Hur fungerar samhällets insatser för ensamkommande flyktingungdomar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Brukarfokus i biståndshandläggning
Ledarutveckling över gränserna
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Upphandling och uppföljning
Miljosamverkanvasterbotten.se Miljösamverkan Västerbotten och Egenkontroll med fokus på riskbedömning Umeå, 20 februari 2013 Lisa Redin Projektledare Miljösamverkan.
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Användargrupper Användargrupper Övergripande mål Öka och bredda användningen av geodata i samhället Kunden förstår sina möjligheter.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Välkommen till ESF:s seminarium
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Uppföljning av etableringsinsatser i Västerbotten,
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Regionala samrådet Direktiv Hälsa.
Ensamkommande barn – lokalt och regionalt utvecklingsstöd
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Socialtjänstens utrednings- och behandlingsinsatser
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Tobias Hedkvist Annika Stark Arbetsmarknadsförvaltningen
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Hur fungerar samhällets insatser för ensamkommande flyktingungdomar? Om ensamkommande flyktingungdomars introduktion och etablering i Umeå Projekt finansierat.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Gävleborg/Hudiksvall
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Förstudie 2014 ”Socialfonden och kompetensförsörjning i region Örebro” – spår 1.
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
SOCIALTJÄNSTEN – Bokslut T2: 2009 VERKSAMHETSRESULTAT INSATTA RESURSER OK -Fortsatt hög andel nöjda kunder inom socialtjänsten -Fortsatt hög andel nöjda.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Främjande av hälsa och lärande genom skolmåltider i ett nordiskt perspektiv. (Prospects for promoting health and performance by school meals in Nordic.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Gapminder Verktyg för att visualisera statistik för effektiv analys och uppföljning vid 1.Verksamhetsutveckling och jämlikhetsanalys 2.Samhällsbyggande.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Operativ personal från:
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Sammanfattande dokumentation från länsworkshop om Strategi för hälsa
DIFFUS VARAKTIGHET: LSS-handläggares upplevelser av möten med trafikskadade i kommunerna - en enkätundersökning Jörgen Lundälv, universitetslektor i socialt.
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Regionalt utvecklingsarbete evidensbaserad praktik inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning. Sammanställning av intervjuer med.
Miljömålen består av tre slags mål
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Miljömålen består av tre slags mål
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Om översynen av stadens råd för funktionshindersfrågor
Presentationens avskrift:

Hur fungerar samhällets insatser för ensamkommande flyktingungdomar Hur fungerar samhällets insatser för ensamkommande flyktingungdomar? Om ensamkommande flyktingungdomars introduktion och etablering i Umeå Projekt medfinansierat av Europeiska flyktingfonden; pågår under perioden 1/1 2012 till 30/6 2014 Projektledare: Mehdi Ghazinour, Socialt arbete Umeå universitet Projektgrupp: Anders Hanberger (Tillämpad utbildningsvetenskap); Malin Eriksson (Folkhälsa och klinisk medicin); Joakim Isaksson (Socialt arbete); Malin E. Wimelius (Statsvetenskap); Åsa Boman (KFUM i Umeå) Styrgrupp: projektgruppen, Ulrika Granskog (Umeå kommun) samt Annika Damm (KFUM i Umeå)

Projektets syfte ”Att studera hur ensamkommande flyktingungdomars introduktion till och etablering i det svenska samhället fungerar både under den tid de är bosatta i HVB-hem, och under utslussningsprocessen från HVB-hemmen” Projektet skall generera systematisk kunskap om samhällets insatser och utveckla uppföljningsverktyg för verksamheternas insatser Projektet skall bidra med ökad kunskap om ungdomarnas egna förmågor att utveckla strategier för att etablera sig i Sverige

Tillvägagångssätt Sammanställning av redan befintlig forskning, andra utvärderingar och diverse myndighetspublikationer i en kunskapsöversikt Intervjuer: föreståndare och samordnare på HVB-hemmen och på stödboendena; gode män, skolpersonal (kuratorer, studie- och yrkesvägledare, rektorer, speciallärare, skolsköterska, ämneslärare, skolvärdar och modersmålslärare); socialsekreterare samt handläggare på länsstyrelsen Fokusgrupper med personal på HVB-hemmen och stödboendena Enkäter som besvaras av ungdomarna (intervjuer under nästa år)

