Kundforum Material från Hjälpmedelscentralen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Att söka till högskolan
Tema Konsumtion/Avfall/Återvinning
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Ta ett steg, öppna nya dörrar! Utveckla och utvecklas! JÄMRESURSEN II
Markör Marknad och Kommunikation AB
material till Kundforum
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Information kring Tema Hjälpmedel på 1177.se
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Föräldramöte P Inför säsongen 2011/2012.
Bengt Andersson Hjälpmedelsinstitutet
Information från Hjälpmedelscentralen
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Kursrapporten Vad du behöver veta som lärare Ulf Holmgren december 2011.
Resultat Tolkcentralens brukarenkäten 2011 Under hösten 2011 genomförde vi på Tolkcentralen en brukarenkät. Enkäten skickades ut till registrerade brukare.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Arlanda - Arvidsjaur.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Sammanställning genomförd av: Susanne Malmquist, Codeq AB.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Nya lokalerna i Frescati backe (ej med i gamla systemet) Övrigt: Mätningen.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Institutionsägda lokaler Övrigt: Mätningen är gjord terminstiden för VT13 (undantag.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Framtidens roll som förskrivare
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Varumärket Luleå kommun
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Cytbussen Projekttid: april-maj samt september- oktober 2012 Deltagande enheter: Kvinnohälsan i centrala Östergötland och Barnmorskemottagningarna i östra.
Kundforum Skövde 11 november 2010
Välkomna till klass 3!.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Utvärderingen läget idag vad gäller det som behövde åtgärdas  Möten för samarbetsparter  Hålls vid rätt tidpunkt  75% helt eller delvis.
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
Välkomna.
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
Presentationens avskrift:

Kundforum 2012-09-13 Material från Hjälpmedelscentralen Utbildning till kund Kundforum 2012-09-13 Material från Hjälpmedelscentralen

Vad har hänt se´n Kundforum 2011?

Utbildningar & visningar hösten 2011 Enligt beslutad planering Lyftselar Specialanpassningar Kommunikation / kognition / EP-larm VISNING upphandlat sortiment kommunikation / kognition /EP-larm

Hur blev det ? Hösten 2011 Lyftselar Specialanpassningar 12 deltagare, 50% AT 50% SG, fr f a kommunanställda Utbildningens innehåll 5,3 av 6 Utbildningens användbarhet 5,4 av 6 Kvalité på studiematerial 5,4 av 6 Några av de viktigaste lärdomarna: lyftselar är verkligen olika! Prova olika byglar – inte alltid standard är bäst. Att bygeln har otroligt stor betydelse….. Mer tid önskas En bättre bas behövs innan denna kurs Jättebra! Men mer tid – man blir smått åksjuk av att testa så mycket……………… Specialanpassningar

Hur blev det ? Hösten 2011 Specialanpassningar – inställt , för få sökande Kommunikation: Workshop Multi Comai 5 deltagare, AT, 60% PV 40% Habilitering Utbildningens innehåll 5,0 av 6 Utbildningens användbarhet 4,8 av 6 Kvalité på studiematerial 5,0 av 6 Några av de viktigaste lärdomarna: bra överblick, hur man kan använda och för vilka personer det kan passa, mycket informativt, att den går att återanvända Vill ha mer om hur man lägger in via dator Bra med liten grupp, bra att ha egen utrustning att jobba med

Hur blev det ? Hösten 2011 VISNING upphandlat sortiment kommunikation / kognition /EP-larm Välbesökt och uppskattat! Antidecubitusmadrasser – extrainsatta kurser Sjuksköterskor, kommunanställda Utbildningens innehåll 5,4 av 6 Utbildningens användbarhet 5,5 av 6 Kvalité på studiematerial 5,2 av 6 Några av de viktigaste lärdomarna: se skillnaden mellan de olika madrasserna, få känna & klämma, att grundligt gå igenom användningsområde Önskar mindre focus på trycksår – mer på hur man väljer rätt madrass Välbehövlig utbildning – ser fram emot förskrivarutbildningen

Utbildningar våren 2012 Enligt beslutad planering Kommunikation / kognition / EP-larm Antidecubitusmadrasser Specialanpassningar El-rullstolar Sitt- och ryggdynor Rollatorer – övriga gå / stå / träningshjälpmedel

Hur blev det? Våren 2012 Kommunikation – DAF /FAF genomfört! 4 deltagare, logopeder Utbildningens innehåll 4,8 av 6 Utbildningens användbarhet 5,3 av 6 Kvalité på studiematerial 5,3 av 6 Några av de viktigaste lärdomarna: all information om hjälpmedel är bra! Gav kunskap om användning och utskrivning av hjälpmedel vid stamning Kanske lite ont om tid, heldag hade behövts

Hur blev det? Våren 2012 Antidecubitusmadrasser genomfört! Totalt ca 100 deltagare, sjuksköterskor, fr f a kommunanställda – några PV Utbildningens innehåll 5,0 av 6 Utbildningens användbarhet 4,7 av 6 Kvalité på studiematerial 4,8 av 6 Några av de viktigaste lärdomarna: överblick över sortiment och vilka man använder till vad, bra tips, bra varierat med demo och undervisning, uppfräschning av trycksårsprofylax, tips var jag ska söka info Önskar mer handfasta råd om hur man väljer rätt madrass Hur man förskriver Lite svårt följa med i förteckning över madrasser Specialanpassningar inställt! El-rullstolar genomfört 3 av 4! Sitt- och ryggdynor genomförs 2 av 4! Rollatorer – övriga gå / stå / träningshjälpmedel framflyttas!

