Transporter av farligt gods

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tillsynsutbildning för nyanställda 5 – 6 februari 2014
Advertisements

Så lägger du virke och skogsbränsle
Syror och baser Jag ska berätta för DIG om syror och baser. Vad det här, hur allt funkar och vad för olika syror och baser det finns mm.
Staffan Abrahamsson Boverket.
Skadeståndsrätt I och II
LSO på skadeplatsen.
Tillsyn över målstyrd verksamhet Tillsyn över resultat Likvärdigt och tillfredställande skydd.
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Tillsynsutbildning 5-6 februari 2014
Allmänna hänsynsregler
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS.
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Beskrivning av området samhällsskydd och beredskap
BUDGETDIALOG 24 APRIL 2013 MILJÖ- OCH BYGGNADSNÄMNDEN 2013 ADM/LEDNINGMILJÖKART/MÄT/GISBYGGLOV 2012 ADM/LEDNINGMILJÖPLANBYGGLOV PLAN MBF.
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
GNS järnväg Håkan Sjöström
Lag om skydd mot olyckor
SORKANALYS Systematisk risk- och konsekvensanalys vid organisatorisk förändring. HE LAGERSTRÖM AB.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Socialstyrelsens termbank
Varuinformationsblad
Strategiskt Beslutsunderlag
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Transporter av farligt gods Uppdrag 5 – Åtgärd 5:1 Riskbild Östergötland II.
Plötsligt var det ett vägarbete!
Strandskydd och miljöpolitik
Hot och risker Hur ser då hoten och riskerna ut?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Tomas Ekelund Samordnare för Klimatanpassning
Handlingsprogram enligt LSO
Kan man väga risker mot nytta?
Pilotprojekt i Ludvika och Smedjebackens kommuner
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
MARK LUFT VATTEN MILJÖKUNSKAP.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Risktillsyn vid Miljöfarliga verksamheter
Planläggning och djur i bebyggelse Sofia Bergvall Kultur- och samhällsbyggnadsenheten.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Information Dödsbrandsrapporteringen Presentation av erfarenheter idag Presentation av erfarenheter imorgon Tema Utbildningar inom området.
Miljömålen och förorenade områden
Vattenförsörjningsplaner
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Inger Krekula Länsstyrelsens handläggning av översiktsplaner (äv. ändring) Samråd om program Samråd om avgränsning MKB Samråd om förslag till.
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Lokalt exempel RSA & HP med helhetssyn
Leif Sandahl Avdelningen för olycksförebyggande verksamhet Bebyggelse och miljö Räddningsinsatser i tunnlar Förebyggande åtgärder.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Vägverkets vattenskyddsarbete i Skåne
1. Allmänna bestämmelser för transport av farligt gods
Händelser med farligt gods
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Hur berör ATEX direktivet Pulverlackerande företag
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
© Brandskyddsföreningen ”Skydda ditt hem-branden tar allt Ansvar för fastighetsägare - Cirka 120 personer dör varje år i bostadsbränder -
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Skriv här namnet på verksamheten
Boendemiljöjuridik Madeleine Arvidsson Wäli.
Umeå 2016.
TRANSPORT AV FARLIGT GODS – trafikstyrning och säkerhet i en tät stad
Produktion, handel och transport
Grundläggande brandsäkerhet
Miljöanpassat byggande vid ett regionsjukhus i drift
Energiförsörjningen och miljön
Buller.
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Försäkrings AB Göta Lejon
Presentationens avskrift:

Transporter av farligt gods Cecilia Sandström Tyréns

Transporter av farligt gods Handbok för kommunernas planering Beställ eller ladda ner på www.skl.se/publikationer

Handbokens innehåll Ökad kunskap kring transport av farligt gods Ökad kunskap kring hanteringen av frågan i samhällsplaneringen Attraktiv utformning av riskreducerande åtgärder

Farligt gods Ämnen och föremål vars transport är antingen förbjuden eller endast tillåten under vissa angivna villkor. Ämnen som på grund av kemiska eller fysikaliska egenskaper kan orsaka skador på människor, djur, miljö och egendom. T.ex. fyrverkerier, etanol, bensin m.fl.

Vissa färger, lacker, lösningsmedel, rengöringsmedel mm. Men också… Vissa färger, lacker, lösningsmedel, rengöringsmedel mm.

Farligt gods Gods bestående av ämnen med vissa egenskaper, t ex Explosiva Gaser, tryckkondenserade Brandfarliga Oxiderande Giftiga Frätande

Var får farligt gods transporteras? Lokala trafikföreskrifter utfärdade av länsstyrelsen och i enligt med Vägtrafikkungörelsen(SFS 1972:603) Rekommenderade transportleder (väg) –primära samt sekundära. Ej tvingande. Utfärdade av länsstyrelsen Till och från avsändare och mottagare Järnvägnätsbeskrivningen (JNB) Tunnlar (beroende på godsets klassificering samt tunnelns klassning)

”Rekommenderad färdväg för fordon lastade med farligt gods” samt ”Förbud mot märkningspliktiga fordon (försedda med orangefärgad skylt) lastade med farligt gods”

Ansvarsfördelning avseende transport av farligt gods och dess risker Flera aktörer och flera myndigheter: Producenter och tillverkare Avsändare och transportör Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) Den kommunala räddningstjänsten Transportstyrelsen Kustbevakningen Polisen Kommunen har ansvar för bebyggelseplanering –inkl. att ta hänsyn till riskerna med transporter av farligt gods på väg och järnväg. Ett flertal olika förvaltningar. Länsstyrelserna Boverket, Naturvårdsverket Trafikverket

Risker med farligt gods Bränder, explosioner, utsläpp av giftig gas, stänk av frätande vätska etc...

