Camilla Björck Mora Orsa miljökontor Helsingborg april 2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Företagsklimat Östhammar Företagsklimat ScandInfo Marketing Research, december 2010 Bakgrundsinformation om deltagande företagare (Procent)
Advertisements

Insikt 2013 Sundsvalls kommun
Insikt 2013 Karlshamns kommun En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Tyresö kommuns service under 2010.
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
Exempel utifrån ett antal målområden
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Ett mer miljöanpassat byggande Lars Jarnhammar.
PRYO, PRAO, Miljöpraktik, APU, APL, LPA, LIA
Bedömning av professionell kompetens
Nationella Nätverket NATIONELLA NÄTVERKET NAVIGATORCENTRUM • april 2010 Nationella Nätverket Med bidrag från Ungdomsstyrelsen 2008,
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Ett arbete med att etablera
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Erfarenheter av centraliserad studieadministration Eva Bäck HDa, Kassie Sundin HS.
Piteå kommun som samhällsbyggare Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem.
Serviceundersökning 2007 Företagares uppfattning om Flens kommuns service.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Kontaktcenter  Kommunal tjänsteman  Ut och träffa förvaltningar  Lökar  Rekrytering  Lokaler och infrastruktur  Utbildning  Driftstart.
Kommunikationsplanens delar
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Bakgrund Ett av Stockholm Business Alliances prioriterade verksamhetsområden är att utveckla servicen till näringslivet Serviceundersökningen fångar upp.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Vårmöte 2014 NU-sjukvården NÄL.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Landstingsstyrelsens förvaltning
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Lidingö stads service under 2010.
Sverige Företagsklimat Lokalt företagsklimat 2009.
Chuab.se Förenkla – helt enkelt Skellefteå
MODIGT MEDARBETARSKAP
Index per myndighetsområde
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Delaktighet.
Ortsutveckling Flen Centrum- och Näringslivsutveckling 29 augusti 2013 BCPW.
Gymnasie & Vuxenutbildning
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Företagsamma regioner runt hörnet Workshop, Reglabs årskonferens 2011 Lena Lundström & Bengt Westman.
Klimatsmart företagande Klimatsmart företagande Vilka är vi på Oskarshamn Energi Miljöarbete i det dagliga arbetet på Oskarshamn Energi Energibolagen.
Tillämpning av minoritetsspråklagen inom Norrbottens Läns Landsting
Ansvarsfördelning/samverkan/samarbete inom missbruksområdet mellan olika huvudmän Camilla Carpholt Beroende och boendeenheten.
ÖPPNA JÄMFÖRELSER Företagsklimat 2011 INSIKT – EN SERVICEMÄTNING AV KOMMUNERNAS MYNDIGHETSUTÖVNING.
Ortsutveckling Skebokvarn
Nationella KOMPETENSRÅDET STARTADES Maria Holknekt, Sundsvall Marie Tibell, Göteborg.
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling och syfte.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Företagsklimat Företagares och politikers syn på skatter, regler och kostnader Skillnader i synen på företagsklimatet 2010 Dalarnas län.
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
Lokalt företagsklimat Ödeshög
Lokalt företagsklimat Söderköping
Lokalt företagsklimat Nyköping
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Effektkarta för extern webbplats
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Göteborgsregionens kompetensråd
Presentationens avskrift:

Camilla Björck Mora Orsa miljökontor Helsingborg april 2011 Forum Mora dörren in Camilla Björck Mora Orsa miljökontor Helsingborg april 2011 Jag är ombedd att prata om Forum Mora istället för Birgitta Pettersson som har varit näringslivschef i Mora kommun fram tills nyligen. Själv heter jag Camilla Björck och jobbar som chef på Mora Orsa miljökontor. Det har jag gjort sedan dec 2009. Vi har varit ett gemensamt kontor sedan 1968, från och med 1 januari i år är vi även en gemensam nämnd.