Vad kartläggs, analyseras och utvärderas? Aktörernas insatser, rutiner för uppföljning, samverkansformer samt synpunkter på hela mottagningssystemet Aktörernas bedömning av egna och andras insatser, rutiner för uppföljning samt bedömning av hur samverkan fungerar (intressentutvärdering)

SAMVERKAN STYRKOR DILEMMAN Alla vill samverka. Samverkan finns på övergripande nivå men efterlyses på mer golvnära nivå Ansvarsområden är oklara mellan aktörerna och informationskanaler saknas ibland mellan nivåer och verksamheter

INSATSER OCH UPPFÖLJNING STYRKOR DILEMMAN I samtliga verksamheter dokumenteras insatserna kring EKBU Många är nöjda med de egna insatserna KP/mentorer och lärare är de viktigaste personerna omkring EKBU Det finns tillgång till flera modeller på mottagningssystem Ett kvalitets- och uppföljningsverktyg saknas KP/mentorer och lärare har inget beslutsmandat Skillnader mellan dessa modeller jämförs vilket kan leda till spänningar

AKTÖRERNAS VÄRDERING AV DE EGNA INSATSERNA: BOENDENA Individanpassade insatser med utgångspunkt i vård- och genomförandeplaner görs för att främja ungdomarnas självständighet Kontaktpersonsystemet anses fungera bra Synpunkter finns på HVB-statusen Överlag är personal och föreståndare nöjda och anser att målen för verksamheten nås, dock efterlyser man bättre verktyg för kvalitetssäkring, ”hur vet vi att vi gör rätt?” är en återkommande fråga Gränsdragningar i förhållande till andra aktörer upplevs ibland som svåra

SOCIALTJÄNSTEN Verksamheten upplevs som en ”isolerad ö” inom socialtjänsten som helhet Utredningar kring ensamkommande startar i ”fel ände” – utreder behov av insats efter att insats redan satt in… Vård – och behandlingsplanerna tenderar bli alltför generella och övergripande Svårt hitta individanpassade lösningar inom ramen för ett formaliserat mottagningssystem Kontinuerlig informationsutbyte mellan socialsekreterare och boendet svårt få till

GM/VÅRDNADSHAVARE Relativt oklart uppdrag, svårt förklara sin roll för ungdomarna…”som en förälder men ändå inte…” Uppdragens innehåll varierar beroende på person och önskemål från ungdomen – behov av en mer formaliserad roll? Ingen organiserad grupp - behov av handledning Möjligt ansvara för ungdomens ”personliga förhållanden” utan daglig kontakt?

SKOLAN (gymnasiet) Organisationen får aldrig tid att ”landa” pga. av ständiga omorganisationer och nya riktlinjer (t ex introduktionsprogrammet) Överlag nöjda med de egna insatserna som personalen ansvarar för, medan det finns brister i insatserna som helhet på skolan (jmf ovan) Saknas kontinuitet i insatserna (främst de sociala) – punktinsatser istället för mer långsiktiga insatser Integreringsarbetet blir främst en fråga för introduktionsprogrammet och tycks sakna förankring i övriga skolans verksamhet

SYSTEMET Många saknar en röd tråd som tydligare håller ihop hela mottagningssystemet Flera vill se tydligare politiska målsättningar: vart skall mottagningssystemet leda och vad skall det åstadkomma? När kan vi vara nöjda i Umeå? En övergripande målsättning och riktlinjer för verksamheten inom Umeå kommun efterfrågas. Verksamheten utökas idag utan att det finns tydliga riktlinjer för hur t.ex. boendefrågan skall lösas Flera önskar också tydligare konsekvensanalyser av ett utökat mottagande Bristfällig koppling mellan mottagandet och kommunens integrationspolitik