Hållbar utveckling och lärande Claes Malmberg Föreläsning; Termin 1 2004-10-11.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Frågor som vi brottats med
Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Politiska ideologier Socialism Ekologism.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Hållbar utveckling är kanske mänsklighetens största utmaning.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Entreprenöriella politiker Kristina Nyström Ratio och CESIS, KTH Nyström, K. (2011) Entrepreneurial Policymakers,
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Kort om miljön och vår konsumtion
Ulf P Andersson GMV
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
Betydelsen av nyklubbildning EX-545A.SW. 2Lions Clubs InternationalBetydelsen av nyklubbildning Varför är nyklubbildning viktigt? •Att förnya och öka.
Produkter, hälsa och miljö
Svensk konsumtion och global miljöpåverkan Hur fortsätter arbetet ?
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Syftet med en personlig handlingsplan
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Varuinformationsblad
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Människan eller naturen i centrum?.  Syftet med rapporten är att klargöra avsikten med de nationella miljökvalitetsmålen och belysa möjligheterna och.
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Att synliggöra lärande
Ta ställning och handla!
Resmål och resvägar Hållbar turism.
Hållbar Utveckling Vad är det?.
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Klimaträttvisa Utifrån Ett biskopsbrev om klimatet och Världens kurs Ditt namn Ort och datum.
Geografi Naturresurser, hållbar utveckling och befolkningsfördelning 1.
Hållbar Utveckling Brundtlandkommissionens ursprungliga definition av begreppet hållbar utveckling från 1987 lyder: ”En hållbar utveckling är en utveckling.
Geografi Handlar om vår omvärld - men inte bara kartor!
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Etik Religionskunskap, åk 9.
”Hållbar affärsutveckling i ett helhetsperspektiv ” PurNet 24 maj 2011 Thomas Bergmark
Människan och naturens samverkan med varandra.
Ekonomiska system Viktiga begrepp
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Etik, försiktighet och hållbar utveckling med havet i särskilt beaktande Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
1 Handlingsprogram för folkhälsoarbetet Fastställt av regionfullmäktige i september FHK2003.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Tema: Hållbar utveckling
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
ASTRONOMI.
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
Miljöproblem Vår dominans och vårt levnadssätt skapar miljöproblem
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Vår Framtid sitter just nu på skolbänken Vad skall jag bli när jag blir stor Tänk om vi kan vara med och inspirera och påverka den ?!
Syfte: Att utveckla förmågan att värdera dina val och handlingar utifrån H E M Kunskapskrav: Konsekvensförståelse för att kunna göra smarta val samt kunna.
Onaturliga förändringar Ett exempel på hur människan omformat jorden. En monokultur. Bara ris.
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Vi driver omställningen
Miljömålen består av tre slags mål
Hållbar utveckling.
Produktion, handel och transport
Förslag: Projekt ”utveckla forum för samråd” sektor utbildning – process, systematik, röd tråd, fokus, lokalt-centralt ”So-undervisning mitt ibland oss”
Miljömålen består av tre slags mål
Presentationens avskrift:

Hållbar utveckling och lärande Claes Malmberg Föreläsning; Termin

Innehåll Hållbar utveckling Lärande för Hållbar utveckling Elektroniska resurser genom Pedagogguiden

Ett tankeexperiment 1972 Jag 16 år Jordens befolkning var 4 miljarder En enda värld Limits to growth befolkningsexplotionen försurning giftanvändning ,4 miljarder Beyond the limits växthuseffekten ozonskiktets förtunning Riokonferensen Riodeklarationen, om samverkan mellan människor, nationer om ansvar för miljöns beskydd Agenda 21, ett handlingsprogram för världens nationer för arbetet med miljöfrågorna. Handlingsprogrammet är långsiktigt och sträcker sig in i det 21:a århundradet. 2032