Det här är Mora! Cirka 20 000 invånare vid Siljan i Dalarna. Norra Dalarnas centrum för handel, besöksnäring, företagande, kommunikationer och administration. Kända varumärken, bl.a. Vasaloppet, Anders Zorn, Dalahästen, Morakniven, vattenkranar, innebandy Näringslivet - större och mindre företag, industrier, restauranger Rankning Svenskt Näringsliv Företagsklimat = 67 i Sverige (2010) 2 2017-04-08 2

Forum Mora Våra ledord Service Samarbete Kompetens – bredd, utbyte, -utveckling Effektivitet Positiv attityd Forum Mora vad är det? Det kännetecknas av dessa ledord som man kom överens på vid den första träffen.

Varför Forum Mora? Funktionen saknades ”Stuprörstänket” Minska upplevd byråkrati Skapa enkelhet

Bakgrund Start hösten 2007 Pilotförsök Uppstart FORUM MORA våren 2008 Teambuilding och arbetssätt Samtliga förvaltningar deltar Birgitta Petterssons ide, startade i mindre skala. Uppstarten blev sedan under våren 2008, näringslivskontoret sammankallade personer från varje förvaltning och kommunala bolag. Från miljökontoret har vi 2 representanter i forumet. På den allra första träffen jobbade man mycket med teambuliding för att lära känna varann och med att ta fram arbetssätt för forumet. 5 2017-04-08 5

Syfte och mål Skapa en positiv syn på Mora som etablerings- och evenemangsort Förenkla möten mellan tjänstemän och företagare Tydliggöra roller Tydligare information kring gällande regler och lagstiftning Skapa rimliga förväntningar och förståelse för processers gång Fortsätta utveckla konceptet FORUM MORA På första träffen arbetade gruppen fram dessa syften och mål. 6 2017-04-08 6

Vårt arbetssätt Organisation Rollfördelning Samarbete Kvalitetssäkring Vi kom fram till att för att få ett fungerande arbetssätt behövs en organisation med tydliga roller. Det är viktigt med samarbete över förvaltningsgränserna samt en kvalitetssäkring i form av rutiner, återkoppling och utvärderingar. 7 2017-04-08 7

Dörren in Nyetablering av företag Vid större förändring av befintlig verksamhet Arrangemang/evenemang Dörren in när en kund behöver träffa flera representanter för kommunens förvaltningar/enheter Viktigt med sekretess Vem, vilka och när är forumet till för? Viktigt att säga att det inte bara är EN dörr in utan många. Forum mora ska vara så känt i kommunen så att vem som helst kan ta emot en kontakt och föra den vidare till Forum. Inom miljökontoret är detta så väl känt så kontaktar en företagare någon av oss som inte är kontaktpersoner i Forum Mora så ser vi till att de få kontakt. 8 2017-04-08 8

Från start till mål En kund tar kontakt Mottagaren av kontakten definierar ärendet, ansvarsområde, boka mötestid, rollfördelning Sändlista via e-post – alla ska svara Mötesstruktur – samtliga representanter ska komma i tid, mötets sammankallande agerar ordförande, mötesprotokoll förs etc. Tydlig information samt rollfördelning sker Tidsplan och återkopplingsrutiner = KVALITETSSÄKRING Så här går det till i praktiken. Avsatt varannan tisdag eftermiddag för Forum. 9 2017-04-08

Framgångsfaktorer Kundfokus Kvalitetssäkrade rutiner – lösningsorienterat Helhetstänk = koncernen Mora kommun = gemensamt ansvar Kontinuerlig teambuilding Bred kompetens gynnar alla parter Alltid en positiv attityd Teambuilding varje ”termin” träffas och utvärdera vad som varit bra och mindre bra, samt lära känna varandra.

Utvecklingsområden Förankringsarbetet i koncernen – alla delaktiga Forum ”internt” Insikt – SKL NKI – nöjd kund index 11 2017-04-08

Vad har det gett miljökontoret? Ökad förståelse Tillit till vår myndighetsutövning Vi har blivit ”människor” – inte bara ”dom på miljökontoret” Engagerad personal

13 2017-04-08 13