Arbete i spår Förslag på inriktning av kortsiktiga lösningar för att förbättra riskbilden vid arbete i spår…

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Säkerställd intern styrning och kontroll
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Riskbild vid arbete i spår
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Årsuppföljning LSO.
Åtgärdsprogram Inför vintersäsongen 2010–2011
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Nyheter i BVF 923 version 4.0, gäller från
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Socialtjänstens möjligheter och begränsningar
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kvarnholmsförbindelsen
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Matlagning i hemmet.
Riskhantering Säkrare resultat genom systematisk riskhantering
Arbetsmiljöns regelverk – låg hippfaktor eller…
Anläggningsbranschen
N Ä R I N G S D E P A R T E M E N T E T Alkolåsutredningen ”Utökad användning av alkolås m.m.” ( N 2004:16) Presentation vid uppstartsmöte i Solna
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Suicidprevention på järnväg Tylösand Erik Lindberg
Säkerheten främst.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Möte inför upphandling,
Styrelsens presentation Beslut om stöd 2. Möjligheter att framskrida fortare 3. Prioritering av vem som får stöd 4. Vad händer nu.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Effektivare tillsyn mot underhållsverksamhet. Transportstyrelsens uppdrag Redovisa hur tillsynen mot järnvägsföretagens och infrastrukturförvaltarnas.
Materialförsörjning till avhjälpande underhåll Säkrad försörjningslösning Material och komponenter, som ingår i leveransavtalet, har en säkrad påfyllning.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Provtagningens betydelse! 20 § Provtagning av avfallet ska ske enligt en provtagningsplan som ska utarbetas i enlighet med SS-EN 14899:2005 (NFS 2010:4)
Utbildning Elektroniska blanketter 29-31
Välkommen till STs Villkorsavtalsutbildning
Transportstyrelsens tillsyn mot arbete i spårmiljö Claes Elgemyr Chef för sektionen infrastruktur.
Kommunens hantering av styrdokument Redovisning Kommunfullmäktige
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Exempel på vyer i Optram Simon Gripner.
VerksamhetsområdeInvesterings erfarenheter ”arbete i spår”
Implementering ISO David Wilde GNS – Väg, Baserad på information hämtad ur ISO/FDIS 39001:2012(E)
Nytt ljus Martin Strid energitaktiker
Regionalt råd – Hooks Herrgård Stabsuppbyggnad och avveckling.
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Informationsmöte kring E- legitimationsnämndens arbete mot morgondagens digitala behov.
Maskinell läggning Tvärgående markeringar SVMF
Ny elsäkerhetslag den 1 juli 2017 – en sammanställning av innehållet i det nya elsäkerhetsregelverket.
Nyheter i TTJ från Egenskydd
Vägen till självkörande fordon - introduktion
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Presentationens avskrift:

Arbete i spår Förslag på inriktning av kortsiktiga lösningar för att förbättra riskbilden vid arbete i spår…

Uppdraget - åtgärder som på vid införandet/omgående ger effekt på nuvarande riskbild, - analysera effekter av förslagen för att vi på lång sikt ska kunna arbeta fram ett nytt process/förhållningssätt för arbete i spår. Maria Hedqvist, Ssbtrp (sammankallande), Anna Nicodemi, Ssbtrs, Lars Nilsson, Ssbtrs, Sven-Erik Nilsson, UHass, Guy Lindell, Ivsk, Therese Eriksson, TLs,

Etablering och avetablering av fordon och tunga spårgående arbetsredskap Etablering och avetablering av fordon och tunga spårgående arbetsredskap inkräktar på säkerhetszonen för intilliggande spår. Förslag på åtgärd: Analysera och undersöka möjligheterna av A-skydd på intilliggande spår alternativt hastighetsnedsättning på intilliggande spår vid etablering och avetablering av fordon och tunga spårgående arbetsredskap samt under arbete. Effekt av åtgärd: Positivt:Minskar riskbilden markant vid etablering Negativa:Fler tågstopp och hastighetsnedsättningar i intilliggande spår så länge som etablering pågår. Men det ger också högre säkerhet

