Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Varför fokus på nyanlända just nu
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?

Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Stöd för analys och förbättring
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
När internationalisering är en del av utbildningen Sara Meyer Internationell samordnare Norrköpings kommun
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Omvärlds- & Framtidsseminarium Kommunfullmäktige
Kulturpolitik Västra Götaland
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Tidiga insatser för barn i förskolan
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Läroplansträff Välkomna!.
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Ortsutveckling Flen Centrum- och Näringslivsutveckling 29 augusti 2013 BCPW.
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Läroplansträff Välkomna!.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
BFL Bedömning för lärande
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Varmt välkomna till Klagshamns rektorsområde. Vision Limhamn-Bunkeflo ”Vi ska erbjuda intellektuell, kreativ och fysisk stimulans i en socialt utvecklande.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Hur kan vi förstå begreppet?
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Erfarenheter och effekter av satsningar på lärare i skolor med låga elevresultat Anahita Assadi, Caroline Hall, Martin Lundin och Kristina Sibbmark.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
From Great To Excellent
Uppstart arbetsgrupper
Tidigare granskningar
Verktyget Utmärkelsen….
Välkommen till chefsmötet!
Introduktion till processen för balanserad styrning
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning

Bakgrund Februari 2012 beslut i Malmö stad kommunfullmäktige Förändringsarbete för ökad måluppfyllelse Omfattar alla skolformer i Malmö stad Utgick från skolinspektionens granskning, forskningsrapporter och behovsbeskrivningar från verksamheterna

Utvecklingsområden Språkutvecklande ämnesundervisning Flerspråkig ämnesundervisning Formativ bedömning eller bedömning för lärande. Genusperspektiv – bedömdes också som viktigt för en ökad måluppfyllelse och skrevs in i ärendet, dock inte så tydligt som de andra områdena

Genomförande Ansökningsförfarande – krav på redovisning av stödstrukturer Återkoppling Nyckelpersoner Högskolekurser Träffar Följeforskning sedan våren 2013

Följeforskningens syften bidra till att förskolor, fritidshem och skolor utvecklar sin pedagogiska verksamhet vad gäller de områden som skolsatsningen omfattar bidra till att ge insikt i hur skolor kan utveckla generella stödstrukturer bidra till utveckling och förbättring av själva skolsatsningen

Delstudier och rapporter Fallstudier med fokus på didaktiska problem och möjligheter i barngrupper och klassrum – påbörjades våren 2013 och fortsätter läsåret Intervjuer med förvaltningschefer och förvaltningsrepresentanter kring skolsatsningen och generella stödstrukturer – våren Delrapport 1, redovisad för förvaltningar och nämnd hösten Enkäter som fångar upp förskolechefers och rektorers uppfattningar om stödstrukturer och förändringsarbete samt skolsatsningens insatser och inverkan – hösten Delrapport 2, Fokusgruppsintervjuer med särskilt ansvariga nyckelpersoner angående funktion, processer och stödstrukturer – hösten 2014.

Kort om resultatet hittills Ansökningsförfarande och återkoppling – för- och nackdelar Nyckelpersonernas roll och funktion Kurserna – förutsättningar Utvecklingsområdena – prioritet Pågår mycket intressant och viktigt arbete – helhet och fokus Långsiktighet och hållbar utveckling – mod Osäkerhet kring stödstrukturer – traditionella pedagogroller Kompetensutveckling; kontinuitet och djup – kollegialt lärande Kommunikations- och samverkansproblematik – nätverk Pedagogiskt ledarskap – kunskap och förutsättningar Analys och reflektion – lyhördhet och systematik

Dilemman och möjligheter Roller och relationer första nivån – etiska dilemman Återkopplingsproblematik andra nivån: intresse, rationaliteter, kultur och struktur Graden av delaktighet – hur? Vad är möjligt? Vinster – stöd för organisationen? Hur värdera att satsningen nått sitt/sina mål? Tid till fördjupad analys...? Komplikationer: ny skolorganisation, ekonomi...