Region Östergötland Handledarträff 5/10 1999 zHandledarutbildningarna zHandledarens uppgifter zITiS studiehandledning, Läromedelsdatabasen zSamarbetet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Varför fokus på nyanlända just nu
Sundsvall den 25/ Kommuner i Västernorrland och Hälsingland Välkomna till nätverksmöte inom Språk, läs och skriv.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 september 2003.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Vadstena 30/ •ITIS ÅR 2002, Platser 2001/2002 •Behov av skolledarutbildning ht 2001? •Extra.
Utveckla din Praktiska IT
10 STUDIEHANDLEDNINGAR.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
17 december Dolda kunskaper 17 december
Kompetensutveckling Med PIM
Kvalitetsutveckling av studie- och yrkesvägledningen.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Sören Thornell IT och skolutveckling BIT-projektet - vad har hänt? Statens satsning på IT i.
1700 Mkr under åren –alla skolor i alla kommuner –komplettera och förstärka –folkhögskolor deltar med 1500 platser 2002 ? Kompetensutveckling.
Staten ger lärare datorer GRATIS ?? Mkr under åren yalla skolor i alla kommuner ykomplettera och förstärka zKompetensutveckling.
Kinda och Linköping i samarbete med KK-stiftelsen
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Region Östergötland ITiS-samordnare 21/ zAktuell information från delegationen zVad händer i kommunerna? zSeminarieserierna zSamarbetet med handledarna.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Linköping 16/ ITIS år 2002, Platser 2001/2002 Skolledarutbildning vt 2002 Handledarstöd Informationskampanj.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Linköping 15 november 2002 Avslutning av ITiS kompetensutvecklingssatsning Redovisning och ev. återbetalning.
1 Mål och betyg. Samhällets målsättning och lärarens målsättning.
IT som stöd för kvalitetsarbetet
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
ITiS Referensgrupp zInformation, Rapporter  Regionala Stödutbildningar vt 2000 yPolitikerseminarium yHandledarutbildning ySkolledarutbildning.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Göteborg 15 nov 2002 Bo Norming - Monica Sandorf.
IT i skolan - i nationellt och lokalt perspektiv:.
ITiS hittills… Deltagande lärare 1999 – Deltagande lärare 2002 ca ca Handledare 1999 – Utbildade skolledare 1999.
PA1201 Projektarbete 100 p.
Söderhamnsmodellen.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
RUC En mötesplats för förskolan/skolan i norrbotten och lärarutbildningen vid LTU.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
ZLägesrapporter kommunvis zVad händer med ITiS i kommunerna? Besök under våren/hösten 2000 zKommunala ITiS-hemsidor zÅrets ITiS-arbetslag år 2000 i Östergötland.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Region Östergötland Nätverk för IT och lärande i ITiS anda Linköping 15 januari 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare vt 2003 Aktiviteter våren 2003 finansierade.
Nätverk för lärare i NO/Teknik i grundskolan
Region Östergötland Nätverk för IT och lärande Mjölby den 19 mars 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare 2003 ingår nu i nya myndigheten för skolutveckling.
ITiS-kontaktpersoner zInformation ITiS centralt yPersonal, KK-pengarna, ersättning handledarutbildning, ITiS-certifikat, ITiS-tävling zHandledarutbildning.
ITiS region Östergötland Träff den 13/ kl zAktuell information om ITiS zVad händer kring ITiS i Östergötlands kommuner? zITiS politikerseminarium.
NIU – Nationellt godkända idrottsutbildningar 1. Visioner/mål 2. Krav från Skolverket och SBTF 3. Antagningsprocess 4. Redovisning resp. NIU förutsättningar.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Region Östergötland ITiS-handledare 11/ zAktuell information zHandledarutbildningen zSeminarieserierna yGenomförande, Rapportmall ySamarbetet med.
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 november 2003.
Projekt LÄRMODELLER II vt ht 2016
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
MIK i utveckling. Om syftet med det systematiska MIK-arbetet.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Presentationens avskrift:

region Östergötland Handledarträff 5/ zHandledarutbildningarna zHandledarens uppgifter zITiS studiehandledning, Läromedelsdatabasen zSamarbetet med handledarna från lärarutbildningen zBehov av elektronisk regional mötesplats zSkolledarutbildningen zITiS-datorerna zFrågor