Hur blev det? Våren 2012 El-rullstolar genomfört 3 av 4! 28 deltagare på 80 platser, AT, 66% kommun – övrigt PV Utbildningens innehåll 4,9 av 6 Utbildningens användbarhet 5,6 av 6 Kvalité på studiematerial 5,4 av 6 Några av de viktigaste lärdomarna: vad det finns för olika slags stolar – kvalité - användningsområde Sitt- och ryggdynor genomförs 2 av 4!

Hur blev det? Våren 2012 Specialanpassningar inställt! Rollatorer – övriga gå / stå / träningshjälpmedel framflyttas!

Visningar våren 2012 Enligt beslutad planering Upphandlat sortiment sängar mm genomfört! Hjälpmedel i sortiment – urval: manuella rullstolar och hygienhjälpmedel genomfört! Visning av hjälpmedelscentralen för nya förskrivare genomfört!

Utbildningar & visningar hösten 2012 Återstår enligt beslutad planering Sitt-o ch ryggdynor i upphandlat sortiment (Uddevalla) Lyftselar och byglar i sortiment Specialanpassningar Rollatorer – övriga gå / stå / träningshjälpmedel Kommunikation / kognition / EP-larm VISNING upphandlat sortiment och workshop pågår vecka 37 VISNING av Hjälpmedelscentraler för nya förskrivare

Utbildningar våren 2013 Antidecubitusmadrasser samtliga HMC v 9 El-rullstolar samtliga HMC v 15 Sitt-och ryggdynor samtliga HMC v 22 Kommunikation samtliga HMC, men olika veckor Kognition samtliga HMC, men olika veckor EP-larm samtliga HMC, men olika veckor

Visningar 2013 Visningar – kopplat till upphandlingar Visning / workshop upphandlat sortiment – el-rullstolar & manuella rullstolar – samtliga HMC februari - mars Visning / workshop upphandlat sortiment – samtalsapparater, programvara & stativ – samtliga HMC preliminärt september Dessutom Visning av Hjälpmedelscentralerna 1 gång per termin och central

Dessutom gäller fortfarande……… Är du intresserad av annan kundanpassad utbildning, uppdragsutbildning, vill framföra önskemål om alternativ dag för utbildning etc. kontakta utbildningsgruppen på Hjälpmedelscentralen via info.hmc@vgregion.se eller Kundtjänst telefon 010-473 80 80

Förra Kundforum önskade också …… Produktvisning upphandlat sortiment – flera tillfällen per HMC för att undvika att säljarna ringer runt och bokar tider Visa allt i sortiment ett ”förstärkt” utprovningssortiment för ex.vis nya förskrivare

Hur blev det med nytt upplägg av visningar?

Hur blev det med nytt upplägg visning av sortiment Man rullstolar/hygien maj-juni 2 dgr per HMC, två olika veckor Lagom många utställare Bra visa bara det som är i sortiment Bra få info, fråga om & ge synpunkter Bra göra reklam för begagnat Lärt mycket småtips Samlad bild – jättebra Tips om vad som passar ihop Behövs visningar med jämna mellanrum ”tummen upp” från 48%

Hur blev det med nytt upplägg visning av sortiment Man rullstolar/hygien maj-juni 2 dgr per HMC, två olika veckor Väldigt få leverantörer representerade Representanter saknades för en del firmor Dåligt engagemang hos en del firmor Inte så mycket nytt eller matnyttigt Lite tunt Inget om kognition trots allmän visning Önskar större visningssortiment Prisbilden Fattas det reklam för evenemanget eller varför så få besökare? ”tummen ner” från 8%

Hur blev det med nytt upplägg visning av sortiment Man rullstolar/hygien maj-juni Sängar januari 2 dgr per HMC, två olika veckor Antal besökare Borås 27 +12 39 Mölndal 58 + 24 82 Skövde 63 Uddevalla 23 + 17 40 totalt 224 1 dag per HMC, alla samma vecka Antal besökare Borås 65 Mölndal 70 Skövde 50 Uddevalla 50 totalt 230

Vad har vi mera gjort under senaste året Publicerat utbildningsplanen på hemsidan Annonsering hemsida + via kundforums representanter Information på hemsidan om hur lämna intresseanmälan Samverkat med kundrepresentanter för avstämning av kursinnehåll Bättre informationstext i annons Planerar annonsera utbildningar för helt år direkt när plan är fastställd

Kunds önskemål 2013/2014 Beredningsgruppen för kundforum har skickat ut en enkät, samma som används tidigare, för att inventera kundernas behov och önskemål inför 2013/2014. Sammanställningen av denna beräknas klar i början av vecka 36.

Förslag: Utbildningar & visningar hösten 2013 Antidecubitusmadrasser Kommunikation Kognition Manuella förflyttningstekniker Sittanpassning VISNING upphandlat sortiment

Förslag: Utbildningar & visningar våren 2014 Antidecubitusmadrasser Kommunikation Kognition Personlyftar / taklyftar VISNING upphandlat sortiment

Vi jobbar också med planering av Utbildning TENS Utbildning Kompressionsutrustning