Lär av andra, gör det till ditt eget Må ditt liv kantas av förändringar !

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Advertisements

Serviceprojekt för att eliminera obstetriska fistlar i Liberia
Gästkategorier Logi.
Spelstrategi.
Entreprenöriella politiker Kristina Nyström Ratio och CESIS, KTH Nyström, K. (2011) Entrepreneurial Policymakers,
Trender som påverkar golfklubben och idrotten.. SGF medlemsutveckling Medlemsantalet har 7-dubblats under perioden, men avtar nu Källa: SGF.
Västerås golfklubbs framgångsrecept ”Från idé till verklighet”
IFLA manifest för bibliotekstjänster till personer med läsnedsättning Framtaget av LPD/ IFLA Godkänd av IFLA styrelse april 2012 Antagen av Unesco nov.
Styrkor Flen Centrum- och näringslivsutveckling
Medlemsundersökning 1064 medlemmars svar.
Vad är viktigast på en golfklubb..?. ..golfspelarna!
JAG Föreningen r.f. Kalevalavägen ESBO Finland
Centrala innehåll och kunskapskrav
Skapa ideala kundprofiler
Presentation av OnTag Voucher
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Hammarö GK 2012.
Framtidskanal till arbetsmarknaden 1 Etablerings lotsare.
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Mänskliga rättigheter
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Grönt Kort VARFÖR STARTADE PROCESSEN?  FM/FS  Revidering ett stark och bra koncept – Grönt kort - På väg till HCP  Anpassa efter golfens.
Sammanställning från Idrottsenkäten 2009 Totalt 344 svarande.
Vår Vision (version ). Vårt uppdrag Golfklubben skall ge medlemmar och gäster i alla åldrar och med skilda förutsättningar och ambitioner möjlighet.
Enkät Värnamo GK1 Medlemsenkät Värnamo GK September 2006.
Kompetensförsörjning Rekrytera Behålla Utveckla - Hur ser det ut i ditt distrikt? - Motiv till att du är med? - Något du gjort som blivit bra, god feedback.
Hur blir man världsbäst? Ledarutveckling och läget i Golfsverige 2007 Johan Kannerberg Utbildningsansvarig SGF.
Branschorganisationernas Framtid Bengt Larsson. Vision En branschorganisation för alla företag och individer som arbetar med undersökningar och analys.
Gumbalde GK 2 april 2010 Mentometer 15 deltagare varav 10 från arbetsgruppen.
ETT GOLFSVERIGE I FÖRÄNDRING ANDERS HAMMARSTRÖM. Läget i Golfsverige Mellan 2003 – 2008  Tappat 30% juniormedlemmar  Tapp i alla åldrar upp till 40.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
En styrelse som gör skillnad
Förberedelser inför mötet med kommunen Ha ett internt möte - föreningens styrelse, konsulent/verksamhetschef och andra nyckelpersoner före uppvaktningen/mötet.
Kvällens program: Kort information om Eksjö Gymnasium och programmen. Fördjupad information av programmen i respektive sal: kl kl kl
Hur blir man världsbäst? Ledarutveckling och läget i Golfsverige 2006 Johan Kannerberg SGF Anders HammarströmSGF.
Startade 1997 med ideellt valda miljökommittéer 2005 – Alla klubbar I Hallandsdistriktet har tilldelats SGF:s miljödiplom Arbetet har bestått i framtagande.
Vem är du?.
?  ! BÄTTRE GOLF FÖR ALLA. Inledning och historik Inledning och historik Gruppdiskussion Gruppdiskussion Redovisning på bifogat blad Redovisning på bifogat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
4.OMC Areamöten hösten 2009 Anna Hedin Vice guvernör.
Bjurholms Golfklubb Den medlemsstyrda golfklubben Långsiktig strategi Kampanjer.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Vårdbehov är påverkbara. Arbete Relationsarbete Motivationsarbete.
?  ! BÄTTRE GOLF FÖR ALLA. 100 år sedan – Förbundet bildades 50 år sedan – 7000 golfare 25 år sedan – golfare Nu – folksport med medlemmar!
KAPPSEGLINGS- SEKTIONEN  Kappseglingssektionen vill sporra kvinnor att kappsegla och få kappseglingsrutin.  Vi vill stimulera till ett ökat intresse.
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Förbundsfunktionärsgruppen. Mål Att SBF har funktionärer med rätt kompetens.
Vill du ha fler gäster? Kostnadseffektiv och mätbar marknadsföring av din restaurang.
Förändring – hot eller möjlighet?
Byråkrati sätter krokben för företagare Undersökning av Länsförsäkringar 2008.
Plats för logga Plats för logga Kils Golfklubb – en outnyttjad resurs i Kils kommun Tage Nordkvist
{ KMS mot 2020 Strategier från styrelsen. Finaste hamnen på kusten?
Alvesta Golfklubb Ny organisation Två kommittéer istället för 10 st. En spelkommitté och en ekonomi/service kommitté. Dessa kompletteras med sektioner.
Höstmöte 2015 Tid och plats: Den 26 november kl: 18.30, Golfrestaurangen i Kulhult. Dagordning 1. Fastställande av röstlängd för mötet. 2. Fråga om mötet.
Landeryds GK Utveckling och framgångsfaktorer Björn Sturehed, Klubbdirektör/VD.
ERBJUDANDE FRÅN HAVERDALS GOLFKLUBB
MEDLEMSENKÄT HÖKENSÅS GOLFKLUBB Hösten 2016
Fakta Vision 50/50 Fler kvinnor som spelare och ledare
Det här är Sörhaga Alingsås Hockey! Verksamhetsplan
Strategi och framtidsplan 2020 arninge golfklubb
Välkommen till informationsmöte
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Bli samarbetspartner med Abbekås Golfklubb
Plattformen är på plats, fokus på tillväxt
Välkomna till Vårmötet 2019!
Presentationens avskrift:

