CCG – Coach Coach Go  EU-projekt inom Grundtvig med fokus på vuxnas allmänna lärande.  Period: 2011-2014  Deltagarländer: Island, Italien, Tyskland,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Samtala om böcker.
Läkaren och det rådgivande samtalet
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Skola och arbetsliv i samverkan
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
GPS- sändare till barn!.
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
”Se mig, se mig se mig” -skolsköterskans arbete med hälsa bland högstadieelever utifrån Georg Henrik von Wrights handlingsteori Anna Stålberg.
En reviderad läroplan för förskolan
En introduktion till SEB Way
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Kompetensforum 2011 Utvärdering Svar 88 personer svarade varav 56% kvinnor Få ungdomar har svarat 68 % av de svarande kom från Västernorrlands län 24%
Sanna Godenäs Pia Olsson Annika Bertling
Nya utvecklingssamtal
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Björknässkolan Nacka kommun
Internationella programkontoret för utbildningsområdet.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Case – ABB, FG Wilson och CAT
- Exempel från Folkhälsoenhetens utvärderingar
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Saker att utveckla / förbättra
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Att tillsammans påverka!
Projektledning.
Medlemsrekrytering Vaffö dådå?. Analys Varför ska vi rekrytera nya medlemmar? Uppgift: Diskutera fram 2 st anledningar varför vi ska bli fler medlemmar.
Skolutveckling via digitala medier
Grundtvig Ett EU-projekt för IV-klasser. Grundtvig Vad är Grundtvig? Grundtvig är ett projekt för att öka samarbetet mellan olika EU-länders IV- program.
Internationalisering EU-frågor Internationell strategi.
Barnklinikansluten Hemsjukvård i Kristianstad. Inför starten Tvärprofessionell grupp bildades juni 2006 Hur jobbar andra? Hur vill vi jobba? Riskanalys.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Information från läraren om betyg Saker att utveckla / förbättra
Yoghurtförpackning!.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Föräldrakraft En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt:
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Hälsa och Ledarskapsprogrammet Framtidens utbildning!
Användarcentrerade metoder Daniela Baccarini
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Kommunikationsprocesser

GRUPPSAMTAL MÖJLIGHETER? UTVECKLINGSOMRÅDEN?
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
VÄLKOMNA! Empatisk Ekonomi, framtidens modell för arbetsliv och samhälleliga resurser Du kan väl inte tro att du kan slåss med de stora amerikanska drakarna?
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
Samordningsförbundet
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Enkät i gymnasieskolan 2015
Miniprojekt ViP Område: Hur utvecklar vi samverkan mellan chefer och stödfunktioner till bättre nytta för dem vi är till för Uppdrag: Ta fram en modell.
Förbättra klubbkvalitet
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

CCG – Coach Coach Go  EU-projekt inom Grundtvig med fokus på vuxnas allmänna lärande.  Period:  Deltagarländer: Island, Italien, Tyskland, Sverige och Belgien  Avslutning projekt i Gent, Belgien 7-10/5  Syfte: att utveckla metoder för coaching/vägledning

Metoder  Magic Shop  Conflict management  Systemical coaching  Appreciative coaching  Philosophical coaching

Ett urval av metoder Systemical coaching Genom att visualisera relationer med olika saker (muggar, koner, schackpjäser m m) kan man tydliggöra relationer och problem. Appreciative coaching 4D-modellen Discover - en lyckad händelse Dream - önskeläge Design - gör en plan Destiny - hur nå målet

The Magic shop/ coaching  Affär  Kund  Försäljare  Positiv miljö  Skapa en god relation  Affär  Kund  Försäljare  Positiv miljö  Skapa en god relation

Problem management  ÅK 2  Dåliga studieresultat,  F-varnade elever  Uppdrag från skolledning  Coacha eleverna  Olika metoder  Följa upp  Utvärdera  Relationsbyggande samtal  Gruppindelning (max 6)  Grupp och individuell coaching  Tankar och frågor kring yrkesval  Klassaktivitet; KTH, motivationshöjande  Post-it lappar, rapport

Utvärdering av projektet  Något förvånande  Något positivt  Något jag lärt mig idag

Elevernas svar: Hela grejen är positiv Lärt mig mer… Fått en positivare inställning Förvånad att alla tog ställning och pratade Lärt mig att jag gillar det här…. Lärt mig att våga fråga mer Positivt att få prata ut Ta tag i plugget Jag kommer att ta med mig det jag lärt mig Samtalet har fått mig att tänka om och prioritera bättre Intressant hur de andra i gruppen har det hemma Alla verkar vilja förbättra sig

Positiva effekter av projektet  Stärkt syv-nätverk inom och utanför kommunen  Utvecklat kollegial handledning som metod  Individuella utmaningar, språkligt och professionellt  Större förståelse för andra kulturer och organisationer  Vägledningen har inga gränser

Tack för att ni kom !