Personal i spår som inte ska befinna sig där Personer vistas i spårområdet men ingen vet att de är där alternativt varför de är där. Vid arbete med tågvarning finns idag inget krav på att de ska anmäla att de befinner sig på platsen. Förslag på åtgärd: Undersöka om krav ställas på entreprenörer att alla arbeten/personal i spåret ska anmälas till drift tekniker/felmottagare/ bandriftledare/? samt ta fram hur detta ska genomföras. Vidareutveckling av driftorderwebben? Effekt av åtgärd: Positiv:Kontroll och överblick vilka som befinner sig i vår anläggning. Medför möjlighet att kontrollera arbete med tågvarnare, hålla koll på koppartjuvar, suicidpersoner och obehörigt spårbeträdande. SL arbetar redan efter detta. Finns förslag i FOI för 2013 om GPS-positionering av fordon/arbeten i spår. Negativt:Funktion av ”på-plats-nmälan” måste införas eller web baserat = kostnader.

Upphandlingsunderlag och trafiksäkerhets- höjande åtgärder Trafikverket styr i upphandlings/för- frågnings/anbuds-underlag vilka trafiksäkerhetshöjande åtgärder och personskyddade åtgärder som får användas, eller framför allt, inte får användas. Förslag på åtgärd: PM till berörda som reglerar att vi i upphandlingsunderlag enbart ska ange att det finns en förhöjd risknivå och att säkerhetshöjande åtgärder ska anges först vid den planering och riskvärdering som enligt våra regelverk ingår i planeringen av arbetet. Effekt av åtgärd: Enbart positiv, då riskbedömning inför varje arbete avgör vilket skydd som får/ska användas. BCB.72 Åtgärd för järnvägstrafik Järnvägstrafik ska kunna fortgå obehindrat mellan överenskomna arbetstider. Arbetet skall bedrivas som kategori 2 arbeten enligt bilagd BVK dvs. inga hastighetsnedsättningar på grund av arbetet. Arbetet förutsätts utföras utan hastighetsnedsättningar på intilliggande spår. Tillfälliga anordningar, byggnader, maskiner etc. ej får inkräkta på det fria utrymmet enligt BVF

Akut felavhjälpning Entreprenörer har svårt att få tid för akut felavhjälpning under A-skydd. Förslag på åtgärd: Ta fram en prioriteringslista för vilken prioritet åtgärdande av fel i spåranläggningen har. Prio 1: (Säkerhetspåverkande fel). Direkt tillträde till spår för felavhjälpning så snart entreprenör (med rätt kompetens) är på plats. Omfattning av fel bör ingå i bedömningen. Prio 2: Bedömning av när akut felavhjälpning kan och ska ske. (bör ske i samråd med den som ansvarar för trafiken på banan). Effekt av åtgärd: Bättre ”spelplan” för alla inblandade vid arbete i spår. Lättare för bandrift att prioritera samt för entreprenör att veta när de ska infinna sig och vem som ska infinna sig.

Bristande acceptans av säkerhetsplanering Entreprenörer upplever att deras säkerhetsplanering ifrågasätts. T ex erbjuds fortfarande lokalfrigivning av växel som en skyddsform istället för att invänta tid för A-skydd. Förslag till åtgärd: Utbildning för tågledning/produktionsplanerare/ entreprenörer etc om vem som ansvarar för vad. Utbildning i relevanta föreskrifter och regelverk samt möjligen förändringar i desamma. Den tidigare nämnda prioriteringslistan kan också bistå. Kommunicering mellan Tkl/TL och Entreprenör ses över. Konsekvens av åtgärd: Kunskap om vem som ansvarar för vad.

Och nu då? Kortsiktigt -Gruppen kommer att fortsätta och analysera möjligheterna/effekter i de förslag vi lämnat samt lämna förslag på implementering Långsiktigt -Se över processen för arbete i spår, dvs från ax till limpa, upphandling till överlämnad infra