Praxis och professionell utveckling Göteborgs universitet 4-5 oktober 2007 Petri Salo, Tammerfors universitet, Finland Pedagogisk praxis.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredande text - källkritik.
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
Evidens i paradigmen kvantitativ forskning och kvalitativ forskning
Finlandssvenska och sverigefinska
Stockholm den 19. november 2010 Jaakko Seikkula. INTERSUBJEKTIVITY IN PSYCHOTHERAPY AND CONSULTATION ”Life is not psychology but dialogical music” Colwyn.
Skolan i rörelse
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Källbystugans kvalitetsarbete
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Historiebruk.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Historiens historia Historia och historiesyn under 3000 år.
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
 Staffan Hellberg & Tobias Engström  STS HT03-VT09  Utbytesår, engagemang, sidoprojekt, tilläggskurser  Bra år - positiva till STS! Om oss alumner.
Lärares planeringsarbete!
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Vad är du för typ av person?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Värdegrund i äldrevården Astrid Norberg
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Att övertyga ! Disposition och mall.
Välkommen till STs påbyggnadsutbildning i Arbetsmiljö.
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
För kunskap och bildning NY TEKNIK I UNDERVISNINGEN Henrik Laurén Forskningens fronter
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Föreläsning Sandvika
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Argumenterande text.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
nationellT kommunikationskoncept presumtiva studenter 2015
Religionskunskap A 50p.
Lärarrummets sociologi Petri Salo – Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen Introduktionskväll för lärare i Kronoby kommun.
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
Främjande av hälsa och lärande genom skolmåltider i ett nordiskt perspektiv. (Prospects for promoting health and performance by school meals in Nordic.
Sexuell Hälsa Bakgrund 1.Antal fall av klamydia ökar (mest i åldern ) 2.Unga människor har fler partners 3.Unga reser mer 4.Otillräcklig användning.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Religion?.
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Några exempel från Steve Jobs.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Dissad och missad - funktionshinder i Sveriges television Gunilla Jarlbro och Michael Rubsamen.
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Vad är historiebruk för spännande?. – Historiebruk handlar om hur vi använder (brukar) historia i samhället i olika sammanhang och för olika syften. –
Lärarnas Yrkesetik i Norden
Berättigande-villkor
Välkommna till BE Nej jag bara skoja det är bildspel vecka ® BrucElvis
Inspelad återkoppling vid handledning av självständiga arbeten
Berättigande-villkor
Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet
Religion.
Presentationens avskrift:

Praxis och professionell utveckling Göteborgs universitet 4-5 oktober 2007 Petri Salo, Tammerfors universitet, Finland Pedagogisk praxis En reflektiv medvetenhet om de omständigheter* som påverkar och formar lärarens agerande i skolan och klassrummet (Stephen Kemmis 2006) Tradition, historia, politik, ekonomi, sociala och fysiska fakta Följder med tanke på moraliska och etiska aspekter *sakförhållande som har (beledsagande) betydelse i (visst) sammanhang

Praxis

Aktionsforskning om och i pedagogisk praxis Vems berättelse, dvs. gestaltning av lärares (professionella) verklighet är den mest intressanta och giltiga? Forskarens Lärarens Bådas ( this is my truth/story, tell me yours )

Fem principer för att kunna ta ställning till kvaliteten i berättelser om (dokumentation av) aktionsforskning Principen om historisk kontinuitet Hur och varför har ett givet sätt att fungera/agera kommit till? Principen om reflexivitet Hur uppfattar man verklighet, kunskap och forskningssubjektet? Principen om dialektik Hörs allas olika röster? Är de autentiska? Kommunicerar man med varandra? Den pragmatiska principen Vad är utfallet? Med tanke på att åstadkomma mera fungerande verksam- hetsformer, med tanke på att få aktörerna att tro på sin kapacitet och möjligheter att agera och påverka Principen om associationsrikedom Väcker berättelsen mentala bilder, minnen, associationer – känslor? Action research as narrative: five principles for validation Hannu L. T. Heikkinen, Rauno Huttunen and Leena Syrjälä Educational Action Research, Vol. 15, No. 1, March 2007, pp. 5–19

Det gällande sättet att fungera/agera har ett givet ursprung En god forskare/aktör är medveten om sitt tänkande och kunnande Sanningen kommer till i växelverkan Det som är fruktbart och fungerande är sant God forskning berör och väcker känslor GOD AKTIONSFORSKNING PROFESSIONELL LÄRARVERKSAMHET