SAAB I SESAR SESAR-Single European Sky ATM Research Program Ann Kullberg, Saab SESAR Program Manager Flygteknik 2010 Stockholm, 18-19 Oktober, 2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Clean is more than green!. Svenska Cleantechföretag – en dokumentationsidé.
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Europaparlamentariker
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Trio Enterprise Corporate and Concept Presentation
NEA forum - PEPPOL Sören Pedersen.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
GNS järnväg Håkan Sjöström
NetJobs Group AB (publ) Vision och strategi Finansiell plan och finansiella mål 2013.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Global Sustainable Cities Network
EUCEN European University Continuing Education Network -En internationell organisation med 212 medlemsuniversitet från 40 länder -EUCEN grundades 1991.
Sustainable City Hyllie - Framtidens stad redan idag
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
OWN LOGO CREATING THE MOBILE FUTURE Erik Stenberg, 14 Oktober 2009.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Aktuella frågor på EU-nivå
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Modellering med UML
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Ny E-tjänst för Nyps
PAUL NEMES Regionala projekt med gräns- överskridande samarbete – att växla upp erfarenheter och resultat från internationella projekt
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
Internationellt i Nacka kommun Policyn Nätverken Vänorterna EU-projekt.
IEE2 - Utlysning för 2011 Cecilia Thapper Energikontoret Skåne Malmö
Integrerat växtskydd modul 13 I Alvesta 18 mars 2014.
FINLANDS KEMISKA INDUSTRI
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Harry Robertsson, Teknisk Direktör, Stena Rederi AB
Välkommen!. Program 10.00Välkommen och uppdatering av vad vi åstadkommit hittills i gruppen (Gunne) 10.20Hur kan ett optimalt styrdokument se ut? Vad.
Åtgärdsbrister och – behov att motverka vägbarriärer Andreas Seiler SLU, Inst. för Ekologi 11.
Gränsöverskridande samarbete och mervärde i nordiska regioner Regional utvecklingsstrategi (RUS) Region Västerbotten 26 oktober 2012 Lisa Hörnström – Lise.
OCEANERA-NET utlysning 2014 This project has received funding from the European Union's Seventh Programme for research technological development and demonstration.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Standarder Standarder styr utvecklingen av produkter och tjänster i samhället Näst efter våra lagar och förordningar är det standarder som reglerar vår.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Gothenburg.
© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public ITE PC v4.0 Chapter 1 1 Operating Systems Networking for Home and Small Businesses – Chapter.
Styrteknik: Information om styrsystem, allmänt I1:1
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
”ECO-Innovation-Pilot and market replication projects” Total budget: 30 milj. EUR Drygt 40 projekt får finansiering ECO-Innovation.
18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning.
Regionkommittén. Regionkommittén (ReK) är ett rådgivande organ med uppgift att bedöma Europeiska unionens lagstiftning och politik ur ett lokalt och regionalt.
Systemdesign som process
Current and forthcoming calls - Department of Computer Science and Electrical Engineering FP7 calls FP7 Cooperation – ICT Call 6 Deadline: 13 April 2010.
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Experience from LiU Collaboration with Industry Ingegerd Bauren & David Lawrence Linköping University.
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
Tom Pååg Joakim Ahrens Fredrik Witte
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Care of Measuring cluster effects Gör EU:s strukturfonder någon nytta? Hur kan resultaten mätas? Varför blir det resultat?
1 Windows Azure Mikael ÖstbergTorkel Ödegaard. 2 Äshur Ashore Azzuure.
Biogas Sydost OH 1.
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
CHARTS Interreg IVC KULTURFORUM 23 NOVEMBER 2012 Tomas Olsson.
CLEANTECH BUSINESS NETWORK SUSTAINABLE BUSINESS HUB OvV7T9HMvgxt1i_WrSJ4jOXD0Lg4F3WS4.
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
Sharing Research Data – how to stay competitive
GDPR - General Data Protection Regulation
SLL om tjänster för det kommunala området
Manpower Sweden Otorhinolaryngology
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
Presentationens avskrift:

SAAB I SESAR SESAR-Single European Sky ATM Research Program Ann Kullberg, Saab SESAR Program Manager Flygteknik 2010 Stockholm, Oktober, 2010

Flygtrafikledning Ansvar Undvika kollisioner mellan flygplan (luftfarkoster) Undvika kollisioner på flygplatsen mellan flygplan, andra fordon och föremål på flygplatsen Ansvara för genomförandet och upprätthållandet av flödet av flygplan i luftrummet I Sverige Sveriges FIR (Flyg Informations Regioner) är uppdelat i två kontrollområden I varje kontrollområden finns det 15 sektorer, dvs 30 sektorer i Sverige. Varför Single European Sky? Flygtrafiken ökar, 2030 spår man en fördubbling av flygtrafiken jämfört med idag. Kapaciteten i Europa har nått sin begränsning Flygtrafikledningen i Europa är fragmenterad Det saknas optimering av flödet av flygplan på Europeisk nivå Flygtrafiken måste blir mer miljövänlig

SES – SESAR – FAB Single European Sky – Single European Sky ATM Research program – Functional Airspace Blocks FAB - Luftrummet SES - Lagstifning SESAR - Systemet

SESAR Single European Sky ATM Research Program Europas program för modernisering och av flygtrafikledningen Målsättning ATM kapacitet x 3 ATM-kostnaden x 0,5 / flygning Säkerhet x 10 Miljöpåverkan -10% Syftar till att: Utveckla ny teknik och prototyper för att möjliggöra validering av Europas framtida ATM koncept Förändra arbetsmetoder Formulera standarder Valideringsplattformar och standarder ligger sedan till grund för framtagning av produkter

