Www.skolutveckling.se Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Skola och arbetsliv i samverkan
Vad är studiehandledning?
Center för Skolutveckling
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?

Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret
PRYO, PRAO, Miljöpraktik, APU, APL, LPA, LIA
1 Förstudie – Transportcollege Transportutbildning i Östgötaregionen, Tranås och Västervik
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Bertil Almgren.
Hej och välkomna!.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Bakgrund Fässbergsgymnasiet ca 1200 elever 11 program % invandrarungdomar. 4 Individuella program *IVIK, IV introduktionskurs för invandrar- ungdom.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Syftet är att nyanlända snarast ska…
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
CARLBECK-KOMMITTÉN Översyn av utbildningen för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning Dir : 100
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
Fullföljda studier – den enskilt viktigaste faktorn för att våra barn och unga ska få ett gott liv.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Nämndplan 2015.
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
Välkommen! Nya Regionens hus I Göteborg. Aktivitetsbaserad arbetsplats.
Processbeskrivning för arbete med utbildningskontrakt.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Vad är studiehandledning?
Information vid överlämnandekonferens
Lite statistik och några förslag
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Skolutveckling tillsammans, Topp
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program

Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program Lagändring för ökad likvärdighet Elever på IV skall ges utbildning på heltid fr.o.m. 1 juli 2006 Syftet är att: stärka gymnasieskolans förutsättningar att möta och fånga upp de elever som saknar behörighet att söka ett nationellt program direkt från grundskolan stärka elevens förutsättningar att fullfölja en gymnasieutbildning genom att öka övergången från individuella till nationella program

Uppdraget till Myndigheten för skolutveckling innebär: Att stödja och stimulera kommuners och skolors arbete för att öka kvaliteten på utbildningen inom IV Att stödja kommunernas planering av arbetet så att en god beredskap inför utbildning på heltid finns

Uppdraget till Myndigheten för skolutveckling innebär vidare: Att uppmärksamma hur kommunerna avser att lägga upp utbildningarna samt dom kostnader de har Att bilda och sprida kunskap och erfarenheter om hur skolan bäst kan stödja elever på IV-program

Att beakta Utbildningen ska utformas utifrån elevernas behov och förutsättningar Kommunerna ska så långt som möjligt erbjuda elever utan behörighet programinriktat individuellt program

Fakta om IV 2004/05 11 % av alla elever från grundskolan saknar behörighet 7 % av alla elever i gymnasieskolan går på IV (ca elever) 12 % går IVIK 20 % går PRIV

Fakta om IV 2004/05 38 % av eleverna på IV har utländsk bakgrund 43 % är kvinnor 20 % av eleverna på IV fullföljer ett nationellt program inom 4 år Av dessa var 11,5 % män och 8,5 % kvinnor Av dessa hade 15 % svensk bakgrund 5 % utländsk

Heterogen elevgrupp på IV På IV går ungdomar: som är väl motiverade med små förkunskapsbrister med stora studiesvårigheter och kunskapsluckor med motivationsproblem, ”skoltrötthet” eller med andra mål med problem att välja eller ”väntare” med utländsk bakgrund och sent anlända

Hur IV/PRIV organiseras A – Integrering på ett nationellt program För de elever som är nästan klara med sin behörighet och som ofta har hög meritpoäng B – ”Preparandår” 1-2-åriga För de elever som behöver mer tid och stöd. Mot ett specifikt program eller mot ett bredare innehåll. C – ”PRIV- utbildningar” 3-4- åriga För elever i behov av mycket tid och stöd. Målet är att erbjuda en längre yrkesutbildning för att komma in på arbetsmarknaden

Orsaker Individrelaterade medicinska, psykiska eller sociala svårigheter, sent anlända eller inlärningsproblem Systemrelaterade t.ex. betygssystemet och behörighetsregler Processrelaterade sådana som personalen själva kan påverka

Generella framgångsfaktorer för måluppfyllelse Professionellt ledarskap Gemensamma visioner och mål i lärargruppen Målinriktad undervisning med hög kvalitet – flexibilitet, höga förväntningar Lärarkompetens Regelbunden uppföljning och utvärdering Förtroendefulla relationer mellan skolan, eleven och föräldrarna

Kriterier för kvalitet på IV Systemrelaterade Utbildning på heltid Organisation – integrerade former av IV, PRIV, IVIK Antagningsförfarande - sökbara eller överblivna platser APL som ger gymnasiepoäng – handledarutbildning Samverkan mellan olika skolformer, program och andra sektorer

Kriterier för kvalitet på IV Processrelaterade – möjliga för skolan att påverka Individualisering genom t.ex. introduktionssamtal – individuell studieplan - föräldrasamverkan Fokusera skolans ansvar och vad eleven kan Adekvat kompetens hos lärare Modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmålet Samverkan mellan olika skolformer, program och andrasektorer

Utmaningar och dilemman Särskiljande/Inkluderande former Helhetssyn - samverkan mellan olika skolformer och program Förhindra avhopp från gymnasieskolan Individualisering – utgå ifrån förutsättningar o behov Olika skolkulturer, elev - och kunskapssyn Måluppfyllelse på IV – flera vägar ut Fristående skolor får anordna IV- program

Myndighetens strategier och aktiviteter Fem nationella informationskonferenser Regionala samordnare och mötesplatser Kartläggning Regionala mötesplatser för kommuner/skolor Ta fram och sprida goda exempel Riktade insatser utifrån behov Samverkan med andra nationella och regional aktörer