Lokala förutsättningar för ITiS zEtt aktivt skolledarengagemang … zSkolorganisation … y ger förutsättningar för arbetslaget att arbeta med utvecklingsarbete tillsammans med elever zHandledarutbildning … zTekniktillgång och tekniksupport (skall finnas) … väl fungerande datorer … uppkoppling mot Internet... supportorganisation för hantering av teknikproblem

region Östergötland ITiS handledarplatser

zHa en god allmän pedagogisk kompetens zerfarenhet av ämnesövergripande utvecklingsarbete zerfarenhet av att använda IT som ett verktyg i skolarbetet zPraktisk erfarenhet av handledarskap i lärarfortbildning/lärarutbildning är en merit Kommunala handledare

zHandledaren ska leda kompetensutvecklingen för en grupp kollegor med skiftande erfarenhet av IT som ett lärandets verktyg zFungera som förebilder i arbetet med en utvecklad lärarroll Kommunala handledare

z1 handledare på ca 60 ITiS-platser ca 150 timmars handledning/handledare z15 timmar/lärarlag och 20 timmar/seminarieserie finansieras av statsbidraget på 2100 kr/lärare zhandledning inte undervisning zhandledaren är examinator z7 dagars utbildning som finansieras av delegationen

Kompetensutvecklingen i arbetslaget zLärande i arbetet ygenom ett ämnesövergripande, problembaserat elevorienterat utvecklingsarbete tillsammans med elever zI arbetslaget (15 tim* handledning) ysom studiegrupp zI en seminarieserie tillsammans med andra arbetslag inklusive examination (20 tim* + 10 tim* handledning) *) Kommunal handledare *) Lärarutbildare

Lärarlaget/Studiegruppen zlärarna i arbetslaget tar eget ansvar för sitt eget lärande zstöd i form av handledning och anvisningar om läromedel ztillgodogöra sig satsningens teoretiska innehåll ysamtliga deltagare för loggbok zplanerar genomför och utvärderar ett utvecklingsarbete tillsammans med elever yutvecklingsarbetet ska vara ämnesövergripande, problembaserat och elevorienterat

Seminarieserierna z>25 personer, 3-5 lärarlag zbör representera olika skolformer, lärarkompetenser och stadier zfördjupa teoretiska moment och ge tillfälle till erfarenhetsutbyte runt utvecklingsarbetet zexamination sker i seminarieserien, skriftlig redovisning, loggböcker och använda läromedel, resultat och utvärdering zgärna samverkan över kommungränserna

ITiS Kompetensutveckling

ITiS Studiehandledning zwww2.skolverket.se/BASIS/itis2/ web/webhandledare/DDD/315

Läromedelsdatabasen zwww.itis.gov.se/studiematerial/index.html

Handledare från lärarutbildningen Samordnare på Universitetet är: Olof Ernestam Linköpings universitet, Fil.fak.kansli, Linköping. Tel: , Fax: , E-post:

Handledare från lärarutbildningen zDet kan vara önskvärt att blanda lärarlag från olika kommuner men det måste ske i samförstånd mellan inblandade kommuner och ekonomin görs upp mellan kommunerna zNär man har en seminariegrupp på minst 25 deltagare kan man efter anmälan till mig ta direktkontakt med Olof Ernestam och få kontakt med handledaren från lärarutbildningen.

Regionala mötesplatser? gymnasium.mjolby.se/itis/ FC?

Regional webbplats i E-län

region Östergötland ITiS platser (lärare i lärarlag)

Skolledarutbildning ht 99 zEn skolledare från skolor där arbetslag deltar zFokusering på rollen som pedagogisk ledare med ansvar för skolutveckling zAnordnare ht 1999 blir PM Datautbildningar AB z3 Heldagar: 25/10, 9/11 och 29/11 (en veckas studier) zSe vidare eller go.to/itis/

Skolledarutbildningen skall: zÖka förståelsen för rollen som möjliggörare zstärka insikten om ansvaret för att tillhandahålla bra förutsättningar för arbete med informationsteknik zöka insikten om ansvaret för etiska och demokratiska frågor i samband med IT zbidra till att skapa nätverk

region Östergötland ITiS infrastrukturpengar

Aktuell information om ITiS zITiS nationellt informationsmaterial  Regional ITiS-information (eller go.to/itis )