Lär av andra, gör det till ditt eget Må ditt liv kantas av förändringar !

Förändringarnas man? Kinas President Hu Jintao

Likhet mellan en Golfklubb och ett Hotell Medlemmar - Stamgäster Green fee gäster – Helgbesökare Personalsammansättning Reception – Underhåll – Restaurang - Administration

FLER LIKHETER Hotell under 90-talet Minskning av gäster Golfklubb idag Gästen ställer högre krav Upplever bristande service Tveksamt ledarskap

VAD UPPLEVER VI SOM BRA SERVICE? Uppmärksamhet Kunskap Vänlighet Information Igenkännande

INTERNA MÖTEN PÅ ETT HOTELL 5 Stjärnor3-6 ggr om dagen 4 Stjärnor2 ggr om dagen 3 Stjärnor1 gång om dagen 2 Stjärnor1 gång om dagen

Hur ser internkommunikationen ut på din klubb? Reception Bana Restaurang Pro/Shop Klubbchef Styrelse

Varje verksamhet måste hitta sitt speciella erbjudande för… Företagsgolf Juniorträning Onsdagsgolf Damdagen Greenfeebesöket Medlemsspel

Vilken är Er målgrupp? Kvinnor Ungdomar Familjer Pensionärer Elitspelare Singelmän Singelkvinnor GF -gäster Företag Barnfamiljer Icke svenskar ”unga” pensionärer Funktionshindrade ALLA ? Bara medlemmar

Nuläge till framtid En samvetsfråga : - Klubbledningen - är den och dess beslut representativa för majoriteten av klubbens medlemmar och deras behov? -Är golfarnas intresse väl företrädda i styrelsen? -Har man en klar strategi på hur idrottsliga och kommersiella mål kan samverka i klubben.

Ungdomsrekrytering – man måste så för att kunna skörda! Framtiden

Sammanfattning Kompetens Kvalitet Snabbhet Lär av branschen Ny roll för styrelser & andra branscher

En verksamhets framgång beror till viss del på tur. Men med kunskap skaffar man sig ett bättre utgångsläge

Men med kunskap skaffar man sig ett bättre utgångsläge