Strategisk utveckling av lärarutbildning vid Göteborgs universitet Projekt 2012–13 1
Beslut 13/ (1) Områden och anslag OmrådenEstetiska lärprocesser IKT och digital kompetens Internationalisering Lärande för hållbar utveckling Anslag3,6 miljoner
Beslut 13/ (2) Användning av anslag Medlen bör ”huvudsakligen utnyttjas genom att särskilt arvoderad personal genomför koncentrerade insatser riktade till programråd (motsv.) och kurslärarlag”.
Beslut 13/ (3) Val av utbildning I första hand LP11 IKT och digital kompetens även LP01 Beslut 24/ att diskutera projektdirektivet med Kvalitetsrådet (LP01)
Styrgrupp – Projektledare Maria Jarl, ledamot – ordförande Anna Brodin, ledamot Karin Fogelberg, ledamot Tobias Pettersson, projektledare, adjungerad handläggare i styrgruppen
Projektgrupp Estetiska lärprocesser Tarja Häikiö (HDK) Ove Sernhede (IPKL) IKT Bergström Annika (JMG) Lilja Patrik (ITIT) Internationalisering Maria Jansson (Sociologi & arb.vet.) Lotta Huldén (HDK/LUN) Kerstin Ericson (Geovet.) Hållbar utveckling Mikael Olsson (Biologi) Peter Johansson (Globala studier) Inger Björneloo (IDPP)
Projekttid –
Effektmål – Långsiktiga mål Projektet ska bidra till att säkra att dessa områden är utvecklade inom 2011 års lärarprogram. Projektet ska bidra till att utvärdera, utveckla och förtydliga Lärarutbildningsnämndens, programledares, programrådens och kursansvariga institutioners respektive ansvar för och arbete med programutveckling.
Projektmål (1) Projektgruppen ska generera en presentation av respektive område, samt av relationer mellan områdena utveckla en vägledning för hur dessa områden kan omsättas i lärarutbildning, inbegripet lärandemål i progression mot examensmålen utarbeta en plan för utvecklingen av dessa områden i respektive program i dialog med programråd och kursansvariga/kursledare
Projektmål (1) Programråd och kursansvariga ska utarbeta en plan för utvecklingen av dessa områden i respektive program i dialog med projektgruppen
Projektmål (2) Projektets styrgrupp ska skriva en projektrapport, där ovanstående delar bifogas, där processen och resultatet beskrivs som en del av projektrapporten generera en utvärdering dels av projektets metod, dels av organisationen för och styrningen av programutveckling inom lärarutbildningen
Potentiella utvecklingsområden Utveckling av styrdokument Organisationsutveckling Kompetensutveckling