”ECO-Innovation-Pilot and market replication projects” Total budget: 30 milj. EUR Drygt 40 projekt får finansiering ECO-Innovation
Definition ECO – Innovation – All form av innovation, produkter, tjänster, produktionsprocesser som minskar, hindrar eller behandlar föroreningar eller bidrar till en mer kostnadseffektiv användning och hantering av resurser
Definition ”Pilot and market replication projects” Innefattar projekt (produkter, tjänster, processer och affärs/ledningsmetoder) som ligger nära en marknadsintroduktion. Projekten har testats med framgångsrika resultat samt visar sig ekonomiskt lönsam. Marknadsintroduktion kan ha uteblivit på grund av för höga risker.
Prioriteringar – 2008 För 2008 prioriterades fyra områden (för 2009 gäller densamma även om vissa underrubriker kan ändras) 1) Återvinnig av material - Förbättrad avfallshantering - Miljövänlig design och produktion av konsumtionsvaror - Bättre återvinningsprocesser inom specifika sektorer ex. jordbruk, fiskenäringen, skog. - Innovationer i allmänhet inom återvinnngsindustrin
2) Byggsektorn -Innovativa byggmetoder eller produkter i byggprocessen som minskar miljöpåverkan -”Gröna byggmetoder” som använder återvinningsbara material -Innovativa vattenbesparande åtgärder för byggnader -Hållbara underhålls- reparations- och rivningstekniker av byggnader
3) Livsmedel -Miljövänliga produktionsprocesser av livsmedel -Miljövänlig beredning av mat och dryck för att minska avfallet -Nya metoder för att minska vattenförbrukningen i produktionen av livsmedel och dryck
4) Miljövänligt företagande och ”klimatsmart” upphandling -Enkla överförbara metoder för att öka miljömässig effektivitet och hållbarhet för Småföretag -Innovativa samarbeten mellan lokala företag som vill bli miljövänligt certifierade -Miljövänliga Kvalitets- och accrediteringssystem i produktionsprocesser -Implementering och främjande av miljömässiga kriterier vid upphandlingar
Förutsättningar Kriterier vid urval av ansökningar - Projektets relevans för programmet - Kvalitet – projektets struktur, kompetens, ledning och arbetsplan - ”Market impact” – projektets kommersiella potential för genomslag - Projektets budget kontra resultat - ”European Added Value” – den Europeiska dimensionen Maximal projekttid – 3 år Stödets omfattning -Totalt 50% av projektets kostnader
Viktiga ledord Konkret och avgränsat Mätbart Uppnåeligt Realistiskt Väl tajmad marknadsexpansion (passerat demonstrationsstadiet)
Stödberättigade kostnader Löner, inkl. sociala avgifter Utrustning Konsultkostnad (sub-contracting) Resor OH-kostnader (7% av stödberättigade kostnader) Övriga kostnader
Road map Utlysningen officiell: 20 April 09 (Informationsdag i Bryssel) Deadline: 10 September 09 Utvärdering av ansökningar: Jan – 2010 Förhandlingar KOM – projekt: Feb – Mars Undertecknande av stödavtal samt projektstart: Mars 2010
Kontakt ECO – innovation Lars Ilmoni Tel. 08 – ovation/index_en.htm