopplingsplatta, komponenter, tråd Signalgenerator Mätinstrument Labkort Layoutprogram
ARBETSMETODER Gruppen och individerna Nationella mål Var och en ska kunna: Tekniken Utföra Arbeta i grupp
ARBETA INGENJÖRSMÄSSIGT? Var och en gör det han/hon är bäst på Var och en gör det som ska göras i tid
ARBETA INGENJÖRSMÄSSIGT UNDER STUDIER ( KOMPETENSUTVECKLING ) Vad är viktigt? Uppnå målen? Tiden, produkten(labben), kunskaperna?
EXEMPEL AKTIVITET SOM SKA VARA KLAR I TID StudenterArbetsmetodFördelarNackdelar A B C DA kan detta redan och gör allt jobbet A kan Labben blir inlämnad i tid A B C D
SPÄNNINGSDELARE