VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI UPPDRAGET! Start våren 2004 Klart hösten 2005.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Regional digital agenda för Östergötland
Välkommen till en kort beskrivning av nyttan med att använda MPS, en ORR®- produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel.
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Nordisk slutkundsmarknad
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Affärside Fallskyddspecialisterna är ett komplett fallskyddsföretag vilket innebär att vi förutom försäljning av fallskyddsprodukter och räddningssystem.
Etiska Rådet – On Tour – Underprissättning.
Miljömålsberedningen Miljömålen i förändring – exemplet långsiktigt hållbar markanvändning Rolf Annerberg Miljömålsberedningens ordförande.
FoI Byggnadsverk – Trafikverket, SBU, SP m fl
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Processorienterat förbättringsarbete
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Tillgänglighets- uppdraget
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Om utformningen av statlig tillsyn
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Välkommen till ESF:s seminarium
Välkomna till en dag om eArkiv
Upphandlarnas roll i säkerhetsarbetet GNS
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Modell för Utveckling av ledningssystem
Anläggningsbranschen
Tillsammans för världens säkraste vård
Normering, tillsyn, kunskap
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Stålindustrin i Bergslagen Samarbetsformer och Partnerskap Gemensam syn.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Konferens 4S-ledningsnät
Nya Banverket, vad händer inom upphandling? Banverkets Upphandlingsdag 13/
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
HKU Handgriplig kvalitetsutveckling
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Funktionsentreprenad med helhetsåtagande – mer väg för pengarna
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Kommuner i samverkan – Anna projektet
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Giftfri miljö Strategi för Stockholms län Helen Barda.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Uppföljning av den Europeiska sammanhållningspolitiken med fokus på nordiskt och svenskt.
Erfarenheter Upphandling NVF 3-4 juni 2010 Konkurrensen Affärsformer Beställarstrategi BEMAG, version
NVF Organisering og Marked Trondheim, Norge 9 Juni 2011 Stefan Engdahl Direktör Investering 9 Juni 2010.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Introduktion till energieffektiviseringsnätverk. Program 9.30 Inledning – Landshövdingen, Magdalena Andersson 9.50 Presentationsrunda Nätverksmodellen.
MÅL OCH MÅLOMRÅDEN.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Miljömålen består av tre slags mål
I offentlighetens tjänst
Verktyget Utmärkelsen….
Stickprov inom investering
Miljömålen består av tre slags mål
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI UPPDRAGET! Start våren 2004 Klart hösten 2005

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI Syfte: Skapa förutsättningar för ett långsiktigt kostnads- effektivt samarbete med verkets utförare genom en ökad användning av fler anskaffningsformer. På ett bättre sätt utnyttja den totala kompetens som finns inom anläggningsbranschen. Avgränsning: Strategin omfattar investerings-, underhålls-, drift- och färjeverksamheterna.

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI STRATEGI : (Bonniers svenska ordbok) ■ KONSTEN ATT FÖRA KRIG ■ KONSTEN ATT PLANLÄGGA I STORT ■ TILLVÄGAGÅNGSSÄTT LÅNGSIKTIG INRIKTNING. KRÄVER UTVECKLING, KOMPETENSUPPBYGGNAD OCH ERFARENHET.

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI Fungerande beställar- och utförarmarknad Ansvar för rätt verksamhet Upphandlingsansvar Resursansvar Produktionsansvar Upplysnings-/ säljansvar Nuvarande fokus Nytt fokus Beställaren Utföraren

FRÅN BESTÄLLARSTRATEGI TILL KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI Användarna av vägtransportsystemet är kunder till Vägverket På uppdrag av samhället är Vägverket kund på anläggningsmarknaden Leverantörer är de företag som Vägverket anlitar för att genomföra verksamheten Förtydliga kund- och leverantörsrollerna

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI För att ge förutsättningar för ett utvecklat samarbete med Vägverkets leverantörer krävs att verket i mindre utsträckning styr aktörerna med detaljerade och tekniska specifikationer. Beställningarna ska i större utsträckning inriktas på att upphandla funktioner och av slutkunderna efterfrågade effekter genom att bättre utnyttja leverantörernas kunskap och kreativitet. Vägverkets interna föreskrifter: ”Arbetssätt, organisation och beslutsordning”

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI STRATEGIDEL Kostnadsutveckling Fungerande kund- och leverantörsmarknad Utvecklade kontrakts- och samverkansformer Utvecklad uppföljningsmetodik Utvecklad erfarenhetsåterföring Utvecklad vägarkitektur Utvecklad materialteknologi Produktionsteknisk utveckling Upphandlingsteknisk utveckling Kompetensutveckling/ FUD Utvecklat nordiskt samarbete UNDERLAGSDEL

VÄGVERKETS KUND-/ LEVERANTÖRSSTRATEGI PRIORITERAT MÅL: En dämpad kostnadsutveckling högst på samma nivå som konsumentprisindex. Kostnadsutvecklingen!

