Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Plattformen är på plats, fokus på tillväxt

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Plattformen är på plats, fokus på tillväxt"— Presentationens avskrift:

1 Plattformen är på plats, fokus på tillväxt
Verksamhetsplan 2019

2 ”Tillgänglig, Engagerande och Utvecklande”
Varför finns Sjögärde GK: Vår dröm (Vision) ”Livskvalité och energi i en stimulerande miljö” Vi tillhör riksidrottsrörelsen som finns till för att utveckla idrotten, samt skapa glädje och gemenskap. Sjögärde GK finns till för klubbens medlemmar. Så här vill vi uppfattas: ”Tillgänglig, Engagerande och Utvecklande” Vi erbjuder en anläggning som: utvecklar din golf sjuder av liv året runt främjar din hälsa påverkar miljön positivt Sjögärde GK styrs från perspektiven: Kunder, Medarbetare, Ekonomi Erbjudande

3 Nuläge: Mest tillgängliga banan i regionen
Hög upplevelsefaktor - Banan har ”aldrig” varit bättre. - 12 min mellan starttiderna - Flytta ihop till 4 bollar på helger - No show avgift fungerade - Ny krögare ett lyft Bättre upplevelse NPS - Gäst & medlems undersökning Snitt 50 = ökning med 11 mot 2017 GGF snitt = 43 (+3 mot 2017) Lojalitet - Medlem om 2 år (hur sannolikt är det att du fortsätter som medlem i klubben om 2 år?) Ja % Utveckling GGF = 76 % Kanske 29 % % Nej % % Varför inte? Spelar för lite % % För dyrt % % P.g.a. min ålder 21 % % Byter klubb % % Ambassadörspoäng = 58 Utveckling +2 GGF = 42 Topp 34% i Sverige Placering 116 av 340 Serviceområden Bana = Utveckling +2 GGF = 76 Klubbliv = Restaurang = Träningsområden = Träning = Ledning = Service / upplevelse = Medlemskap / avgift =

4 Våra gäster kommer ifrån
Nuläge: Nyckeltal Våra gäster kommer ifrån I Sverige minskade golfspelet generellt under 2018 Särskilt under sommaren (extrem värme, fotbolls VM) då antalet rundor minskade med 15% Sjögärde helår 2018 Medlemsspel minskade med 23 % Gästspel minskade med 27% Greenfee intäkten minskade ”bara” med 5 % Greenfee intäkt: - Snittintäkten ökade från 265 kr till 341 kr (+76kr) - Totalt kr Forsgårdens Golfklubb 243 Bryttsätter Golfklubb 193 Gräppås Golfklubb 159 Ekholmsnäs Golfklubb 149 Kungsbacka Golfklubb 108 Varbergs Golfklubb 100 Borås Golfklubb 83 Byxelkroks Golfklubb Vallda Golf & Country Club 78 Albatross Golfklubb 64 Mölndals Golfklubb 63 Öijared Golfklubb 61 Partille Golfklubb 56 World of Golf City Club 55 Delsjö Golfklubb 54 Myra Golfklubb 51 Lerjedalens Golfklubb 49 Marks Golfklubb Harabäckens Golfklubb 47 Hills Golf & Sports Club 45

5 FAKTISKT Antal just nu Begäran om utträde 2019 Prognos medlemmar 2019 Premiummedlemskap 321 -9 312 Fullvärdig 177 -6 171 Vardagsmedlem 74 -7 67 Mini Medlem 127 118 Studerandemedlem 16 -1 15 Junior 18-21 11 Junior 13-17 31 30 Juni 0-12 40 -2 38 Partnermedlem 62 61 Registeravgift Spelrätt 60 -3 57 Summa totalt 919 -39 880 Antal aktiva medlemmar 859 820 Nuläge: medlemmar 2018

6 Hur mår Sjögärde - ekonomiskt?
2020 ?

7 Kostnadskontroll men intäktsproblem
2016 – 18 Översyn av: - Organisation - Administration - Kostnader … men ökat vår underhållsskuld till bana & fastighet > Vi måste öka intäkterna: Högre avgifter Andra intäkter Integrerade samarbeten Fler medlemmar ???

8 Vi MÅSTE växa… Nu Växa Rekrytera och behålla Då Bygga
Utveckla 2020- Växa 2019- Nu Bygga 2016 2017 2018 Växa Rekrytera och behålla Fortsätta utveckla: Medlems-engagemanget Tillgängligheten på anläggningen Organisations-effektiviteten Personalkompetens Glädjen Övergripande Strategier: Öka medlemmar genom: Upplevelsefaktor Behålla medlemmar, Rekrytering Bygga vidare på: Organisation Strukturer Arbetssätt Intäktshantering Anläggning & bana Bygga Organisation: klubbchef, pro, mer tid på bana Anläggning: Bana, gym, svingstudio, range Struktur: Plan och mål, tillgänglighet, medlemmar först

9 VÄXA - Grundförutsättningar
Rätt kvalitet på banan: - Fortsatt prioritering greener, långsiktig plan (se kravdokument på hemsidan) Nöjda medlemmar - Spelupplevelse och tillgänglighet på banan Restaurang / kiosk med bra service & utbud Transparens

10 Vägen framåt ekonomi Kungsbacka mest golfintensiva kommunen i Sverige
Öka intäkterna Sondera samarbeten med andra klubbar.

11 Övergripande Strategier
Fokusområden 2019 Medlems-engagemang Medlems & Gäst -nöjdhet Behålla och rekrytera medlemmar Övergripande Strategier Sondera nya samarbeten Intäktsökning Fortsatt junior-satsning Marknads-föring Kommunikation

12 Förslag medlemskap och nivåavgifter 2019
Premium nivå, kr/år   Ökning 500 kr Fullvärdig nivå, kr/år   Ökning 500 kr Vardags nivå, kr Ökning 500 kr Mini nivå, kr Samma pris Junior år, kr Samma pris år, kr Samma pris år, kr  Samma pris Student nivå, 3 500 kr/år Samma pris Varv Medlemskap, 500 kr senior / 300 kr, junior ingår i ovan

13 Övriga avgifter Greenfee Differentierad efter beläggning
Inomhusgym kr/1 000 kr Korthålsbana Gratis till 21 år/Övriga 100 kr Footgolf Gratis till 7 år/Övriga från 50 kr Registeravgift Spelrätt 500 kr (för ej medlemmar)

14 Nycklar 2019 1. Behålla och rekrytera medlemmar: 2. Öka intäkterna
Marknadsföring sociala medier, medlemsvärvning 2. Öka intäkterna Öka medlemsengagemanget Fortsatt juniorsatsning

15 Satsningar Nya intäkter genom fokusgrupper:
Partners, Sponsring & ”Gruppgolf” Marknadsföring & kommunikation Greenfee nivåer & erbjudanden Sondera samarbeten med andra klubbar Söka nya medlemmar Hyra ut tomma anläggningslokaler Kommunalt vatten och avlopp & Ny beläggning väg


Ladda ner ppt "Plattformen är på plats, fokus på tillväxt"

Liknande presentationer


Google-annonser