VAD ÄR SESAR JOINT UNDERTAKING? Budget: 2100 M€ Public-Private Partnership: a première Innovationen kommer från industrin Offentlig finansiering för att uppnå stabilitet och påtryckning EUROPEAN COMMISSION EUROCONTROLTHE INDUSTRY = public-private partnership 700 mio€ 2 founding members 3 rd ‘founding’ member Created by the European Union Council Reg. N°219/2007

SESAR ÄR ORGANISERADE I TRE FASER: Definition phase Resulted in the European ATM Master Plan Implements the results of the development phase, delivers the performance increase foreseen in the ATM Master Plan Deployment phase Development phase Based on the Master Plan, results in Standards, new operational procedures, new technologies and pre-industrial components, Managed by the SESAR Joint Undertaking

SESAR arbetspaketsstruktur (High-level) Target Concept and Architecture Maintenance Validation Infrastructure Needs Management Master Plan Maintenance R&D Transversal Areas Long-Term and Innovative Research Programme Networking Operation WP 7 En Route Operation WP 4 TMA Operation WP 5 Information Management WP 8 SWIM Technical Architecture WP 14 Aircraft Systems WP 9 F/WOC WP 11 Non Avionic CNS System WP 15 En Route & Approach ATC Systems WP 10 Network Information Management System WP 13 Airport Systems WP 12 Airport Operation WP 6 ATM Network R&D Programme WP BWP 3WP 16WP EWP C Transversal Thread Operational ThreadSystem ThreadSWIM Thread 7

SESAR Teknikutvecklingens fyra fokusområden 4-D Trajectory Management Information Management Collaborative Network Planning Enhanced Automation Support

North European ATM Industry Group

SESAR JOINT UNDERTAKING NORACON EUROPEAN COMMISSION

Saabs deltagande i SESAR Förbättra trafikflöden och därmed sänka miljöbelastningen med ny teknik (trafikflöden i luften och marken). Saab deltar inom tre områden som ingår i begreppet Flow Control; köhantering i luftrummet, trafikledarnas tornsystem och ledningssystem till hantering av flygplanen vid gate Utveckla teknik så att regionala flygplatser kan drivas kostnadseffektivt Saab deltar tillsammans med LFV med vidareutveckling av konceptet Remotely Operated Towers Tillsammans med LFV etablera Sverige/Norden som valideringsplats för ny teknik och nya SESAR koncept Öka möjligheter för Sverige att påverka ATM-utvecklingen inom Europa

Flow Control Det övergripande målet är att optimera flödet av flygplan från gate till gate på ett sätt så att framförhållning skapas i systemet som möjliggör t.ex. gröna inflygningar och starter.

Flow Control Traffic Synchronization Vi utvecklar departure manager som optimerar flödet av flygplan från gate på flygplatsen och flödet av flygplan ut från TMA. ToC ToD ToC Departure Procedures feeding Network and Arrival process at destination ToCToD ToC Integrated Arrival and Departure process with link to Network and CDM

Flow Control Turn around Service Information Events Orders (voice) data (chat)

Flow Control Flygplatsens Flygtrafikledningssystem Utveckla flygtrafikledarnas system med de nya förutsättningarna som SESAR ger. Utvecklad kommunikation via datalänk Informationsutbyte mellan alla deltagare i flygbranschen System som bearbetar information och predikterar kommande händelser

Remotely Operated Tower Concept Fjärrstyrd flygtrafikledning Möjliggöra bibehållandet av länders infrastruktur av små och medelstora flygplatser på ett kostnadseffektivt sätt. Reserv torn för stora flygplatser

Konceptet Kontrollera ett antal flygplatser från ett kontrolltorn Remote Airport Remote Tower Centre Remote Airport

Tornet i Ängelholm kontrolleras från Malmö flygplats (ung 100 km)

Den tekniska utmaningen Fjärrstyra alla system som skapar förutsättningarna att utöva flygtrafikledning Com Kontrolltornet Tornet

System med befintliga interface till nätverk Radar Presentation Flightplan Data Presentation Automatiskt Väder Observations System Äldre system utan interface till nätverk Runway Light Control ILS-Interface Landing System Alert/Emergancy VCS-Voice Com System Omgivning till tornet ATCO visuella vy Omgivningsljud Fjärrstyrd kontroll av alla system i tornet

Flygtrafikledarens vy Skapas av: Nio stycken högupplösta digital kameror Zoom-kamera som ersätter den normalt använda kikaren

Flygplatsens ljud återges av två mikrofoner

360 presentation in kontrolltornet

Validering genomförd av flygtrafikledare Passive shadow mode Active shadow mode Advanced shadow mode

Utveckling i SESAR Systemet skall fungera dygnet runt i alla miljöer Olika förutsättningar på olika flygplatser Flygplatsspecifik utrustning Olika typer och olika tillgång på sensorer Digital teknik ger möjlighet till bättre ”bilder” än i verkligheten Bildbehandling Identifiering av icke önskade föremål på rullbanan Utveckla konceptet med mer automatisering och stödsystem. Användarvänlighet Beslutstöd

Flygtrafikleda flera flygplatser från ett torn Kontrollera flera flygplatser från ett torn innebär utökade krav på nätverk, omkonstruerad arbetsstation med hänsyn tagen till resultat från “proof of concept”, utökade behov av status och nya önskemål om presentation av information. ?

Reserv torn (Contingency) Installation av fjärrstyrd tornteknologi. En eller flera master där kameror är monterade. X

Reserv torn som stöder lokal flygtrafikledning Förstärkt lokal flygtrafikledning genom att integrera information som kommer från reservtornets kameror. Alt. visual view