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI Nuvarande former: Inriktning: Utvecklade kontrakts- och samverkansformer! Utförandeentreprenader Totalentreprenader Funktionsentreprenader Samverkansformer Partnerskap Livscykelansvar Övrigt VI SKA SPELA PÅ ALLA TANGENTERNA!

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI Utvecklade kontrakts- och samarbetsformer

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI Upphandlingsteknisk utveckling Skapa ökade erfarenheter av: ■ utformning av förfrågningsunderlag ■ fördelning av risker och krav ■ kontraktsvillkor ■ ersättningsformer ■ garantiåtaganden

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI Det nordiska samarbetet och kunskapsutbytet ska intensifieras Projektet ”Gemensam nordisk anläggningsmarknad” ska genomföras - Vägverket ska genomföra sina delar av prioriterade projekt - Resultaten från övriga nordiska länders projekt ska tas till vara Utvecklat nordiskt samarbete

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI HK/Avdelning Verksamhetsstyrning Mätbara etappmål Handlingsplaner Verksamhetsplanering Verksamhetsuppföljning Genomförandet Strategin genomförd inom maximalt en 10-årsperiod.

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI Genomförandet Milstolpar - Etappmål Drift Underhåll Investering BeläggningÖvrigt SAMVERKAN  Nya GPD: 2007 = 50 % 2009 = 100 % FUNKTION   50 % SAMVERKAN  2007 = 25 %  2009 = 50 % SAMVERKAN  2007=10% av antalet objekt  2009=30% av antalet objekt TOTAL  30 % av objekt klara för byggstart inom 2 år FUNKTION  1 objekt per region klart för byggstart inom 2 år

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI Strategin finns på nätet!

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI ORGANISATION OCH ARBETSSÄTT Styrgrupp: Per Wenner Joakim Jarnbring/Lars Jacobsson Tom Ramstedt Rolf Johansson Håkan Wilhelmsson Redaktör: Nils-Erik Schmidt

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI Underlag: Projektdirektiv Arbetssätt, organisation och beslutsordning (VV interna föreskrifter) Gemensam nordisk anläggningsmarknad (Rapport till Nordiska Ministerrådet) Beställar-/utförarmodellen - erfarenhetsuppföljning (NVF-rapport) Sex år med beställar-/utförarmodellen (Rapport från Riksrevisionsverket) Demonstrationsprojekt för utveckling av anläggningsprocessen (IVA:s Anläggningsforum)

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI Beskriva ambitionsnivå, kvalitet och mängd för vad som ska göras med hjälp av åtgärds- och effektsamband. Välja entreprenad- och samverkansform och genomföra upphandling och uppföljning. Svara för att produkten utformas så att den tekniskt uppfyller ställda krav. På rätt sätt genomföra den beställda verksamheten. Fungerande beställare Fungerande leverantörsmarknad

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI Utvecklade uppföljningsformer Uppföljningarna ett hjälpmedel för fortsatt verksamhetsutveckling Ökad användning av produktrevisioner, stickprov, riktad provtagning Gemensam utveckling av uppföljningsrutiner

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI Erfarenhetsåterföring Systematisk erfarenhetsåterföring en förutsättning för ständiga förbättringar Vägverket ansvarig för att utveckla rutiner för en fungerande erfarenhetsåterföring

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI Utvecklad materialtekonlogi Förbrukningen av naturresurser ska reduceras så att Sverige lever upp till ingångna globala miljöavtal Materialåtervinning liksom användning av material i väglinjen ska öka.

VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI Prioriterade områden: ● Produktions- och arbetsmetoder för en fortsatt miljöanpassning ● Säkerhet vid fasta och rörliga vägarbetsplatser för personal och trafikanter ● Alternativ materialteknologi för minskad användning av naturresurser Produktionsteknisk utveckling