Lär av andra, gör det till ditt eget Må ditt liv kantas av förändringar !
Förändringarnas man? Kinas President Hu Jintao
Likhet mellan en Golfklubb och ett Hotell Medlemmar - Stamgäster Green fee gäster – Helgbesökare Personalsammansättning Reception – Underhåll – Restaurang - Administration
FLER LIKHETER Hotell under 90-talet Minskning av gäster Golfklubb idag Gästen ställer högre krav Upplever bristande service Tveksamt ledarskap
VAD UPPLEVER VI SOM BRA SERVICE? Uppmärksamhet Kunskap Vänlighet Information Igenkännande
INTERNA MÖTEN PÅ ETT HOTELL 5 Stjärnor3-6 ggr om dagen 4 Stjärnor2 ggr om dagen 3 Stjärnor1 gång om dagen 2 Stjärnor1 gång om dagen
Hur ser internkommunikationen ut på din klubb? Reception Bana Restaurang Pro/Shop Klubbchef Styrelse
Varje verksamhet måste hitta sitt speciella erbjudande för… Företagsgolf Juniorträning Onsdagsgolf Damdagen Greenfeebesöket Medlemsspel
Vilken är Er målgrupp? Kvinnor Ungdomar Familjer Pensionärer Elitspelare Singelmän Singelkvinnor GF -gäster Företag Barnfamiljer Icke svenskar ”unga” pensionärer Funktionshindrade ALLA ? Bara medlemmar
Nuläge till framtid En samvetsfråga : - Klubbledningen - är den och dess beslut representativa för majoriteten av klubbens medlemmar och deras behov? -Är golfarnas intresse väl företrädda i styrelsen? -Har man en klar strategi på hur idrottsliga och kommersiella mål kan samverka i klubben.
Ungdomsrekrytering – man måste så för att kunna skörda! Framtiden
Sammanfattning Kompetens Kvalitet Snabbhet Lär av branschen Ny roll för styrelser & andra branscher
En verksamhets framgång beror till viss del på tur. Men med kunskap skaffar man sig ett bättre utgångsläge
Men med kunskap skaffar man sig ett bättre utgångsläge