Klass 1 utgör ca 0,02 % utav total mängd farligt gods på aktuell väg (syns ej i diagrammet). Utav dessa transporteras endast en mindre andel som fullastade bilar, dock är andelen ej känd. Exempelväg Illustrerande bild över andelen farligt gods samt andelen klass 1

Exempel på möjliga nyttor/positiva värden Näringsliv & Sysselsättning Resurshushållning Miljöpåverkan Tillgänglighet Trygghet

Huvudprinciper för god planering Skyddsavstånd Åtgärder

När behövs en riskanalys? Nationella riktlinjer saknas. De regionala samt lokala riktlinjer som finns är endast vägledande, inte bindande. Generellt sett kan 150 meter vara ett riktvärde.

Begreppet ”Risk” Risk = Sannolikhet  Konsekvens Risk är den sammanvägda bedömningen av sannolikheten för att en skadehändelse skall bli verklighet och de konsekvenser händelsen kan medföra. Risk = Sannolikhet  Konsekvens

”En riskanalys i sig har aldrig medfört högre säkerhet…”

Enkel riskanalys, ev. åtgärder Olika sorters riskanalyser - Behovet av information avgör val av angreppssätt Skyddsavstånd Enkel riskanalys, ev. åtgärder Avancerad riskanalys åtgärder & aktiv utformning

Samhällsrisk A B

Individrisk

God planering…

Riskvärdering

Riskvärdering Deterministisk riskvärdering Probabilistisk riskvärdering Riskjämförelse Skyddsavstånd Regler och normer för riskvärdering Subjektiv riskvärdering

Vägvalsstyrning Det finns två sätt att påverka var farligt gods transporteras: Förbud och restriktioner i de lokala trafikföreskrifterna, utfärdade av länsstyrelsen och i enlighet med Vägtrafikkungörelsen (SFS 1972:603). Rekommendationer (ej tvingande) utfärdade av länsstyrelsen. Följande aspekter behöver man ta hänsyn till vid vägvalsstyrning: Risknivån Trafiksäkerhet Bebyggelse

Trafiksäkerhet avseende farligt gods Öka trafiksäkerheten för tung trafik Undvika att transporter skadas så allvarligt att lasten kan läcka ut STRADA: svåra (sett till personskadorna) olyckor och dödsolyckorna (tung trafik): Knappt 25 procent mötesolyckor Cirka 25 procent korsandeolyckor Cirka 20 procent upphinnandeolyckor Drygt 10 procent singelolyckor Drygt 10 procent avsvängsolyckor Enligt en annan studie uppges att cirka 50 % av farligt godsolyckorna är singelolyckor (Räddningsverket, 1999). Kan vara en indikation på att farligt godsolyckor inte följer övrig tung trafik, där denna olyckstyp utgjorde 20 procent, eller tung trafik med stort krock- våld (svåra skador) där andelen var cirka 10 procent.

Järnvägens trafiksäkerhet avseende farligt gods Få olyckor Potentiellt stora konsekvenser (mängden farligt gods per järnvägsvagn kan vara stor samt att transporterna går rakt genom centrala delar av bebyggelsen)

Lastning och lossning

Åtgärder (förutom skyddsavstånd) Markbeläggning Invallning/kant/lägre mur (i vissa fall som inte river upp tankbil) Dike Vegetation Vall Mur Disposition av området: god planering, skydd/skärmande, var vistas människor? Åtgärder på byggnad (fasad, avstängningsbar ventilation, begränsa fönsterarean mm)

Gestaltning av risk­reducerande åtgärder Skala Detaljer Identitet Förankring Försköning Trygghetsskapande

Riskanalyser och riskbedömningar kan mynna ut i krav på riskreducerande åtgärder, såsom vallar och fasader utan fönster. Fasader

Markbeläggning

Murar och plank

Persontäthet Avledning

Nedsänkt riskkälla (tråg) Illustration: Metro Arkitekter, 2012

Vegetation

Vägutformning Vägren samt stödremsa Farliga kurvor Vägräcken (högre kapacitetsklasser) Ca 70 procent av olyckorna vid släntlutningar om 1:3 samt 1:4 medförde läckage, medan andelen som gav upphov till läckage minskade vid flackare lutning Fasta hinder Allmänna faktorer

Bebyggelseplanering intill vägar och järnvägar med transporter av farligt gods? Tänk på… ”Nytta” kan aldrig helt ersätta riskhänsyn. Riskhänsyn handlar om riskanalys OCH riskvärdering… …OCH riskreducerande åtgärder, utformning, disposition. Riskhänsyn. Konsten att balansera olika effekter! God Planering. Hållbar samhällsutveckling. Attraktiv utformning av de riskreducerande åtgärderna.

Transporter av farligt gods Handbok för kommunernas planering Beställ eller ladda ner på www.skl.se/publikationer