PA1201 Projektarbete 100 p
Vad är ett projektarbete? Från idé till slutprodukt 100 gymnasiepoäng Ca 5 tim/vecka i två perioder Programmålen styr Enskilt eller i grupp
Handledarens roll Någon att diskutera arbetet med Ger konstruktiv kritik Bör informeras om arbetet Säger INTE vad du ska göra Sätter betyg
Programmålen styr Idéskissen ska visa kopplingen till programmålen Skolverkets hemsida – länk på elevportalen
Arbetsgång Idéskiss, v. 5 Projektplan (arbetsversion), v. 15 Tidsplan, v. 15 Loggbok, från det att du börjar jobba utifrån projektplanen Redovisning, v.15,17,18 Slutrapport, v.18 Betygssättning, v.21
Elevportalen Viktigast just nu är: Projektförslag Idéskiss Projektplan Betygskriterier
Tips! Börja i tid Arbeta kontinuerligt Skriv loggboken redan från start Använd din handledare och boka tider Använd din edu-mailadress Använd biblioteket Använd betygskriterierna som hjälp
Betygskriterier Kriterier för betyget Godkänd - Eleven skriver en idéskiss som ligger till grund för projektarbetet. - Eleven planerar, genomför och redovisar med handledning ett projektarbete. - Eleven väljer och använder med handledning relevant arbetssätt och material. - Eleven skapar en projektplan och arbetar utefter den. - Eleven upprättar och följer en tidsplan. - Eleven för loggbok regelbundet. - Eleven utvärderar själv arbetsgången och resultatet i slutrapporten. - Eleven deltar i regelbundna träffar med handledaren. Träff bör ske minst varannan vecka.
Betygskriterier Kriterier för betyget Väl godkänd - Eleven uppfyller kraven för G-nivå väl. - Eleven håller de för projektarbetet angivna tidsramarna. - Eleven visar självständighet i valet av kunskapsområde och uppgiftsformulering. - Eleven identifierar problem som kan uppstå under arbetets gång och förmår lösa dem. - Eleven tar initiativ till att aktivt använda handledaren och/eller andra som stöd. - Eleven tar till vara på och utvecklar arbetet utifrån andras synpunkter, samt visar på vilket sätt det gjorts. - Eleven beskriver själv olika arbetssätt och arbetsmaterial som kan användas, samt motiverar utförligt varför man valt att använda respektive förkasta dem.
Betygskriterier Kriterier för betyget Mycket väl godkänd - Eleven uppfyller kraven för G- och VG-nivå mycket väl. - Eleven motiverar sitt arbetssätt och sina val med väl underbyggda argument. - Eleven tar egna initiativ, visar uppfinningsrikedom och kreativitet dels i formuleringen av problem eller uppgift, dels i valet av metod, arbetsredskap och material. - Elevens utvärdering av projektarbetet visar mycket god insikt i det egna arbetet. - Eleven visar skicklighet i utförandet av slutprodukten.
Lycka till! /Kristina