Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gratis kollektivtrafik för Studenter!
Advertisements

Geografi Henrik Carlsson.
Rapport Öresundstågtrafiken Punktlighetstatistik Kapacitet – tåg på verkstad.
SKOGSINDUSTRIERNAS KLIMATMANIFEST
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Målorienterade strategiska processer
Gratis buss i Avesta- Hur är det möjligt?
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Kundundersökning mars 2010
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
Satsningar på kollektivtrafik för ökat bostadsbyggande
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Jodå. Tillgänglighet lönar sig. (vi har räknat på det)
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
Sjukvårdspartiet Valprogram inför landstingsvalet i Sörmland
Resenärsperspektivet inom kollektivtrafiken Transportforum 2011 Linköping Gunnel Färm ordförande Resenärsforum.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
Parkeringspolicy Helsingborgs Stad.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Västsvenska paketet.
Motorcyklisters attityder och beteende
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Infrastrukturplanerna
Kollektivtrafikbarometern 2013
Välkommen!. Program 10.00Välkommen och uppdatering av vad vi åstadkommit hittills i gruppen (Gunne) 10.20Hur kan ett optimalt styrdokument se ut? Vad.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Simrishamnsbanan – från kust till kust under timmen.
Blekinge Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? Vilket speciellt resmål eller plats skulle ni helst åka till i Sverige.
Inriktningsplanering för
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
SPIS-Elena – Spårvägar i Skåne
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Val av transport till resmålet.
Bakgrund Samhällsstöd till olika trafikformer såsom linjetrafik, färdtjänst, sjukresor och skolskjuts Olika lagar och olika organisationer Påverkar.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Infrastrukturplanering
Strategisk inriktning för Trafikverket
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Framställning från partierna Hösten 1996 gjorde (S), (C), (Fp), (V) och (Kd) i Västsverige en framställning till regeringen om att få genomföra en försöksverksamhet.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
VÅRD- OCH OMSORGSUTBILDNING PÅ GYMNASIAL NIVÅ (RIKET)
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Öppna jämförelser kollektivtrafik 2016
Volvocars ISSUE DATE Martin Romell, Global Logistic Network Design, Strategy, Dept Volvocars.
Landsbygdskommittén.
Infrastruktur Marks kommun
Resvanor och faktorer som påverkar bilresandet Jonas Eliasson Trafikdirektör, Stockholms stad Professor i transportsystemanalys, KTH Basfakta om.
Varför ett nytt åtgärdsprogram?
Allhelgonaundersökning
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Geografi Henrik Carlsson.
Aktuellt från Västtrafik
RVU Stockholm 2015 Trafikförvaltningen, Strategisk utveckling
I dag saknas det en nationell vision för utveckling av transportsystemet. När Regeringen presenterade den Nationella planen för transportsystemet
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
SAMMANHÅLLNINGSPOLITIKEN MED FÖRDELAR FÖR MEDBORGARNA
Presentationens avskrift:

Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg

Resandet ökar

Kollektiven är ojämnt fördelad över landet

Utvecklingstrender Städerna växer, framförallt de stora Resandet och transporterna ökar I Sverige växer de tre storstadsområdena Traditionell stad efterfrågas - miljonprogramsområden åtgärdas I de större städerna finns inte plats att lösa transportbehovet med enskilda bilar Enskilda transporter i större städer måste i högre utsträckning ske kollektivt för att undvika trafikkaos

Storstadslänen står för 80 % av kollektivtrafikresandet

Stockhoms län (SL) Stockholm, 2,5 milj resor per dag Varav 1 miljon i tunnelbanan 1,2 miljoner på bussar 0,25 miljoner på pendeltåg Resten på förortståg, spårvagn och båtar

Framtidsstrategier – parterna överens om behovet Att bygga ut tvärför- bindelser för att tillgodose nya kundgruppers behov Öka trafiken (Citybanan) och andra radiella linjer mot centrala Stockholm Bygga ut T-banan

Går det att fördubbla resandet i Stockholm? Resandet redan högst i landet – cirka hälften av alla kollektivtrafikresor Överenskomna investeringar räcker inte för att fördubbla resandet – om det ens går Finansiering inte klar för överenskomna investeringar Om den nationella och den regionala planen samverkar och vi får den högsta investeringsnivån kan det dock räcka en bit på väg.

Malmös kollektivtrafik ökar Tågstrategin - genomarbetad och förankrad utvecklingsstrategi Till Citytunneln - Hallandsåstunneln -Dubbelspårsutbyggnad på Västkustbanan, -Fyrspårsutbyggnad på södra stambanan

Skånetrafikens prognos till 2020 en ökning med 78 %

Går det att fördubbla resandet i Skåne? Bra strategiarbete Resandet fortfarande lågt jämfört med Stockholm Inte ens prognosen räknar med fördubbling Nuvarande beslutade investeringar räcker långt Fördubblingsmålet bör nästan kunna nås till 2020

K2020 i Göteborg Pågått sedan 2004 Vägverket ordförande Brett deltagande, bred förankring Utgångspunkt i visionen om det goda livet för Västra Götaland Avser fördubbla resandet till 2020 från cirka 0,5 milj till 1 milj resor/dag

Kollektivtrafikstråk är skelettet i K2020s kollektivtrafikprogram Radiella förbindelserna kompletteras med tvärförbindelser Förutsätter olika typer av knutpunkter och bytespunkter, ex Korsvägen

Göteborg och K2020 Huvuddelen av ökningen på tåg (cirka 4 gånger mer resor än idag) Kräver stora investeringar – ovisshet - diskussioner pågår Utan investeringar kan inte fördubblingsmålet nås

Attraktiv spårtrafik Är lösningen för många städer i Europa - även för Sverige?

När är spårväg ett alternativ till buss?

Till spårvagnens fördelar hör den bekväma på- och avstigningen (även för rullstolar)

Vad kan 4-stegsprincipen bidra med?

Slutsatser Spårtrafiken är attraktiv och kan enligt utvärdering av kollektivtrafik som gjorts i Europa få en större andel att åka kollektivt Kollektivtrafikresandet ökar – skulle kunna öka mer men trängsel i spårsystemet håller tillbaka ökningen Nya pengar och finansieringsformer krävs för att bygga bort flaskhalsar och förverkliga mer spårtrafik Annars återstår alternativet att sätta in mer bussar I så fall kommer förmodligen inte fördubblingsmålet nås – i alla fall inte till 2020

Men ROM byggdes inte på en dag

Finns andra lösningar?