Funktionell ämnessyn i religion

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Livsåskådning och religion
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Processtödjare 16/
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
Några av antropologins karaktärsdrag
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Kärnvärden.
Lärares planeringsarbete!
Lokal Pedagogisk Planering
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Religionsdidaktisk introduktion Det religionsdidaktiska forskningsfältet --- Christina Osbeck
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Tema Kär och galen.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kommunikation och samspel
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Björkgren.  De uppsatta målen för undervisningen bör vara i samklang med arbetsmetoderna och utvärderingen  Utvärdering handlar i grunden.
Tänk själv – Tro fritt! Om religionens plats i skolan
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Religionskunskap A 50p.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Samhällets ojämlikhet
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Politisk Geografi.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Välkomna till styrd helpdesk
Lära för livet!.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Sociologi Introduktion.
Begreppet undervisning
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Religion.
Presentationens avskrift:

Funktionell ämnessyn i religion 2.12.2010

Den didaktiska triangeln Ämnet religion Den didaktiska triangeln Eleven Läraren

Den didaktiska triangeln (Afdal m.fl. 1997) Innehåller i sin enkelhet de mest centrala aktörerna i pedagogisk verksamhet Tyngdpunktsområden i religionsundervisningen Visar på växelverkan mellan aktörerna Beskriver både undervisning och fostran som kulturbestämd verksamhet Ämne kan också ersättas med ordet kultur

Den didaktiska triangeln KULTUR Den didaktiska triangeln Eleven Läraren

Religion är ett kulturämne i skolan på liknande sätt som modersmål och litteratur (livskunskapsämne), språk, historia, musik och bildkonst är det Genom religionsundervisningen för vi eleven djupt in i det finländska kulturarvet, själens landskap, värderingar. Samtidigt är denna fördjupning inåt också en rörelse utåt  beredskap att möta en multireligiös värld och leva i gemenskap, respekt och konstruktivt samarbete

Ämnet Eleven KULTUR Läraren Mål, utvärdering Styrdokument Arbetssätt Läromedel

Kultur blir en gemensam arena för människor och ämnet religion Kultur är den sammanbindande faktorn i den religionsdidaktiska modellen Kultur blir en gemensam arena för människor och ämnet religion Kulturantropologen Mikael Kurkiala definiera kultur på följande sätt: Människan är som kulturvarelse skapad att programmera sig själv (genetiskt sett relativt oprogrammerad jfr med andra arter) Normer och värderingar binder samman människor i gemenskaper Föreställningar om hur världen ser ut och hur världen borde se ut Vi kan inte se vår egen kultur (hemmablindhet)

Primärkultur och sekundärkultur Kultur och etnicitet ingen nödvändig relation mellan gemenskap och etnisk tillhörighet Primärkultur och sekundärkultur Primärkultur = den man socialiseras in i som barn Sega strukturer Sekundärkultur = senare insocialisering Flexibla strukturer ”Att kasta tjejkast” Kultur sitter inte (bara) bakom pannbenet, utan kultur förkroppsligas i våra rörelser, sätter sig i våra smaklökar och vårt känsloliv

Kultur är inget man byter eftersom det sitter i kroppen Kultur är inte ett val utan en realitet Se närmare i Kurkialas föreläsning http://www.ungdomsstyrelsen.se/ad2/user_documents/Mikael_Kurkiala.pdf

Funktionell ämnessyn Paradigmskifte i ämnessyn inom humaniora från formalisering till funktionalisering, från stoff- till funktionscentrering En överbetoning av formella färdigheter har skett på bekostnad av meningsfullt innehåll och kommunikation i undervisningen förtrogenhet med den egna religionen kan i undervisningen ensidigt handla om bibelkunskap, kyrkohistoria, kristen tro, ansvar och etik

men s.k. faktakunskaper (information) är nödvändigtvis inga meningsfulla kunskaper om dessa inte står i dialog med och konstrueras och förstås utifrån elevens erfarenheter och eget kunskapssökande en övergång från det stoffcentrerade till det funktionscentrerade håller på att ske även på ett metodplan (ämnesdidaktiken) denna utveckling kan, trots många fördelar, medföra en fara för att ”barnet åker ut med badvattnet

i en övergång till en funktionell ämnessyn är det alltså viktigt att upprätthålla en relation till ett genomtänkt kunskapsinnehåll förståelse för den egna religionen och andras, och för religiöst tänkande överlag, kan alltså inte utvecklas utan ett kunskapsinnehåll i religion men inte heller utan empatiskt tänkande, inlevelseförmåga, t.ex. genom drama och rollspel i undervisningen

i en funktionellt inriktad undervisning bör eleverna bli förtrogna med själva faktainnehållet, men samtidigt tänka sig in i hur de olika aktörerna tänkte, kände och resonerade kunskapsinnehållet är centralt i allt empatiskt tänkande; det är svårt att leva sig in i en specifik miljö och situation utan att ha kontextuell kunskap

Den funktionella ämnessynen innebär att det man gör i undervisningen har relevans , en mening Det innebär att det man berättar, diskuterar, skriver, läser, upplever och lär sig ingår i ett meningsfullt sammanhang Målet är att religionsundervisningen upplevs som en autentisk situation

Det eleverna samtalar, (be)skriver, granskar, undrar och förundras över har alltså en verklig mottagare, dvs. deras kamrater och läraren Viktigt att i undervisningssituationen kunna ge positiv respons till sina kamrater   Trygg och positiv atmosfär i klassen är en grundförutsättning för aktivt och meningsfullt deltagande

Syftet med RE (ev.luth.) är enligt läroplanen att: göra eleven allsidigt förtrogen med religiös kultur ta fram faktorer som är viktiga för elevens utveckling och tillväxt eleverna får hjälp med att förstå religionens betydelse för honom eller henne själv eleverna får hjälp med att se religionens inflytande i samhället och kulturen religiös och livsåskådningsmässig allmänbildning

Uppgiften för undervisningen i årskurserna 1- 5 är främst att eleven får stöd i att bygga upp sin världsåskådning att eleverna informeras genom fakta och egna erfarenheter om religiositeten i omvärlden att eleverna görs förtrogna med Bibeln och uppmuntras till att växa till etiskt omdömesgilla och ansvarsfull människor

Elevens kunskaper i läroämnet religion kan i ett funktionellt perspektiv ses som redskap som eleven kan använda meningsfullt kunskap i religion är inte något opersonligt och abstrakt att den kunskap de får i skolan har samband med den värld de känner till utanför skolan att de läroprocesser som sket i ämnet inte är det enda sättet att lära sig något om religion att initiativet inte alltid är lärarens, dvs. att de själva har inflytande på och ansvar för den inlärning som sker i skolans sammanhang