De fyra systemvillkoren 1. Lagerresurserna från jordskorpan får inte systematiskt öka i naturen. 2. Naturfrämmande ämnen från samhällets produktion får inte öka i naturen. 3. Det fysiska underlaget för naturens kretslopp och mångfald får inte systematiskt utarmas. 4. Effektiv resursanvändning och rättvis resursfördelning

Min miljöundervisning undervisning om miljöproblemen undervisning i miljön undervisning för miljön

Erfarenheter från forskning Handlingsförlamning, naiv förståelse som inte fick eleverna att bli mer ansvarstagande

Framtidssyn a) Jag brukar välja miljövänliga varor även om de är dyrare. (N) b) Jag tycker att politikerna ska se till så att inga miljöfarliga varor säljs. (S) a) Utvecklingen driver jorden mot en kollaps, och vi kan bara se på. (SO) b) Vi vaknade sent, men nu har människan insett att vi måste ta hänsyn till miljön, och vi kommer att klara av det. (NV) a) Naturen har en stor läkekraft och är inte så känslig som många tror. (V) b) Människan har redan skadat naturen så mycket att vissa saker aldrig kommer att kunna repareras. (O) a) Eftersom framtiden ser dyster ut, så gäller det att påverka så mycket man kan. (NO) b) Det har sett mörkt ut förr i historien, men det brukar ordna sig. (SV) a) Jag tror att den lilla människan kan påverka utvecklingen. (N) b) Möjligheterna att påverka utvecklingen är mycket små. (S) a) Det kommer att ordna sig med jordens miljö (V) b) Det kommer att gå åt skogen med vår planet. (O)

Nationella utvärderingen nr 17 från 1992 (åk 9) NORD SYD VÄST ÖST Aktiv Passiv Optimist Pessimist 15 % 50 %35 % < 1 % NU 92

Undervisning för Hållbar utveckling

LOKAL DIMENSION HISTORISK DIMENSION GLOBAL DIMENSION ETISK DIMENSION

Intressekonflikter

VÄRDERINGSÖVNINGAR Brist på kunskap är orsaken till att vi har de miljöproblem vi har. Den tekniska utvecklingen kommer att lösa framtidens miljöproblem Jag kan tänka mig att sänka min levnadsstandard för att minska påverkan på vår gemensamma miljö instämmer inte 2435

Vems har huvudansvaret Politikerna Annan (affär, media, intresse- föreningar, tjänstemän) Konsumenterna Producenterna

Kunskap, attityd och beteende K B A

INTERACTIVENON- INTERACTIVE DIALOGICAB AUTHORITATIVECD A : the teacher and students explore ideas, generating new meanings, posing genuine questions and offering, listening to and working on different points of view. B: the teacher considers various pints of view, setting out, exploring and working on the different perspectives. C: the teacher leads students through a sequence of questions and answers with the aim of reaching one specific point of view. D: the teacher presents one specific point of view

Handlingskompetens

Tidigare former av miljöundervisningDen nya generationen av miljöundervisning Mål Ändrat beteendeVidareutveckling av handlingskompetens Karaktäristiska aspekter Miljömedvetna vuxna och lärare vet vad som är den bästa lösningen på miljöproblemen Alla människor ska vara involverade i beslut om lösningar av miljöproblemen (demokrati) Vi bör stoppa eller bromsa utvecklingenDet finns många möjliga riktningar för utvecklingen MiljöetikEtik beträffande förhållande människor emellan, idag och i framtiden Naturvetenskapliga skolämnen är de viktigaste i miljöundervisningen Humanistiska- och samhällsvetenskapliga skolämnen är minst lika viktiga som naturvetenskapliga Naturupplevelser är centrala i miljöundervisningen Erfarenheter från samhället är viktiga Hälsobegreppet är inte speciellt framträdande i miljöundervisningen Hälsobegreppet är centralt i miljöundervisning Fokus på olika värderingarFokus på konflikter mellan olika intressegrupper (intressemotsättningar)