Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Supported Employment & Customized Employment
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Summering av brainstorm 2
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Prefekt, professor, ED, JD Matti Kukkonen
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Lärares planeringsarbete!
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.
SP Tvär Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Huvudområde offentlig förvaltning
Botnia-Atlantica Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå maj 2008 Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå
Gymnasiebiblioteksträff Carlsunds utbildningscentrum 4 Bibliotekets roll i vuxnas lärande. Projekt KUR 4 Från information till kunskap - Kurs på.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Projektledning.
För mer information om kursen eller för bokning, kontakta oss på eller Mål (Önskat Utfall) Större insikt.
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Forum för genusvetenskap
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
E-government – utbildningarna Blekinge Tekniska Högskola.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Att sätta mål Enligt SMART-kriterierna bör ett mål vara: specifikt
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Sociologi Introduktion.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Design, strategi, management
IPR och avtal Hur kan ett provningsuppdrag enligt en standardmetod sluta i en konflikt om uppdragsresultaten? Varför kan institut bli stämda för patentintrång?
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Socialpedagogiska programmet, 180 hp
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle

Utbildningsplan Företagsforskarskolans förberedande program för FoU-chefer i näringslivet 30 hp

Utbildningens mål Förbereda för näringslivets krav på ledare inom kvalificerad forskning och utveckling.

Upplägg 10 olika kursmoment Seminarier inom Tillämpad IT 7 sammandrag i internatsform och en studieresa Momenten kommer att löpa parallellt med de forskarstuderandes ämnesrelaterade doktorandkurser och genom processmetodiken hela tiden relatera till framtida yrkesverksamhet.

Omfattning Varje kursmoment omfattar 36 timmar. Utom Entreprenörskap och Affärsutveckling som omfattar 72 timmar. Seminarier Tillämpad IT 2 tim vardera Sammandragen omfattar 2-3 dagar/termin

1 Processen som metod Fokus ligger på att omsätta Företagsforskarskolans kursprogram i kombination med forskarutbildningens ämnesspecifika kurser på en kommersiell arena. Ha kunskap om och förståelse för processmetodiken samt kunna omsätta metoden i färdighet och tillämpning Genom reflektion identifiera hur kunskapen omsätts till färdighet på en kommersiell arena Ha insikt i och förståelse för omvärldsbevakning och kunna tillämpa omvärldsbevakning i sitt dagliga arbete Ha tränats i processmetodiken

2 Att leda och arbeta i projekt förståelse för projekt som form för att driva en process från idé till verklighet arbeta i en projektstyrningsmodell projektorganisation och projektroller leda och arbeta i projekt identifiera framgångsfaktorer och fallgropar

3 Entreprenörskap och affärsutveckling grundläggande kunskaper i företagandets problem och villkor identifiera och definiera företagsekonomiska begrepp och samband företagets starka och svaga sidor affärsplan och strategier

4 Juridik Rättsområden och problem med anknytning till forskning och utveckling regler inom immaterialrätten –patent-, mönster- och upphovsrätt –typer av avtal på området

5 Att arbeta med och i grupper Momentet syftar till att: Ge grundläggande kunskaper om gruppdynamik Utveckla eget förhållningssätt i konflikter Ge ökade kunskaper om mig själv som person Belysa grupprocessers betydelse för teamutveckling

6 Presentationsteknik deltagarna lär sig kommunicera idéer och projekt på ett mer övertygande, professionellt och säkert sätt deltagarna får nya verktyg som hjälper dem att framgångsrikt nå ut med sina budskap och att väcka och behålla ett auditoriums intresse deltagarna tränas att skriva professionella abstracts och pressmeddelanden deltagarna bygger upp självförtroende och lust att göra presentationer

7 Genus och Mångfald I kursen arbetar vi med att utveckla deltagarnas förmåga att granska verksamheter och texter ur kritiska genusperspektiv genusvetenskap, dess centrala begrepp och problemställningar genusrelaterade frågor kring ledarskap, organisation och entreprenörskap hur ett genusperspektiv kan användas i arbete med tvärvetenskapliga forskningsfrågor och i organisatoriska frågor – t ex kring frågor om jämställdhet

8 Internationell utblick Internationell utblick ska ge den studerande en tvärvetenskaplig internationell aspekt på forskning och utveckling inom sitt eget och närliggande vetenskapsområde. Omvärldsbevakning som verktyg för handlingsberedskap och orientering effektiviserar FoU processen Internationella arbetsformer Skillnader i affärskultur Konkurrensaspekter belyses

9 Beställarkompetens Företagsforskarskolans doktorander kommer i sin yrkesutövning att svara mer för upphandling och bedömning av forskning än att själv bedriva forskning. Det kräver god kännedom om: Upphandlingsprocessen Leverantörsbedömning Avtal

Seminarier Tillämpad IT Under programmet ges varje forskningsområde i uppgift att lyfta fram och orientera om IT–utveckling/användning inom ämnesområdet

Sammandrag I utbildningen ingår ett sammandrag per termin. Vid sammandragen fokuseras på den forskarstuderandes egen forskning och utveckling tillsammans med mentorerna från respektive företag. Sammandragen kommer också att ha vissa temata för att lyfta forskningsrelevanta frågor