Lars Kaggskolan Prioriterade områden 2014-2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
2-årigt samverkansprojekt
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Carina Bergqvist Torvallaskolan
IDA – projektet Vi gör det tillsammans Inkludering, Dialog, Analys
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
VART SKA VI…?.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Bertil Almgren.
Hej och välkomna!.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Välkomna till seminariet
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Föräldraråd
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Tidiga insatser för barn i förskolan
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Disposition och utgångspunkter
Läroplansträff fritidshem
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Förväntansdokument Finnbacksskolan
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
BFL Bedömning för lärande
Mörbylånga kommun Styrkort 2015
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Att jobba språkutvecklande
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Föräldraråd Syfte: En möjlighet för föräldrar att medverka i och ha inflytande på skolans verksamhet som helhet Att vara en diskussionspart.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Mål och resultat på Åsaskolan
Skolutveckling tillsammans, Topp
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
KAGG, DIN GULDBILJETT TILL FRAMTIDEN
Tidigare granskningar
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Dialog för naturvård Claes Svedlindh Naturvårdsverket
Personen från Skolverket
Samverkansråd
Presentationens avskrift:

Lars Kaggskolan Prioriterade områden 2014-2015

Lars Kaggskolans Vision Stärka ungdomarnas självförtroende, så att alla ska våga blomma ut, visa vad man kan och sedan, i kommande yrkesliv eller studier, våga använda de kunskaper och erfarenheter man fått. Vi på unika ”Kagg” hjälper Dig att förverkliga dina framtidsplaner! Vår vision på Lars Kaggskolan är att alla ungdomar utifrån sina individuella förutsättningar: Ska öka sina kunskaper Förbättra sina förmågor under sina gymnasieår hos oss.

Lars Kaggskolan Prioriterade områden 2014-2015 Öka elevernas upplevelse av trivsel och trygghet i skolan Sträva efter att alla elever ska nå kunskapsmålen Digital kompetens

Lars Kaggskolan Prioriterade områden 2014-2015 Öka elevernas upplevelse av trivsel och trygghet i skolan Utveckla elevernas möjlighet till inflytande över undervisningen Diskutera värdegrundsfrågor och förhållningssätt Förebygga frånvaro och främja närvaro Utveckla samarbete mellan elevhälsan och arbetslag Diskutera i arbetslag/ämneslag om hur elevernas möjlighet till inflytande över undervisningen kan öka- Skollagen 4 kap 9 §.

Aktiviteter för ökad trivsel och trygghet Utveckla elevernas möjlighet till inflytande över undervisningen Lars Kaggskolans inflytandetrappa- klassråd → programråd → inflytanderåd Formativt förhållningssätt (feedback, respons) – både analogt & digitalt Utvecklingssamtalen Veckovisa lotsmöten Diskutera värdegrundsfrågor och förhållningssätt EHT-projekt Särskilda projekt i och mellan arbetslagen (tolerans och jämställdhet) Inflytanderåd

Aktiviteter för ökad trivsel och trygghet Förebygga frånvaro och främja närvaro Uppföljning av frånvaro- snabb inkoppling av EHT Ständigt kommunicera närvaro som en framgångsfaktor för måluppfyllelse Arbeta för bra gemenskap och hög trivsel i skolan Utveckla samarbete mellan elevhälsan och arbetslag EHT deltar i arbetslagsarbetet På IM-arbetslagen deltar all EHT-personal minst varannan vecka EHT deltar i programgemensamma värdegrundsprojekt EHT introducerar nya lotsar i lotsuppdragets innebörd

Lars Kaggskolan Prioriterade områden 2014-2015 Sträva efter att alla elever ska nå kunskapsmålen En skola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Fortsätta utveckla det formativa förhållningssättet Öka samverkan- lära av varandra-kollegialt lärande Alla elever i behov av särskilt stöd ska erbjudas detta Ska finnas stöd och grund i forskningen för det som lärs ut i skolan samt de metoder som används Om det finns höga krav i alla riktningar så ökar möjligheten att få våra elever att nå kunskapsmålen Forskning har visat att gemensam reflektion och ett gemensamt förhållningssätt i skolor leder till effektivare utvecklingsarbete och förbättringsarbete. Hjälpa varandra och att öppna dörrarna till klassrummet leder till optimerade undervisningsmetoder och bättre resultat.

