Våra planerade arbetssätt - Våra processer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
BRUK En introduktion.
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Verksamhetsledning Tre viktiga komponenter i ledningen Styrning
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Processer P r o resurser c styrning e s mätning förbättring mål
Kvalitet 1 RESULTAT AV DET NI GÖR FÖRVÄNTNINGAR
Processorienterat förbättringsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Modell för processbaserat ledningssystem för kvalitet ISO 9001:2000
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Modell för arbetsmiljöledningssystem
Kursplan trpt ledn 2 HT 2009.
Utvärdering av processmognad
Standarder för kvalitetsledningssystem
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Modell för Utveckling av ledningssystem
Anläggningsbranschen
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Detta är God Vård.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Projektledning.
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Nya föreskrifter och allmänna råd
Kvalitetssäkring ISO 9000.
HKU Handgriplig kvalitetsutveckling
Systemkarta hälso- och sjukvård
Vad är arbetsmiljö-/kvalitets-/miljörevision?
UFAB i Uddevalla och Shanghai
Energiledning Utbildningsblock inom projektet ENIG
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Citat från kammarkolegiets förstudie om managementkonsulter
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Beställning av tjänster
Dålig kvalitet - isberget
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Arriva Sverige AB Hantering av SMS Branschråd 10 dec 2015 Notes:
MÄTNING ÅTERKOPPLING PROJEKT AVSLUT ERFARENHETS-ÅTERFÖRING
Interna Miljörevisioner
Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
I offentlighetens tjänst
Verktyget Utmärkelsen….
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Systemkarta hälso- och sjukvård
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Våra planerade arbetssätt - Våra processer Stödprocesser (Inköp/FUH/Personal) Ledningsprocessen Kund Offertprocessen Produktionsprocessen Beredningsprocessen

Revisionsiaktagelser Revisionsbegrepp Uppdragsgivaren Revisions- objekt Revisions- kriterier Mål för revisionen Revision Revisions- program Revisionsobjekt = Reviderad verksamhet. Revisionsiakttagelser är resultatet av de samlade revisionsbeläggen (bevisen) som visar statusen mot revisionskriterierna. Visar antingen överensstämmelse med eller avvikelse från revisionskriterierna eller på möjlig förbättring. Revisionsbelägg = Revisionsbevis kan vara redovisande dokument eller annan fakta som är relevant m h t revisionskriterierna och som är verifierbara. Revisions- bevis Revisionsiaktagelser Revisionsslutsatser SOLUTION CENTER

Planera Genomföra Analysera och rapportera Följa upp SOLUTION CENTER

Utvärdera process KRITERIER Mognads- nivå Beskrivning av nivå   KRITERIER Mognads- nivå Beskrivning av nivå Visade resultat Angreppsätt och tillämpning för förbättring Angreppssätt och tillämpning för planering och styrning 1 Inget formellt Otillfredställande Oförutsägbara Inget tydligt systematiskt Ad hoc 2 Reaktivt Minimal information tillgänglig om resultat av förbättringar Systematiskt baserat på hantering av problem eller korrigerande åtgärder Återkommande brister i styrning 3 Stabilt formellt system Information tillgänglig om överensstämmelse med mål och förbättrings-trender Tidigt skede av systematiska förbättringar Systematiskt process-angreppssätt (ISO 9001 nivå) 4 Ständiga förbättringar betonas Goda Bestående trender Förbättringsprocess i användning Hög grad av förebyggande insatser 5 Bäst i klassen Visade resultat av jämförelser visar bäst i klassen Starkt integrerad förbättringsprocess Prestation på systemets delar (processperspektiv) Syftet med utvärdering av systemets delar är att gemensamt (revisor och processägare) bedöma nivån på processen i syfte att ha en gemensam referensram för potential för förbättring och kunna följa takten i förbättring. Ett annat sätt att uttrycka det är att verifiera i vilken grad vi har en styrd process. ISO 9004:2004 ger vägledning för hur en sådan modell skulle kunna se ut. Kraven på denna modell är att den ska vara generellt tillämpbar på alla processer, kunna utföras på kort tid samt ge värdefull information som är relevant både för de som verkar i processen och de som ansvarar för den övergripande nivån på systemet (företaget). Modellen är indelad i 5 mognadsnivåer där 1 är den lägsta och 5 är den högsta och motsvarar bäst i klassen. Resultat Resultat är grundläggande. Detta är det resultat som förväntas av processen. Att leverera felfria produkter (underlag) i rätt tid kan vara en utgångspunkt för att identifiera vilka resultat man kan utvärdera. En förutsättning för att kunna utvärdera resultat är att det finns mätbara resultat över tid, till exempel leveransprecision, reklamationsutfall från processen. Andra resultat kan vara avvikelser, resultat från processtyrning (SPS). Fokus bör vara på resultat som visar att processen är verkningsfull, det vill säga att den har förmåga att ge resultat som uppfyller de krav som ställs på utfallet ur processen. Förbättring Angreppssätt och tillämpning för förbättring är ett eget kriterieområde. Tanken bakom detta är att sättet man använder för att införa förbättringar är väsentligt för att åstadkomma förbättrade resultat. Till exempel kan ett angreppssätt vara att man förbättrar sig genom att lösa problem genom återkommande brandkårsutryckningar (nivå 2). Planering Angreppssätt och tillämpning för planering och styrning. En skillnad är att förtydliga utvärdering av planering och styrning där nivå 3 motsvarar en nivå som uppfyller kraven i ISO 9001:2000. SOLUTION CENTER

Underlag för planering Protokoll från Ledningens genomgång Underlag från uppföljning av kundtillfredsställelse (KT) Processprestanda Grad av KT hos den reviderades ”kund” Grad av måluppfyllelse Status hos korrigerande och förebyggande åtgärder Tidigare revisionsresultat Effektivitet i avvikelsehantering mot intern ”kund”; tid & kvalitet Omvärldsförändringar av betydelse SOLUTION CENTER

Processinriktat angreppssätt 1 Vilka är gränssnitten? Ansvar/befogenheter? (5.5.1, 6.2.2) Vilka är kraven på process/ aktivitet? (7) 4 2 Vilka är kunderna/ intressenterna? 3 Vilka krav finns på produkten? 5 Vilka är kraven på leverantören? (7.4) 6 Är förutsättningar identifierade och införda? (4.2.3, 4.2.4, 5.3, 5.5, 6.1-6.4, 8.2-8.5) 7 Är processen styrd? P-D-C-A! (5.4.1, 7.1-7.5, 8.2.3, 8.2.4, 8.3, 8.5.2, 5.6) 8 Sker ständig förbättring? (8.5.1) SOLUTION CENTER

Sammanfattning av ”ändrat fokus” Planering. Utifrån In. Från helhet till delar. Genomförande. Utifrån In. Från problem till lösning. Redovisning. Inifrån Ut Från delar till helhet SOLUTION CENTER

Stående Checklista Var i processen förlorar vi ledtid? Var i processen finns flaskhalsar? Var i processen har vi kvalitetsproblem? Utförs icke värdeskapande aktiviteter? Sker dubbelarbete någonstans i processen? SOLUTION CENTER