Uppföljningsbesök 2002. Uppföljningsbesöken 2000-2001 Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Sundsvall den 25/ Kommuner i Västernorrland och Hälsingland Välkomna till nätverksmöte inom Språk, läs och skriv.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 september 2003.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Vadstena 30/ •ITIS ÅR 2002, Platser 2001/2002 •Behov av skolledarutbildning ht 2001? •Extra.
Utveckla din Praktiska IT
AU Digital samverkan LO Process
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Processorienterat förbättringsarbete
Läroplansträff Välkomna.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Hej och välkomna!.
1700 Mkr under åren –alla skolor i alla kommuner –komplettera och förstärka –folkhögskolor deltar med 1500 platser 2002 ? Kompetensutveckling.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Linköping 16/ ITIS år 2002, Platser 2001/2002 Skolledarutbildning vt 2002 Handledarstöd Informationskampanj.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Behov av habilitering och rehabilitering
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Linköping 15 november 2002 Avslutning av ITiS kompetensutvecklingssatsning Redovisning och ev. återbetalning.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
IT som stöd för kvalitetsarbetet
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Samordnad Individuell Plan
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
ITiS hittills… Deltagande lärare 1999 – Deltagande lärare 2002 ca ca Handledare 1999 – Utbildade skolledare 1999.
ZLägesrapporter kommunvis zVad händer med ITiS i kommunerna? Besök under våren/hösten 2000 zKommunala ITiS-hemsidor zÅrets ITiS-arbetslag år 2000 i Östergötland.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Kamratutvärdering Lerum
Nätverk för lärare i NO/Teknik i grundskolan
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Region Östergötland Nätverk för IT och lärande Mjölby den 19 mars 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare 2003 ingår nu i nya myndigheten för skolutveckling.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Temagrupp Bild och form 20 september 2013.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 november 2003.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Rekommendationer för fortsatt arbete med de regionala digitala agendorna Skapa en förståelse bland inblandade aktörer för varandras olika logiker Arbeta.
MIK i utveckling. Om syftet med det systematiska MIK-arbetet.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Workshop om det nationella RUC-nätverkets framtida roll
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Skolutveckling tillsammans, Topp
Uppföljning av Temagrupper och processtöd ÖK mars 2011
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Regional arbetsgrupp- handledarskap har följande uppdrag
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Uppföljningsbesök 2002

Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs i olika delar av landet och hur den påverkat och integrerats i det skolutvecklingsarbete som pågår. Besöken har också visat sig fungera som ett tillfälle för de kommunala företrädarna att sammanfatta sina erfarenheter och påbörja sina diskussioner om hur dessa skall tillvaratas och vidareutvecklas.

Uppföljningsbesök 2002 Uppföljningsbesöken planeras och genomförs under våren De personer i kommunen som bör delta i dessa möten, är förvaltningschef/-er inom skolområdet, kommunpolitiker, utvecklingsledare, kommunal kontaktperson, IT-representant (kommunal kontaktperson för infrastrukturdelen/IT-ansvarig i kommunen) samt en representant vardera för skolledare och handledare. Besöken genomförs av regionens samordnare.

Syftet med uppföljningsbesöken 2002 Besöken avser att ge Delegationen en bred bild av hur satsningen genomförs i landet. De ska bidra till att synliggöra vad som skett under satsningens gång genom att inhämta kommunernas erfarenheter av satsningens genomförande på lokal nivå. Stödja den kommunala diskussionen och planeringen kring hur de resurser (såväl infrastruktur som kompetensutveckling) som satsningen bidragit till att skapa, kan stödja det fortsatta skolutvecklingsarbetet i kommunen. Fånga upp förväntningar på eventuella statliga stödinsatser framgent.

Redovisning av uppföljningsbesöket RS rapporterar kommunens svar i en databas (ej offentlig) Kommunen utser en egen rapportör som dokumenterar mötet och de ev. beslut kommunen tar, för att ha en nulägesbeskrivning att utgå ifrån i det fortsatta arbetet.

Frågeområden vi besöken Tekniken ITiS kompetensutveckling ITiS och andra pågående utvecklingsprocesser ”Efter ITiS”

Tekniken Hur bedömer kommunen skolornas tillgänglighet till Internet Hur bedömer kommunen elevers och lärares tillgång till E-post Kommunens planer för skol-IT, vad det gäller långsiktighet Kommunens planer vad det gäller långsiktighet och ekonomi 2003 och framåt, för att garantera att insatser gjorda under ITiS-perioden (Infrastrukturbidraget) kan leva vidare. Hur är nuläget vad avser relationen pedagoger /tekniker i kommunen? Är detta en förbättring eller försämring i förhållande till tiden före ITiS Hur kommer ITiS-datorerna, som arbetsredskap för läraren, att hanteras ”efter ITiS” ?

ITiS kompetensutveckling Vilka bestående effekter tycker sig företrädare för kommunen kunna se i och med ITiS kompetensutveckling Har kommunen någon kommunal fortsättning på ITiS kompetensutveckling? Hur uppfattar kommunens företrädare den modell man har använt sig av för ITiS kompetensutveckling? (arbetslag, handledare, seminarieserier, dokumentationskrav, datorn, lärande i arbetet etc.)

ITiS och andra pågående utvecklingsprocesser Uppfattar kommunen att det finns en koppling mellan de olika statliga satsningarna på skolan som nu pågår? (Värdegrundsprojektet, Timplanedelegationen, Attraktiv skola, Skolverkets olika insatser etc.) Tycker kommunens företrädare att staten ska ägna sig åt den här typen av satsningar, d v s. projekt med öronmärkta pengar som pågår under en viss tid, där tydliga ramar och villkor finns för deltagande? Hur tycker kommunen att organisationen av ITiS (olika nivåer, lokalt ansvar inom centrala ramar) har fungerat? Hur uppfattar kommunen samarbetet med lärarutbildningen i seminarieserien?

”Efter ITiS” På vilket sätt kommer kommunen att säkerställa att erfarenheter som satsningen har genererat tas tillvara och utvecklas? Vilka förväntningar finns på staten/regionen/kommunen inför framtiden?