Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning
Bakgrund Februari 2012 beslut i Malmö stad kommunfullmäktige Förändringsarbete för ökad måluppfyllelse Omfattar alla skolformer i Malmö stad Utgick från skolinspektionens granskning, forskningsrapporter och behovsbeskrivningar från verksamheterna
Utvecklingsområden Språkutvecklande ämnesundervisning Flerspråkig ämnesundervisning Formativ bedömning eller bedömning för lärande. Genusperspektiv – bedömdes också som viktigt för en ökad måluppfyllelse och skrevs in i ärendet, dock inte så tydligt som de andra områdena
Genomförande Ansökningsförfarande – krav på redovisning av stödstrukturer Återkoppling Nyckelpersoner Högskolekurser Träffar Följeforskning sedan våren 2013
Följeforskningens syften bidra till att förskolor, fritidshem och skolor utvecklar sin pedagogiska verksamhet vad gäller de områden som skolsatsningen omfattar bidra till att ge insikt i hur skolor kan utveckla generella stödstrukturer bidra till utveckling och förbättring av själva skolsatsningen
Delstudier och rapporter Fallstudier med fokus på didaktiska problem och möjligheter i barngrupper och klassrum – påbörjades våren 2013 och fortsätter läsåret Intervjuer med förvaltningschefer och förvaltningsrepresentanter kring skolsatsningen och generella stödstrukturer – våren Delrapport 1, redovisad för förvaltningar och nämnd hösten Enkäter som fångar upp förskolechefers och rektorers uppfattningar om stödstrukturer och förändringsarbete samt skolsatsningens insatser och inverkan – hösten Delrapport 2, Fokusgruppsintervjuer med särskilt ansvariga nyckelpersoner angående funktion, processer och stödstrukturer – hösten 2014.
Kort om resultatet hittills Ansökningsförfarande och återkoppling – för- och nackdelar Nyckelpersonernas roll och funktion Kurserna – förutsättningar Utvecklingsområdena – prioritet Pågår mycket intressant och viktigt arbete – helhet och fokus Långsiktighet och hållbar utveckling – mod Osäkerhet kring stödstrukturer – traditionella pedagogroller Kompetensutveckling; kontinuitet och djup – kollegialt lärande Kommunikations- och samverkansproblematik – nätverk Pedagogiskt ledarskap – kunskap och förutsättningar Analys och reflektion – lyhördhet och systematik
Dilemman och möjligheter Roller och relationer första nivån – etiska dilemman Återkopplingsproblematik andra nivån: intresse, rationaliteter, kultur och struktur Graden av delaktighet – hur? Vad är möjligt? Vinster – stöd för organisationen? Hur värdera att satsningen nått sitt/sina mål? Tid till fördjupad analys...? Komplikationer: ny skolorganisation, ekonomi...