Aktiviteter för ökad måluppfyllelse En skola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet KPT inriktad mot modern skolforskning Gymnasiearbetselever på NA/TE har introducerats i vetenskaplighet av vår doktor i allmän pedagogik Hänvisa till modern forskning i samtal med lärare Fortsätta utveckla det formativa förhållningssättet Pågående- projektet- kollegialt lärande Diskussioner i ämneslag och arbetslag Diskussioner på KPT-dagar Uppdragsdialogerna

Aktiviteter för ökad måluppfyllelse Öka samverkan- lära av varandra-kollegialt lärande Pågående projekt- kollegialt lärande Diskussioner i ämneslag och arbetslag Främja skolans delningskultur LNU, grundskolan, gymnasieskolor samt företag och myndigheter Alla elever i behov av särskilt stöd ska erbjudas detta Extra stöd i klassrummet av undervisande lärare Alla på LK har höga förväntningar på varandra Specialpedagog som handledare för lärare Möjlighet till extra stöd på Resurscentrum S.S av speciallärare på RC Spridande av kompensatoriska hjälpmedel

Lars Kaggskolan Prioriterade områden 2014-2015

Lars Kaggskolan Prioriterade områden 2014-2015

Lars Kaggskolan Prioriterade områden 2014-2015 Digital kompetens Använda datorn som ett verktyg bland andra Fortsätta utveckla delningskulturen på skolan Använda biblioteket som resursbank Använda IKT-pedagogerna i högre utsträckning Komma in i fas 2 och bli ännu bättre på att använda datorn som ett pedagogiskt verktyg, öka samarbete kollegor emellan . Involvera biblioteket och utveckla delningskulturen. Utnyttja vår IKT-pedagog i högre utsträckning än tidigare-Work-shops, digitala pedagogiska träffar….

Aktiviteter för att öka den digitala kompetensen Använda datorn som ett verktyg bland andra Höja personalens digitala kompetens och få dem att nå säkerhet vad gäller datorns pedagogiska fördelar och nackdelar- lära av varandra/work-shops. Använda skolans digitala kompetensgrupp för att sprida goda idéer över skolan…..vilka behov och önskemål finns. Fortsätta utveckla delningskulturen på skolan Använda skolans digitala kompetensgrupp för att sprida goda idéer över skolan Använda projektet kollegialt lärande som inspiration att lära och utveckla samt ta del av andras erfarenheter Främja ett lärande klimat på Lars Kaggskolan

Aktiviteter för att öka den digitala kompetensen Använda biblioteket som resursbank Biblioteket är fr.o.m. i höst representerat i Digitala kompetensgruppen Biblioteket aktiva deltagare i arbetslagen och ämneslagen Biblioteket deltar i specifika ämnesprojekt Använda IKT-pedagogerna i högre utsträckning Ny organisation HT-14 – IKT-pedagog tar mer ansvar för gruppens arbete med fokus på pedagogiska frågor. Jobba närmare ämneslag och arbetslag Arrangera utbildning utifrån våra lärares idéer och önskemål

Lars Kaggskolan Prioriterade områden 2014-2015 Öka elevernas upplevelse av trivsel och trygghet i skolan Sträva efter att alla elever ska nå kunskapsmålen Digital kompetens

Lars Kaggskolan Prioriterade områden 2014-2015 När jobbar vi med detta? - Lektionstid Arbetslagstid Ämneslagstid Lotstid KPT-tid

Lars Kaggskolan Prioriterade områden 2014-2015 Utvärdering 3 KVH-enkäten Psykosocial enkät Kursutvärderingar ( HT och VT) Betyg Uppföljning av elevfrånvaro IKT-enkäter

Lars Kaggskolan Prioriterade områden 2014-2015 Tillsammans blir vi alla….